fot. depositphotos.com
Aktualizacja (14.02.2023)
Rafał Brzoska, CEO InPost, właściciela Paczkomatów, w wideo zamieszczonym na swoim profilu na LinkedInie postanowił odnieść się do całej sytuacji i wyjaśnić niejasności z nią związane. Jak tłumaczy, marka nie zakazuje klientom odmiany nazwy Paczkomat, a jedynie wystosowała prośbę do sklepów internetowych, aby te „w sposób poprawny pokazywały brand Paczkomat Inpost w swoim koszyku„. Podkreśla także, że firma wydała na budowę marki kilka miliardów złotych, w związku z tym zależy jej na tym, aby „inni wymyślili swój brand, a nie próbowali kopiować naszego„.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Artykuł oryginalny z 13.02.2023
Wraz z rosnącą popularnością usług e-commerce, słowo „Paczkomat” na dobre zagościło w słowniku Polaków. Jednak mało kto pamięta, że określenie to jest słownym znakiem towarowym InPostu, zarejestrowanym w Urzędzie Patentowym RP już w 2010 roku.
Od jakiegoś czasu InPost w swoich mediach społecznościowych zaczął sugerować, aby słowa „Paczkomat” nie stosować w stosunku do maszyn paczkowych konkurencyjnych firm.
Wygląda na to, że teraz firma postanowiła pójść o krok dalej i zainterweniować w sprawie „nielegalnej deklinacji”. InPost skierował wiadomości e-mail do swoich kontrahentów, w których prosi, aby… nie odmieniać przez przypadki słowa „Paczkomat”.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Choć w aplikacji marki wciąż można przeczytać komunikaty o treści: „Paczka została umieszczona w Paczkomacie”, wiele wskazuje na to, że niebawem będziemy otrzymywać prośby, aby odbierać przesyłki „z automatu Paczkomat®”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak informuje serwis Forsal, firma zasugerowała przedsiębiorcom, jak odtąd powinno wyglądać poprawne używanie tego wyrazu: „Korzystaj z poprawnej formy i nie odmieniaj znaku towarowego Paczkomat®. W razie potrzeby znak towarowy Paczkomat® poprzedź słowami »urządzenie/automat« i odmieniaj wyłącznie to słowo (np. Lista dostępnych urządzeń Paczkomat®)”.
Decyzja ma najprawdopodobniej związek ze sporem InPostu z Pocztą Polską, która również rozwija własną sieć maszyn paczkowych. Operator państwowy już w 2015 roku zwrócił się o unieważnienie znaku towarowego InPostu, tłumacząc, że „paczkomat” to określenie, które przeszło do mowy potocznej i nie powinno być zastrzeżone przez jedno przedsiębiorstwo. Kiedy Urząd Patentowy RP oddalił wniosek, sprawa została skierowana do sądu.
Najprawdopodobniej nie tak łatwo będzie zmienić przyzwyczajenia konsumentów. Wiele wskazuje na to, że „paczkomat” w mowie potocznej dołączy raczej do takich słów jak „adidasy” czy „pampersy”, które na przestrzeni lat uległy degeneracji znaku towarowego.
Marki reagują
Do tej pory na „nowe zasady deklinacji” InPostu zareagowano raczej z przymrużeniem oka. W social mediach pojawiło się również kilka real-time marketingowych odpowiedzi polskich marek.
U nas bez zmian x-komx-komux-komowix-komx-komemx-komiex-komie — x-kom.pl (@xkom_pl) February 13, 2023
Pamiętajcie, rozmawiając o nas, możecie nas odmieniać: ŁKSŁKS-uŁKS-owiŁKSŁKS-emŁKS-ieŁKS-ie! — ŁKS Łódź (@LKS_Lodz) February 14, 2023
Gdyby były jakieś wątpliwości: 1.Mianownik: CD-Action2.Dopełniacz: CD-Action3.Celownik: CD-Action4.Biernik: CD-Action5.Narzędnik: CD-Action6.Miejscownik: CD-Action7.Wołacz: o! CD-Action Ale jak chcecie odmieniać, to odmieniajcie, nie ma problemu! — Magazyn CD-Action (@cdaction) February 14, 2023
mBankmBankumBankowimBankmBankiemmBankumBanku A jak u Was @BNPParibas_PL ? — mBank (@mBankpl) February 14, 2023
PS. Poznań usuwa maszyny paczkowe
Kilkadziesiąt maszyn paczkowych należących do InPostu oraz Allegro ma zniknąć ze stolicy Wielkopolski. Takie zarządzenie wydał poznański konserwator zabytków.