Nowe zasady oznaczania reklam
Zobacz również
Z końcem 2021 roku rozpoczęły się konsultacje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi w celu wypracowania zasad oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych. Wytyczne będą zawierać praktyczne przykłady form współprac komercyjnych online i zasad ich oznaczenia, a także rekomendowane sposoby informowania o tym użytkowników.
Jak przypomina UOKiK – dynamicznie rozwijające się social media to obecnie jedno z głównych źródeł pozyskiwania rekomendacji na temat produktów. W związku z tym konsumenci mają prawo wiedzieć, czy post lub relacja w mediach społecznościowych to reklama, czy bezinteresowna opinia influencera. Tym samym mają prawo do ochrony przed oszustwem zakupowym czy scamem.
Konsumencie (…) Prawo do rzetelnej informacji jest twoim podstawowym prawem użytkownika w sieci. Powinni o tym pamiętać reklamodawcy i agencje marketingowe, a przede wszystkim influencerzy – podkreśla UOKiK.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Przedstawiciele UOKiK, wraz ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR i Radą Reklamy, kończą pracę nad tworzeniem zaleceń dla influencerów. Zanim jednak nowe wytyczne ujrzą światło dzienne, Urząd chce poznać opinię samych konsumentów oraz twórców na temat oznaczania treści komercyjnych zamieszczanych w mediach społecznościowych. Zbierane od 9 maja komentarze będą miały wpływ na ostateczne wypracowanie zasad. Aby podzielić się opinią, wystarczy odwiedzić profil UOKiK na Instagramie i zostawić komentarz pod postem.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podziel się z nami swoimi doświadczeniami oraz dobrymi praktykami. Zachęcamy do dyskusji nad tym, jak oznaczać paczkę PR, markę własną czy linki afiliacyjne. Przez kolejne dwa tygodnie będziemy publikować pytania dotyczące m.in. granic między niezależną opinią a zobowiązaniem wobec marki – zachęca Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
#AD czy #Współpraca nie wystarczą
Prezes UOKiK zauważa, że oznaczanie treści reklamowych w sieci znacznie się poprawiło. Od jakiegoś czasu przypadki kryptoreklamy i scamu są skutecznie nagłaśniane, a postępowania wyjaśniające przynoszą oczekiwane rezultaty.
Analizując oznakowanie materiałów komercyjnych skupiamy się zarówno na tych przekazach, które w ogóle nie są oznaczane jako reklama lub komercyjna współpraca, jak i tych, w których zastosowane oznaczenia ukrywają sponsorowany charakter współpracy. Mam nadzieję, że rynek mocno zweryfikuje nieuczciwe działania jeszcze przed wprowadzeniem wytycznych. Apelujemy do influencerów, którzy nadal źle oznaczają swoje przekazy, o zmianę niejasnych, małoznaczących oznaczeń typu: #współpraca, #ad czy #promo na poprawne i zrozumiałe dla ich społeczności. Zachęcamy, aby influencerzy zawsze weryfikowali oferty współprac i odmawiali reklamowania podejrzanych produktów czy usług – dodaje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Nowe postępowania wobec influencerów
Oprócz działań związanych z przygotowaniem wytycznych, Prezes UOKiK prowadzi obecnie postępowania wyjaśniające, mające na celu sprawdzenie oznaczania treści komercyjnych oraz podejrzenia scamu.
Urząd zażądał od twórców, agencji reklamowych czy reklamodawców udzielenia informacji na temat podejmowanych współpracy czy oznaczania publikowanych treści. W związku z brakiem odpowiedzi ze strony kilku influencerów, wszczęto w sumie 7 postępowań, które dotyczą ukarania twórców za brak współpracy z Urzędem. O pierwszych z nich informowaliśmy w listopadzie, a kolejni influencerzy, którzy znaleźli się pod lupą UOKiK to Weronika Bielik, Paweł Malinowski i Marcin Malczyński.
Przypomnijmy, że za brak współpracy z Prezesem UOKiK podczas prowadzonych działań wyjaśniających grozi kara finansowa do 50 mln euro. Z kolei za wprowadzanie konsumentów w błąd influencerzy mogą otrzymać karę maksymalnie do 10 proc. obrotu.
PS
Influencerzy są już naturalnym zjawiskiem dla świata rozrywki i popkultury. Jednocześnie twórcy internetowi nie zawsze grają fair, reklamując scam czy promując niewłaściwe ideały. Czy świat influencerów jest doszczętnie zepsuty i zły?
PS 2
Prezes UOKiK apeluje, aby nie ufać reklamom, w których pojawiają się znane postaci. Często w takich kampaniach bezprawnie pojawia się wizerunek cenionej, zamożnej osoby, co wzbudza zaufanie odbiorców, jednak często kończy się oszustwem i wyłudzeniem pieniędzy.