W zestawieniu TOP 15 wyraźnie dominują kobiety związane zawodowo z telewizją, m.in. Małgorzata Rozenek-Majdan, Ewa Wachowicz, Anita Werner, Agnieszka Woźniak-Starak czy Dorota Szelągowska.
Od „Halo tu Polsat” po TikToka – Cichopek najcenniejszą marką w swojej kategorii
Z wynikiem ponad 247,8 mln zł wartości ekspozycji (AVE) i zasięgiem 775,2 mln kontaktów z przekazem, Katarzyna Cichopek objęła prowadzenie w kategorii „Media, kultura, lifestyle”. W analizowanym okresie statystyczna osoba w Polsce (w wieku od 15 r. ż.) mogła zetknąć się z przekazem o prezenterce średnio 24 razy. Na jej wysokie miejsce wpłynął m.in. głośny start programu „Halo tu Polsat”, który współprowadzi z Maciejem Kurzajewskim. Para, uznawana za jedną z najbardziej medialnych w show-biznesie, była stale obecna w serwisach plotkarskich i tabloidach. Dodatkowo Cichopek zyskała rozpoznawalność jako prowadząca reality-show „Moja mama i twój tata”, a także dzięki regularnej aktywności na własnych profilach w mediach społecznościowych.
Zobacz również
Na Instagramie prezenterka opublikowała w badanym okresie 224 posty, które wygenerowały łącznie 1,2 mln interakcji. Jej profil na Facebooku zebrał 128 tys. reakcji, komentarzy i udostępnień, a na TikToku – mimo zaledwie 5 opublikowanych wideo – odnotowano 2,9 mln wyświetleń. Najwięcej fanów – ponad 600 tys. – obserwuje Katarzynę Cichopek na Instagramie, a na drugim miejscu wśród jej kanałów własnych znajduje się TikTok – ponad 400 tys. followersów.
Królowa gastronomii i ekranów – Magda Gessler
Drugie miejsce zestawienia IMM i „Forbes Women” należy do Magdy Gessler, której wartość reklamowa została oszacowana przez ekspertów IMM na 238,1 mln zł. Liczba kontaktów z przekazem na poziomie 580,1 mln oznacza, że statystyczna osoba w Polsce mogła zetknąć się z treściami o restauratorce średnio 18 razy. W analizowanym okresie rozpoczęła się emisja nowego talk-show „Magda gotuje internet”, którego pierwszy sezon oglądało średnio 583 tys. widzów. Magda Gessler świętowała także jubileuszowy 30. sezon „Kuchennych rewolucji”, wciąż osiągający wysokie wyniki oglądalności, oraz niezmiennie występowała jako jurorka „MasterChefa”.
Czy fundacja „Dzieci Są z Nami” oswaja sharenting? [OPINIE]
Popularność Magdy Gessler widać również w mediach społecznościowych – w badanym okresie jej profil na Instagramie wygenerował 3,3 mln interakcji przy średniej aktywności dwóch postów dziennie, na Facebooku odnotował 532 tys. interakcji, a na TikToku jej treści obejrzano 3,2 mln razy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Olga Tokarczuk: marka literacka o globalnym zasięgu
Na trzecim miejscu rankingu uplasowała się Olga Tokarczuk, której szacowana wartość ekspozycji w mediach wyniosła 217,2 mln zł. Tokarczuk jest jedyną pisarką w zestawieniu, a w premierowej edycji rankingu z 2020 roku zajęła pierwsze miejsce. Zasięg publikacji w analizowanym okresie wyniósł 508,5 mln kontaktów z przekazem, co oznacza, że statystyczny mieszkaniec Polski mógł mieć kontakt z przekazem medialnym przywołującym noblistkę blisko 8 razy.
W minionym roku Olga Tokarczuk otrzymała Europejską Nagrodę Literacką 2024 w Holandii, a jej powieść „Empuzjon” znalazła się na liście 100 najważniejszych książek roku 2024 według „The New York Times”. Tokarczuk świętowała również jubileuszową, 10. edycję Festiwalu Góry Literatury, który powstał z jej inicjatywy. Została uhonorowana tytułem doktora honoris causa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a także prestiżowej paryskiej Sorbony. W międzynarodowej promocji jej twórczości pomogło niecodzienne spotkanie – do rozmowy w ramach Klubu Książki Service95 w mediach społecznościowych pisarkę zaprosiła artystka młodego pokolenia Dua Lipa.
Martyna Wojciechowska z rekordowym zasięgiem
Liderką rankingu pod względem zasięgu jest Martyna Wojciechowska – treści na jej temat wygenerowały 873,4 mln kontaktów z przekazem. Statystyczna osoba w Polsce mogła mieć więc z nimi kontakt średnio 27 razy. W badanym okresie Wojciechowska prowadziła wiele angażujących działań, które wzmacniały jej markę. Zainteresowanie mediów i odbiorców wzbudziły jej spotkania autorskie – m.in. w ramach cyklu „Co chcesz powiedzieć światu”. Ważnym obszarem jej aktywności była także kontynuacja działalności Fundacji UNAWEZA, działającej na rzecz wyrównywania szans kobiet i dzieci. Na początku 2025 roku Wojciechowska znalazła się w centrum uwagi po opublikowaniu emocjonalnego wpisu w odpowiedzi na krytykę swojego wyglądu przez media i paparazzi.
Profil Martyny Wojciechowskiej na Instagramie obserwuje rekordowa w całej kategorii liczba użytkowników – ponad 2,2 mln. Duża liczba fanów w połączeniu z wysoką aktywnością – publikowaniem nawet kilku postów dziennie – zapewnia jej bardzo dużą widoczność w mediach społecznościowych. W analizowanym okresie jej treści na Instagramie wygenerowały 5,3 mln interakcji, kolejne 2 mln odnotowano na Facebooku, a materiały na TikToku osiągnęły aż 12,9 mln wyświetleń. W zestawieniu IMM i „Forbes Women” Wojciechowska zajęła czwarte miejsce, a wartość medialnej ekspozycji jej marki analitycy IMM oszacowali na 146,2 mln zł.
Kaczorowska, Mołek i Sokołowska awansują do TOP 100
W tegorocznej edycji rankingu najcenniejszych kobiecych marek osobistych w Polsce awans do pierwszej setki uzyskały Agnieszka Kaczorowska (126,3 mln zł AVE oraz zasięg na poziomie 544,6 mln), Magda Mołek (AVE – 72,4 mln zł, zasięg – 157,6 mln) i Katarzyna Sokołowska (AVE – 65,4 mln, zasięg – 129,3 mln).
Magda Mołek od kilku lat konsekwentnie rozwija swój kanał na YouTube „W Moim Stylu”, który gromadzi już blisko 240 tys. subskrybentów.
Katarzyna Sokołowska kontynuowała swoją rolę jurorki w 13. edycji „Top Model”, a jednocześnie rozwijała biznes – w listopadzie 2024 roku ogłosiła rozpoczęcie sprzedaży kosmetyków pod marką Lava e Sal, będącej rozszerzeniem jej projektu spa wellness. W czerwcu odebrała również nagrodę Osobowość Roku na festiwalu SeeBloggers.
Agnieszka Kaczorowska wróciła po siedmiu latach przerwy do „Tańca z Gwiazdami”, gdzie w grudniu 2024 roku zajęła drugie miejsce w finale. Jej taneczne sukcesy przełożyły się na dalsze zaangażowanie w program – w lipcu 2025 roku potwierdzono, że wystąpi w kolejnej edycji u boku Marcina Rogacewicza. W analizowanym okresie jej profil na Instagramie wygenerował 529 tys. interakcji.
Telewizja główną siłą w budowaniu medialności
W kategorii „Media, kultura, lifestyle” wyraźnie widać dominację kobiet związanych z telewizją – aż 9 z 15 najwyżej sklasyfikowanych nazwisk to obecne gwiazdy TVN, a kolejne trzy – Omenaa Mensah, Magda Mołek, Jolanta Kwaśniewska – były przez lata jednymi z najbardziej rozpoznawalnych twarzy tej stacji i – choć nie prowadzą obecnie regularnej działalności w mediach – nadal utrzymują wysokie pozycje dzięki silnemu skojarzeniu z działaniami społecznymi i aktywnością w przeszłości.
– Ranking najcenniejszych kobiecych marek osobistych w Polsce doskonale pokazuje, jak ogromną rolę odgrywa w tym procesie telewizja. Widać to wyraźnie na przykładzie TVN Warner Bros. Discovery, gdzie konsekwentnie stawia się na kobiece osobowości, które stają się silnymi, rozpoznawalnymi markami medialnymi. To właśnie tam znajdziemy tak charakterystyczne postaci jak Magda Gessler, która dzięki „Kuchennym rewolucjom” stała się ikoną polskiej gastronomii, czy Martyna Wojciechowska, która z programem „Kobieta na krańcu świata” zbudowała inspirującą markę globtroterki i dziennikarki. Warto podkreślić, że w TVN wyraziste kobiety pojawiają się w bardzo różnych formatach – od kulinariów i podróży, przez programy śniadaniowe, lifestyle, aż po poważniejsze reportaże czy publicystykę. To właśnie ta różnorodność oraz odwaga w promowaniu kobiecych osobowości sprawiają, że w kategorii „media” TVN ma dziś zdecydowanie najwięcej silnych kobiecych marek osobistych na polskim rynku – zauważa Tomasz Lubieniecki, Kierownik Działu Raportów Medialnych w IMM.
Z pełnym rankingiem 100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych w Polsce ‘25 można zapoznać się w najnowszym numerze „Forbes Women”.
O badaniu:
Coroczny ranking Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) i „Forbes Women” opiera się na analizie obecności medialnej kobiet w prasie, telewizji, radiu, portalach internetowych i social mediach. Badanie uwzględnia zarówno liczbę publikacji, jak i ich zasięg oraz charakter przekazu, eliminując treści o negatywnym wydźwięku. Podstawowym wskaźnikiem końcowym jest ekwiwalent reklamowy (AVE), czyli szacunkowa wartość medialna, jaką należałoby zapłacić, gdyby dana publikacja miała formę płatnej reklamy.