22 stycznia 2025 roku pojawił się raport przygotowany na zlecenie fundacji Basta przez Instytut Monitorowania Mediów na temat tego, jakie przekazy medialne ukazywały się w stacjach TV Republika i wPolsce24. Analiza medialna, przeprowadzona w dniach 1-12 stycznia 2025 roku na podstawie przekazów medialnych stacji TV Republika i wPolsce24, ujawnia, że mogła to być zorganizowana kampania, mająca na celu zdyskredytowanie osoby Owsiaka oraz podważenie zaufania do działań charytatywnych Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
IMM przygotował dla PRoto.pl rozszerzoną analizę publikacji na temat wizerunku Jerzego Owsiaka od 1 do 22 stycznia 2025 roku we wszystkich rodzajach mediów. Sprawdź wnioski.
Zobacz również
Jak wynika z dokumentu, najwięcej treści mającej na celu zdyskredytowanie Jerzego Owsiaka w oczach Polaków, zostało opublikowanych w internecie.
- W mediach społecznościowych zanotowano ponad 21 tys. takich wpisów, z czego 9,5 tys. stanowią publikacje, które pojawiły się w ciągu kilkunastu pierwszych dni 2025 roku.
- W rozmaitych portalach internetowych opublikowano niemal 9,5 tys. informacji, stacje radiowe podały ich ponad 3 tys., w telewizji pojawiło się 2,4 tys., a w prasie blisko 290 wpisów prezentujących Owsiaka w negatywnym świetle.
W sumie, liczba publikacji na temat twórcy WOŚP i jego działalności związanej z akcją wyniosła ponad 36 tys., czyli o 14 tys. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
#NMInsights Edelman Trust Barometer 2025: świat pogrąża się w poczuciu krzywdy
Na uwagę zasługuje również zasięg publikowanych treści:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- łącznie oszacowano go na ponad 620 mln potencjalnych kontaktów z przekazem, a szacunkowy ekwiwalent reklamowy publikacji wyniósł 133,2 mln zł.
Co to oznacza w praktyce? To, że właśnie taką kwotę należałoby zapłacić, gdyby materiały te były reklamą.
Wśród treści na temat Jerzego Owsiaka pojawiają się nie tylko niepochlebne opinie na jego temat, ale także groźby śmierci. Jak się jednak okazuje, obecność Owsiaka w mediach ma również wydźwięk pozytywny, do czego bez wątpienia przyczyniły się stacje telewizyjne i portale internetowe, które w styczniu 2025 roku wyemitowały w sumie największą liczbę materiałów na jego temat. Na podium pod tym względem znalazły się kolejno:
- TVN (w tym TVN 24, TVN24 BiŚ, tvn24.pl) – 409 publikacji,
- TVP Info (w tym tvp.info) – 317 publikacji,
- Polsat News (w tym także Wydarzenia 24 i polsatnews.pl) – 191 publikacji.
Na kolejnych miejscach pod tym względem uplasowały się:
- Polskie Radio 24 (188 publikacji),
- wPolsce24 (166),
- Polskie Radio program 1 (121),
- Telewizja Republika (95),
- Radio ZET (85),
- Polskie Radio program 3 (76),
- serwis onet.pl (71 publikacji).
Granica pomiędzy mediami „prawicowymi” i „lewicowymi”
Tak szeroki zasięg informacji na temat WOŚP i Jerzego Owsiaka bez wątpienia przyczynił się do pojawienia się linii podziału w społeczeństwie. Autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że przedstawiciele mediów kojarzonych z prawą stroną polskiej sceny politycznej skupiali się przede wszystkim na oskarżeniach i podejrzeniach o brak transparentności fundacji, a także krytykę w obliczu unikania odpowiedzi na pytania dotyczące wydatków fundacji oraz pochodzenia funduszy, a nawet uciekania przed dziennikarzami.
I tak na przykład, w analizowanym okresie, w stacjach TV Republika oraz wPolsce24 pojawiło się w sumie 218 publikacji dotyczących działalności szefa WOŚP. Znaczna większość z nich (89%) – miała wydźwięk negatywny dla jego wizerunku. Pozostała część przekazu (11%) miała charakter neutralny i informacyjny. Zabrakło natomiast komunikatów o charakterze pozytywnym.
Na temat działalności Jurka Owsiaka debata nie milknie również w sieci, w tym w mediach społecznościowych. Obok skrótu WOŚP i nazwiska twórcy tej inicjatywy, internauci bardzo często umieszczają również takie wyrażenia, jak:
- „walka z nierównościami społecznymi”,
- „wielki filantrop”,
- „twórca dumy narodowej”.
Na drugim biegunie tej dyskusji znaleźć można hasła takie, jak:
- „symbol podziałów politycznych w Polsce”,
- „wyłudzenie i kradzież”.
Zmiany, jakie komunikatach w kontekście Jurka Owsiaka i Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy zaszły na przestrzeni ostatniego roku (2024-2025) obrazują chmury słów będące elementem rozszerzenia raportu.
Zdjęcia: www.PRoto.pl