O znaczeniu reklam na Instagramie nie trzeba nikogo przekonywać. Czas pandemii tylko pokazał, jak wielką rolę w firmach B2C odgrywa digital marketing, a w szczególności część performance skupiona na generowaniu sprzedaży w e-commerce. Rosnącą wagę platform reklamowych takich jak Facebook i Instagram potwierdzają również same dane finansowe Facebooka za II kwartał 2020.Przychód z reklam wyniósł 18.32 miliarda dolarów co oznacza wzrost o 10% przychodu w porównaniu do tego okresu rok temu.
Reklamodawców, w szczególności tych o mniejszych budżetach najbardziej interesuje dolna część lejka i generowanie sprzedaży (ROAS z kampanii). Facebook już dawno dostrzegł możliwość zgarnięcia większego kawałka w digital torcie i postawił w szczególności na rozwój reklam performance marketing na swoich platformach.
Wśród rozwiązań zaadresowanych do e-commerce warto zwrócić uwagę na nowy format reklamowy – Instagram Shopping Ads. Na czym polegają reklamy zakupowe na Instagramie, jak je wykorzystać przy tworzeniu kampanii i jak wygląda techniczny setup krok po kroku? Przyjrzyjmy się tym kwestiom w bardziej szczegółowy sposób.
Zobacz również
Na czym polegają Instagram Shopping Ads?
Reklamy Instagram Shopping nie powstały bezpośrednio jako format reklamowy. Powstały one w wyniku „ewolucji” organicznego formatu Instagram Shopping Post, gdy wprowadzono możliwość tworzenia kampanii z użyciem tego formatu i z różnymi celami kampanii. Prowadzenie reklam zakupowych jest dostępne jedynie na części rynków i do takich należy m.in. Polska. Można używać tego typu reklam jedynie do promowania produktów fizycznych, a nie usług.
Sam format polega na tym, że na zdjęciu w poście są umieszczone tagi z produktami. Tag składa się z nazwy produktu i ceny, które zaciągają się z katalogu produktowego.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
źródło: business.instagram.com/shopping/ads
Użytkownicy wchodzą w interakcje z postem, odkrywając tagi i przechodząc do strony reklamodawcy, gdzie mogą dodać produkt do koszyka. Co ważne, Facebook daje możliwość retargetingu użytkowników, którzy weszli w tego typu interakcje.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Użycie Instagram Shopping Ads w kampaniach
Obecnie posty mogą być używane jako reklamy w kampaniach z takimi celami jak:
- rozpoznawalność marki;
- zasięg;
- aktywność;
- ruch;
- konwersje.
Dostępne umiejscowienia (placementy) dla tego formatu to Instagram Feed oraz Instagram Explore.
Trzeba pamiętać, że nie każdy Instagram Shopping Post może być użyty w kampanii. Instagram daje możliwość dodawania tagów z katalogu produktowego dla pojedynczego obrazu, karuzeli oraz wideo. Promowany może być jedynie Instagram Shopping Post w formacie pojedynczego obrazu.
Chociaż mogłoby się wydawać to niewielką zmianą, to możliwość promowania Instagram Shopping Post z poziomu menedżera reklam daje możliwości mierzenia wyników, używając tych samych metryk, jak w kampaniach performance, np. konwersje niestandardowe czy ROAS.
Techniczny set-up krok po kroku
Sam techniczny set up funkcjonalności Instagram Shopping Ads nie należy do najprostszych. Nasza marka musi posiadać zweryfikowane konto biznesowe na Instagramie – można rozpoznać takie konto oznaczeniem niebieskiej gwiazdki z białym ptaszkiem obok nazwy profilu.
Chociaż w instrukcjach od Facebooka nie znajdziemy o tym informacji, osoba, która ustawia reklamy, poza standardowymi dostępami, musi mieć również dostęp administratora w menedżerze firmy.
Samo konto na Instagramie musi być połączone z kontem marki na Facebooku oraz katalogiem na Facebooku. Z poziomu menedżera katalogu wysyła się zgłoszenie połączenia katalogu z profilem na Instagramie. Kiedy konto i katalog zostaną połączone, druga część aktywowania funkcjonalności odbywa się w samej aplikacji Instagram. W ustawieniach, w zakładce Instagram Shopping trzeba zaznaczyć zgodę na warunki handlowe oraz następnie postępować zgodnie z krokami. Po ukończeniu procesu, konto jest wysyłane do sprawdzenia, co trwa zazwyczaj kilka dni, a następnie funkcjonalność zostaje włączona (co widać w menedżerze katalogu).
Samo tworzenie postów i kampanii nie będzie zaskoczeniem. Najpierw tworzymy post organiczny w aplikacji IG i tagujemy produkt. Następnie w menedżerze reklam tworzymy reklamę przy użyciu istniejącego posta. W przeciwieństwie do większości reklam na Facebooku, reklamy zakupowe na Instagramie muszą być opublikowane jako posty organiczne.
Chociaż sam początkowy proces aktywowania Instagram Shopping wymaga czasu, to warto przez niego przejść jeden raz, żeby móc wykorzystać w pełni potencjał reklamowy na platformie. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to warto pomyśleć o tym już teraz, szczególnie w tak gorącym okresie dla branży e-commerce jakim jest czwarty kwartał.
Nowy Marketing jest patronem medialnym DIMAQ – międzynarodowego standardu kwalifikacji e-marketingowych. Artykuł został przygotowany przez ekspertkę – posiadaczkę certyfikatu DIMAQ Professional.
*www.wirtualnemedia.pl/artykul/facebook-wyniki-ii-kwartal-2020-wplywy-11-proc-w-gore-2-7-mld-uzytkownikow