Influencerzy w Chinach muszą posiadać odpowiednie kompetencje, aby wypowiadać się na specjalistyczne tematy

Influencerzy w Chinach muszą posiadać odpowiednie kompetencje, aby wypowiadać się na specjalistyczne tematy
Chiny wprowadzają nowe przepisy dotyczące rozpowszechniania przez influencerów i streamerów informacji w sieci. Znane osoby, które wypowiadają się na temat medycyny, prawa, edukacji czy finansów, muszą udowodnić, że posiadają niezbędną wiedzę w danym obszarze.
O autorze
1 min czytania 2022-06-27

Mniej dezinformacji?

Państwowa Administracja Radia i Telewizji oraz Ministerstwo Kultury i Turystyki w Chinach poinformowały o nowych regulacjach prawnych dla influencerów, którzy podejmują w swoich transmisjach tematy wymagające „wyższego poziomu profesjonalizmu”. Odtąd twórcy internetowi mają obowiązek okazywać platformom online certyfikaty, które poświadczą o ich kompetencjach. Następnie dokumenty te muszą zostać zweryfikowane przez platformę transmisji na żywo.

Nowe regulacje prawne zostały wprowadzone w kraju, który słynie z live streamingu. Od polecania kosmetyków i elektroniki po rozmowy na żywo z osobami przedstawianymi jako eksperci – chiński sektor transmisji na żywo rozrasta się bardzo dynamicznie, na co tamtejszy rząd odpowiada nowymi środkami kontroli.

Nowa polityka może przynieść efekty w walce z dezinformacją i wpływem na młodych odbiorców, którzy podejmują decyzje zdrowotne czy finansowe w oparciu o opinie influencerów. O szkodliwości szerzenia niesprawdzonych informacji przez internetowych twórców mogliśmy się przekonać w ciągu ostatnich kilku lat w związku z pandemią czy wojną w Ukrainie. Czy podobny obowiązek powinien zostać wprowadzony również w innych krajach, aby ograniczyć szerzenie szkodliwych fake newsów?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Większa kontrola w sieci

Z drugiej strony nowe przepisy chińskiego rządu rodzą obawy w związku ze stale zaostrzająca się cenzurą i kontrolą społeczeństwa. Poza weryfikacją kompetencji influencerów, wprowadzane w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy regulacje zakładają zwiększanie kontroli nad obszarami, które Pekin postrzega jako „mające wpływ na społeczeństwo” – takimi jak gry wideo, transmisje na żywo i działalność celebrytów. „Kodeks postępowania” dla wpływowych osób online zabrania publikowania materiałów, które osłabiają lub zniekształcają przywództwo Komunistycznej Partii Chin. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Przypomnijmy, że chiński regulator CAC wprowadził zakaz oglądania transmisji influencerów po godz. 22:00 dla osób poniżej 18 r.ż. Chiny chcą także uniemożliwić samodzielny streaming osobom nieletnim oraz ostrzegają serwisy, które będą starały się „zachęcać” młodzież do wpłacania influencerom pieniędzy. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS
Polski youtuber, znany w sieci jako OjWojtek, wkręcił polskich influencerów i zaoferował im reklamowanie scamu.