InPost nie będzie odmieniał przez przypadki słowa „Paczkomat”. Firma walczy o swój znak towarowy [Aktualizacja]

InPost nie będzie odmieniał przez przypadki słowa „Paczkomat”. Firma walczy o swój znak towarowy [Aktualizacja]
InPost sugeruje, aby nie odmieniać przez przypadki słowa Paczkomat oraz nie stosować tego określenia w stosunku do maszyn paczkowych konkurencyjnych firm. Komunikat o deklinacji szybko doczekał się humorystycznych reakcji marek w social mediach.
O autorze
2 min czytania 2023-02-14

fot. depositphotos.com

Aktualizacja (14.02.2023)

Rafał Brzoska, CEO InPost, właściciela Paczkomatów, w wideo zamieszczonym na swoim profilu na LinkedInie postanowił odnieść się do całej sytuacji i wyjaśnić niejasności z nią związane. Jak tłumaczy, marka nie zakazuje klientom odmiany nazwy Paczkomat, a jedynie wystosowała prośbę do sklepów internetowych, aby te „w sposób poprawny pokazywały brand Paczkomat Inpost w swoim koszyku„. Podkreśla także, że firma wydała na budowę marki kilka miliardów złotych, w związku z tym zależy jej na tym, aby „inni wymyślili swój brand, a nie próbowali kopiować naszego„.

Artykuł oryginalny z 13.02.2023

Wraz z rosnącą popularnością usług e-commerce, słowo „Paczkomat” na dobre zagościło w słowniku Polaków. Jednak mało kto pamięta, że określenie to jest słownym znakiem towarowym InPostu, zarejestrowanym w Urzędzie Patentowym RP już w 2010 roku.

Od jakiegoś czasu InPost w swoich mediach społecznościowych zaczął sugerować, aby słowa „Paczkomat” nie stosować w stosunku do maszyn paczkowych konkurencyjnych firm.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wygląda na to, że teraz firma postanowiła pójść o krok dalej i zainterweniować w sprawie „nielegalnej deklinacji”. InPost skierował wiadomości e-mail do swoich kontrahentów, w których prosi, aby… nie odmieniać przez przypadki słowa „Paczkomat”.

Choć w aplikacji marki wciąż można przeczytać komunikaty o treści: „Paczka została umieszczona w Paczkomacie”, wiele wskazuje na to, że niebawem będziemy otrzymywać prośby, aby odbierać przesyłki „z automatu Paczkomat®”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jak informuje serwis Forsal, firma zasugerowała przedsiębiorcom, jak odtąd powinno wyglądać poprawne używanie tego wyrazu: „Korzystaj z poprawnej formy i nie odmieniaj znaku towarowego Paczkomat®. W razie potrzeby znak towarowy Paczkomat® poprzedź słowami »urządzenie/automat« i odmieniaj wyłącznie to słowo (np. Lista dostępnych urządzeń Paczkomat®)”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Decyzja ma najprawdopodobniej związek ze sporem InPostu z Pocztą Polską, która również rozwija własną sieć maszyn paczkowych. Operator państwowy już w 2015 roku zwrócił się o unieważnienie znaku towarowego InPostu, tłumacząc, że „paczkomat” to określenie, które przeszło do mowy potocznej i nie powinno być zastrzeżone przez jedno przedsiębiorstwo. Kiedy Urząd Patentowy RP oddalił wniosek, sprawa została skierowana do sądu.

Najprawdopodobniej nie tak łatwo będzie zmienić przyzwyczajenia konsumentów. Wiele wskazuje na to, że „paczkomat” w mowie potocznej dołączy raczej do takich słów jak „adidasy” czy „pampersy”, które na przestrzeni lat uległy degeneracji znaku towarowego.

Marki reagują

Do tej pory na „nowe zasady deklinacji” InPostu zareagowano raczej z przymrużeniem oka. W social mediach pojawiło się również kilka real-time marketingowych odpowiedzi polskich marek.

Facebook/Żabka Polska

Facebook/Dealz Polska

Facebook/ETOTO

PS. Poznań usuwa maszyny paczkowe

Kilkadziesiąt maszyn paczkowych należących do InPostu oraz Allegro ma zniknąć ze stolicy Wielkopolski. Takie zarządzenie wydał poznański konserwator zabytków.