Jak policzyli analitycy Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) w terminie 5–9 lipca Iga Świątek i jej wspomnienie o makaronie z truskawkami dotarł do blisko 25 milionów zagranicznych internautów. To prawie 10 razy więcej niż fenomen astropierogów Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego.

Zobacz również
Degustacja na żywo hitem zagranicznego internetu
Jednym z najchętniej komentowanych momentów było nagranie z degustacji na żywo. Dwie dziennikarki ESPN zjadły makaron z truskawkami – jedna uznała, że jest okropny, a druga dała mu ocenę 4/10. Internauci podzielili się na kilka obozów. Niektórzy byli zdziwieni albo wręcz zniesmaczeni („to potworne”, „to powinno być zakazane”), inni pisali, że chętnie by spróbowali („brzmi jak coś pysznego”). Pojawiło się też wiele żartów – zwłaszcza zestawiających to danie z kuchnią włoską („zbrodnia przeciwko spaghetti”).
Makaron Igi Świątek stał się również pretekstem do głębszej dyskusji o sensie konferencji prasowych. W felietonie na łamach „The Guardian” dziennikarz zauważył, że Świątek musiała odpowiadać siedem razy z rzędu na pytania o truskawki, a inne zawodniczki były pytane przykładowo o zgubiony bagaż. Tekst wywołał szeroką debatę o poziomie sportowej publicystyki i interakcji ze sportowcami.
Nie tylko zasięg, ale i zaangażowanie użytkowników mediów społecznościowych w wątek polskiego dania robi wrażenie. Posty w zagranicznych kanałach zgromadziły ponad 339 tys. interakcji. Wśród nich znalazły się zarówno głosy zachwytu („to musi być pyszne”), jak i ostrej krytyki („to powinno być nielegalne”). Humorystyczne komentarze o „zbrodni na włoskiej kuchni” tylko napędzały viralowy potencjał historii.
Robert Kozielski: Marketing jeszcze nigdy nie był tak pasjonujący i przerażający jednocześnie [WYWIAD]
Oficjalne konta organizatorów Wimbledonu zebrały największe zaangażowanie – szczególnie na YouTube, Instagramie i platformie X (łącznie ponad 262 tys. interakcji). Duże zainteresowanie wywołały też wpisy ESPN (81 tys. interakcji na Instagramie, TikToku i YouTubie) i światowej organizacji tenisowej WTA (118 tys. interakcji na Instagramie).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Spośród zagranicznych odbiorców, najwięcej osób zetknęło się z tematem słynnego makaronu w Wielkiej Brytanii – to tam zasięg przekroczył 11 milionów. Duże zainteresowanie było też w Stanach Zjednoczonych (5,8 mln), Indiach (3,6 mln), Włoszech (904 tys.) i Niemczech (680 tys.).

Informacje o nietypowym polskim daniu pojawiły się m.in. w takich mediach jak BBC.com, gdzie zasięg treści osiągnął 2,6 mln. Makaron z truskawkami podbił także TheGuardian.com (zasięg na poziomie 1,5 mln), BBC.co.uk (zasięg 1,2 mln) czy HindustanTimes.com (zasięg 1,1 mln).

Źródło: nytimes.com
Marki tworzą real time marketing, bazując na viralowej historii
Słynny makaron z truskawkami stał się także pretekstem do tworzenia kreatywnej komunikacji real time marketingowej dla wielu marek. Kontekst popularności ulubionego dania sportsmenki wykorzystała m.in. Lubella, podkreślając chęć kibicowania polskiej tenisistce i nawiązując do niecodziennego przepisu.

Źródło: instagram.com/lubella_uwielbiam
Makaron Lubelli z owocowym dodatkiem pojawił się także w ramach współpracy reklamowej na profilu Michała Marszała, a także wielu innych influencerów, pokazujących na stories, jak przygotowują ulubione danie Igi Świątek, bazując na makaronie polskiej marki.

Źródło: instagram.com/lubella_uwielbiam
Lidl, wykorzystując swój luźny styl komunikacji, pytał swoich obserwatorów, czy wolą jeść makaron z truskawkami widelcem, czy może „paletkom”, co stanowi jednocześnie nawiązanie do innego popularnego mema na temat Igi Świątek.

Źródło: instagram.com/lidlpolska
Żabka i Astropierogi
Mimo że „kosmiczne” pierogi astronauty Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego nie osiągnęły aż takiej popularności w mediach zagranicznych (eksperci IMM oszacowali zasięg tych treści na 2,8 mln potencjalnych kontaktów z przekazem w badanym okresie), marki w swojej komunikacji starały się nawiązać i do tego tematu. Zrobiła to m.in. Żabka, w której ofercie sprzedażowej rzeczywiście znajdują się słynne Astropierogi.

Źródło: facebook.com/zabkapolska
Warto zauważyć, że makaron z truskawkami Igi Świątek osiągnął blisko 25 mln zasięg w o wiele krótszym okresie niż astropierogi Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego, co tylko pokazuje, jak ogromny potencjał viralowy miało spontaniczne wyznanie na temat jednego z ulubionych dań tenisistki.
Metodologia
Analizę przeprowadzono na postawie przekazów w zagranicznych portalach internetowych i social mediach. Badanie „makaronu z truskawkami Igi Świątek” dotyczyło okresu 5-9.07.2025 r. Badanie „astropierogów Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego” przeprowadzono w dniach 25.06-9.07.2025 r.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdej grafice.