Internet łączy Polaków

Już co trzeci z nas jest online non-stop, a ponad 90 proc. Polakom internet ułatwia utrzymywanie kontaktów z bliskimi – wynika z badania multimedialnego operatora telekomunikacyjnego INEA. W jaki sposób najczęściej komunikujemy się z rodziną i znajomymi? Co robimy w sieci w wolnym czasie?
O autorze
3 min czytania 2017-03-31

Ilu Polaków nie wyobraża sobie życia bez dostępu do internetu? 

Kiedy 24 maja 1991 r. National Science Foundation zdecydowała, że internet może zyskać charakter komercyjny nikt nie spodziewał się, że za kilkanaście lat po tym wydarzeniu zmieni on całkowicie życie milionów ludzi na całym świecie i stanie się jednym z najważniejszych wynalazków ludzkości. Jak wynika z danych GUS w 2016 r. dostęp do internetu w Polsce posiada już 80,4 proc. gospodarstw domowych. To dwa razy więcej niż dekadę temu, kiedy w 2007 roku dostęp do sieci miało ich 41 proc. 

– Szybki internet to dziś nieodłączna część naszego życia. Zazwyczaj jest to okno na świat, szansa na jego lepsze poznanie, niezastąpiony dostęp do wiadomości, rozrywki i nauki. Zaczęliśmy się zastanawiać, czy czasami nie staje się on całym naszym światem… Na szczęście badania pokazały, że internet łączy Polaków. Ułatwia nam codzienny kontakt z rodzinami i bliskimi. Choć stworzył nowe możliwości, z których chętnie korzystamy, nie zastąpił tradycyjnego kontaktu – mówi Kinga Podraza-Myszkowska, rzecznik prasowy INEA. 

Internet pomaga utrzymywać kontakty z bliskimi 

91,2 proc. – tylu Polaków uważa, że internet pomaga im utrzymać kontakty z najbliższymi, a blisko 40 proc. jest zdania, że gdyby nie dostęp do sieci, rzadziej kontaktowaliby się z rodziną i bliskimi. Dla połowy badanych (52,7 proc.) nadal bardzo istotną rolę odgrywają również spotkania i rozmowy w świecie realnym, których powszechny dostęp do sieci nie jest w stanie zastąpić.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak pokazuje raport, dla 38,3 proc. z nas nie jest problemem wylogowanie się z sieci na dłuższy czas, np.

w weekend czy podczas urlopu. Dokładnie odwrotnie, czyli non-stop online, jest niemal taka sama grupa internautów (37,3 proc.) i to nawet jeśli w danej chwili nie korzysta aktywnie z sieci! Z kolei co szósta zapytana osoba (16,8 proc.) twierdziła, że dzień bez internetu to dzień stracony. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Internet stworzył nowe formy kontaktu, ale korzystania z nich bez straty dla jakości życia społecznego statystyczny Polak nadal się uczy. Deklaruje chętne korzystanie z portali społecznościowych, zakupowych, stron poświęconych rozrywce zarówno w pojedynkę jak i z bliskimi. Jednak nie należy tracić z pola widzenia, że są to formy kontaktu poboczne, które z trudem zastępują relacje bezpośrednie – komentuje dr Tomasz Kozłowski, socjolog z Katedry Edukacji i Nowych Mediów, Collegium Da Vinci.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Komunikatory i serwisy społecznościowe coraz ważniejsze w komunikacji

INEA zapytała również Polaków jak, poza osobistym spotkaniem, utrzymują kontakt z rodziną, bliskimi i znajomymi. Na pierwszym miejscu znalazła się rozmowa przez telefon komórkowy – taką opcję, przynajmniej raz dziennie wybiera prawie 70 proc. badanych. Z kolei SMS-y do bliskich wysyła co drugi z nas (55 proc.). Warte jest podkreślenia, że coraz bardziej na znaczeniu zyskują serwisy społecznościowe (Facebook, Instagram, Snapchat), za pomocą których codziennie kontaktuje się już połowa badanych (52,8 proc.). Niewiele mniej, bo 44 proc. każdego dnia korzysta z komunikatorów internetowych (Messenger, WhatsApp, Skype). 

W wolnym czasie serial, film czy zakupy? 

Internet daje nam niemal nieograniczone możliwości spędzania wolnego czasu. W jaki sposób najczęściej wykorzystujemy czas wolny z bliskimi w sieci? Najchętniej oglądamy filmy i seriale (49,3 proc.), robimy wspólnie zakupy (46,3 proc.) oraz słuchamy muzyki (44,3 proc.). Na kolejnych miejscach uplasowały się takie aktywności jak organizowanie wyjazdu/urlopu (37,9 proc.) i przeglądanie profili znajomych, rodziny np. na Facebooku (36,8 proc.). Wielbiciele gotowania poszukują również przepisu na ulubione danie na dedykowanych stronach internetowych lub blogach (34,5 proc.). Wolny czas wykorzystujemy też na rozmowę z bliskimi oraz znajomymi przez komunikatory internetowe (34,4 proc.).

– Jak pokazują dane, bez przerwy korzystamy z internetu i mimo wszystko świat się nie zawalił.

W społeczeństwie nadal pokutuje wizerunek internauty jako przygarbionego nerda siedzącego całymi nocami w piwnicy i grzebiącego w sieci. Tymczasem okazuje się, że z internetu korzystamy do komunikacji z bliskimi, rozwijania swoich pasji i rozszerzania wiedzy, za to nic nie wskazuje na to, żebyśmy z jego powodu przestali wychodzić z domu – mówi Paweł Opydo, YouTuber i pasjonata nowych technologii. 

Wyniki raportu INEA pokazują, jak istotną rolę w codziennym życiu Polaków odgrywa dziś internet, a wiadomość o tym, że internet jednak łączy a nie dzieli, może być dobrą prognozą na przyszłość.

Dodatkowo na stronie Magazynu ZaINspirowani INEA dostępne są wyniki badania „Internet – dzieli czy łączy?”, dotyczący preferencji mieszkańców Wielkopolski: https://www.inea.pl/zainspirowani/generacjain.