Producenci żywności prześcigają się w pomysłach jak ułatwić konsumentom życie i oszczędzić czas, który jest teraz tak drogi. Dlatego tworzenie atrakcyjnego wyglądu opakowania, jednocześnie będącego funkcjonalnym i przemyślanym jest prawdziwym wyzwaniem. Do tego problemu dochodzi rosnąca świadomość ludzi w temacie środowiska, co zmusza rynek do tworzenie nie tylko rozwiązań inteligentnych, ale także ekologicznych i funkcjonalnych.
Opakowania inteligentne
Opakowania inteligentne spełniają rolę informacyjną. Sprawdzają warunki panujące wokół żywności i dają o nich znać za pomocą barw lub wskaźników. Są czułe na zmiany temperatur, potrafią zasygnalizować, czy dany towar był już kiedyś rozmrożony, wykrywają zmiany chemiczne. Mogą też sygnalizować nieszczelność opakowania.
Zobacz również
Przykładem takiego inteligentnego rozwiązania jest wskaźnik Fresh-Check, w którym dochodzi do polimeryzacji, na skutek której postępuje ciemnienie wewnętrznego kręgu. Jeśli wewnętrzne koło wskaźnika jest jaśniejsze od owalu zewnętrznego, produkt jest odpowiedni do spożycia, gdy zaczyna ciemnieć, produkt musi być spożyty jak najszybciej, a jak jest ciemniejsze – nie powinien być wykorzystany.
Kolejnym przykładem jest rozwiązanie francuskiej firmy CRYOLOG, która opracowała nowatorską etykietę TRACEO®. Na kod kreskowy naniesiona jest mikrobiologiczna próbka kontrolna dostosowana do rodzaju produktu, który ma monitorować. Jeśli produkt jest źle przechowywany lub termin jego spożycia się kończy, kod kreskowy zanika i nie można go odczytać.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jeszcze innym przykładem jest inwestowanie przez marki w technologię NFC, dzięki której do każdego opakowania produktu jesteśmy w stanie dołączyć specjalny kod, który można uaktywnić za pomocą aplikacji w telefonie. Pozwala on sprawdzić, czy towar jest oryginalny, kiedy został wyprodukowywany i czy dostawca nie zmienił daty jego ważności. Film poniżej pokazuje, w jaki sposób marka Bodegas Barbadillo wykorzystała tę technologię do zwiększenia zaangażowania ludzi w życie marki.
Ciekawostką może być fakt, że łódzcy naukowcy pracują nad inteligentnymi, biodegradowalnymi opakowaniami do żywności, których barwa będzie zmieniać się pod wpływem starzenia produktu. Takie indykatory pochodzenia roślinnego będą nas informować czy żywność jest świeża.
Opakowania funkcjonalne
Butelki Iiamo, które posiadają wkład zawierający wodę i sól, podgrzewają w ciągu 4 min mleko o temperaturze pokojowej do 37 °C, czyli temperatury optymalnej dla spożycia produktu. Wkład działa na zasadzie reakcji egzotermicznej.
Wieczka Smart Lid zmieniają kolor, kiedy poczują, że napój jest gorący. Dodatkowym atutem jest informowanie o tym, czy wieczko zostało umieszczone na kubku w sposób prawidłowy, szczelny, nie grożący wylaniem się płynu przy przechyleniu.
Polski Lech shandy wprowadził sprytne opakowania swojego produktu, informujące konsumenta o optymalnym stopniu schłodzenia – 6 stopni Celsjusza. Gdy piwo osiąga pożądaną temperaturę, na etykiecie uwidacznia się dobry kolor napisu.
Opakowania i recykling
Kolejnym trendem, który jesteśmy w stanie zauważyć, jest fakt, że konsumenci podejmują decyzję pod wpływem swoich przekonań. Wielu z nas, ze względu na środowisko, zabiera na zakupy własne reklamówki, których używa kilka razy.
Producenci dostosowują się do tego i tworzą rozwiązania, których możemy użyć nawet kilka razy, w różnych obszarach życia!
Przykładem może być Coca-Cola, która w ramach globalnej kampanii proekologicznej stworzyła linię 16 innowacyjnych nakrętek, które mają przedłużyć użyteczność plastikowej butelki. Dzięki edycji ‘2ndlives’ zużytą już butelkę można przekształcić np. w pistolet na wodę, w strugaczkę. czy grzechotkę dla dzieci. Celem projektu jest zachęcenie konsumentów do ponownego użytkowania na pozór bezużytecznych przedmiotów.
Innym pomysłem marki było zaprezentowanie butelki z limitowanymi etykietami, które uprawniały do darmowego udziału w festiwalu muzycznym. Nie każda opaska jednak gwarantowała wstęp na festiwal. Aby dowiedzieć się, czy dane butelka była szczęśliwą, trzeba było zeskanować kod z opaski specjalną aplikacją!
Na inny pomysł wpadł Cho Hye-seung, który stworzył jogurt, w którym górne wieczko jest zaprojektowane w taki sposób, że można stworzyć z niego łyżeczkę, której użyjemy nie tylko do zjedzenia przysmaku.
KFC z kolei za zadanie wzięło sobie łączenie rodzin. Restauracja pułkownika Sandersa wraz z agencją w RPA zaprojektowało niesamowicie oryginalną instalację, którą wykonać można było przy pomocy kubełka ze zjedzonego posiłku i bezpłatnej aplikacji.
Designerskie opakowania
Istotną kwestią, której nie należy pominąć jest design opakowania. Przyciąga wzrok, zachęca do zakupy. Poniżej chwyty marketingowców, które z pewnością zadziałają na niejedną osobę! Kto nie chciałby zaparzyć herbaty z jakiegoś polskiego polityka? 😉
Dzisiejsi konsumenci przywiązują coraz większą wagę do estetyki i funkcjonalności sposobu pakowania produktów. Na rosnące wymagania odpowiada branża producentów opakowań, która w coraz większym stopniu posiłkując się technologiami pozwalającymi nadawać im coraz bardziej atrakcyjny, unikalny wygląd, a przede wszystkim nowe funkcjonalności.
źródła:
portalspozywczy.pl/alkohole-uzywki/wiadomosci/na-polski-rynek-piwa-wchodza-opakowania-z-dwustopniowymi-termo-inkami,99049.html
poznajzywnosc.pl/nowe-trendy/183-nowoczesne-opakowania
tabliczni.pl/gadzety/smart-lid-wieczko-informujace-kolorem-o-temperaturze-kawy/”
pakbec.blogspot.fr/2008/08/traceo-la-track-de-la-rupture-de-la.html
yankodesign.com/2010/04/07/spooning-the-yogurt/
designsekcja.pl/jak-wykorzystac-butelke-coca-coli/
cerig.pagora.grenoble-inp.fr/memoire/2017/bacteria-detector-label.htm
fresh-check.com/
boredpanda.com/creative-packaging-designs/
bonavita.pl/innowacyjnosc-opakowan-do-zywnosci-przyklady-opakowan-aktywnych-i-inteligentnych