Wraz z rozwojem całej branży gamingowej oraz sportów elektronicznych, sponsoring e-sportowy zyskuje coraz większe znaczenie również w sektorze finansowym. Kolejne marki traktują taki ruch jak inwestycję, której owoce w postaci większej rozpoznawalności, sprzedaży czy liczby klientów, zbiorą w niedalekiej przyszłości. Do branży gier komputerowych coraz chętniej przekonują się nawet instytucja finansowe w postaci np. banków.
W ciągu ostatnich kilku lat możemy zaobserwować coraz śmielsze działania marketingowe marek w obszarze gamingu i e-sportu. Okres pandemii jeszcze bardziej umocnił pozycję reklamy w digitalu, co sprawiło, że do sponsoringu e-sportowego zaczęły przekonywać się również podmioty finansowe, które bardzo ostrożnie obierają nowe współprace. W większości działania te mają za zadanie wybadanie nowego obszaru, lecz nie zabrakło również wieloletnich współpracy, które z roku na rok coraz bardziej rozkwitają.
Alior Bank
Alior Bank w maju 2020 roku został sponsorem tytularnym najważniejszej ligi League of Legends w Polsce, a zaraz później ogłosił roczne partnerstwo z organizacją Illuminar Gaming. Obydwie współprace były komunikacyjnym dopełnieniem akcji, którą bank wraz z Riot Games oraz Mastercard przygotował dla graczy. Alior chcąc trafić do miłośników League of Legends, stworzył specjalną kartę płatniczą z wizerunkiem postaci z ich ulubionej gry. Karta w zamian za dokonane transakcje płatnicze umożliwia zbieranie Riot Points, czyli wirtualnej waluty potrzebnej do zakupu przedmiotów kosmetycznych w LoL-u. Celem oczywiście było pozyskanie nowych klientów wśród młodych dorosłych i młodzieży.
Zobacz również
Santander
Jedną z najnowszych akcji, ponieważ nawiązaną w czerwcu bieżącego roku, jest współpraca pomiędzy bankiem Santander oraz organizacją FURIA Esports. Brazylijska e-sportowa potęga w ostatnich latach burzliwie się rozwija, trafiając do setek tysięcy fanów sportowej rywalizacji. Wraz z ogłoszeniem kooperacji ujawniono, że logo banku trafi na wszystkie kanały komunikacji oraz na koszulki meczowe każdej z dywizji. O kolejnych działaniach mamy dowiedzieć się wkrótce.
Mastercard
MasterCard od lat współpracuje z twórcami gry League of Legends. W 2018 roku spółka wydająca karty płatnicze nawiązała ścisłą kolaborację z Riot Games przy wydarzeniach e-sportowych, stając się pierwszym ekskluzywnym serwisem płatniczym podczas turniejów. Po ogłoszeniu tej kolaboracji, Raja Rajamannar, czyli CMO MasterCard, mówił o teście dla branży e-sportowej, bo według jego słów był to pierwszy kontrakt w świecie sportów elektronicznych na taką skalę. Współpraca musiała przynieść oczekiwane efekty, ponieważ wciąż trwa, obejmując kolejne obszary. W 2020 roku na mapie Summoners Rift, czyli wirtualnym polu bitwy profesjonalnych zawodników, stanęły banery z logotypami sponsorów, a MasterCard było jednym z pierwszych, zaraz obok wieloletniego partnera technologicznego Alienware. Jednak to nie jedyna obecność MasterCard podczas transmisji e-sportowych – za każdym razem gdy na ekranie pojawia się wykres ze złotem, a komentatorzy omawiają przewagę finansową jednej z drużyn, wtóruje im pomarańczowo-czerwony logotyp oraz specjalny sygnał dźwiękowy. Również w 2020 roku, podczas Mistrzostw Świata w League of Legends, MasterCard świętując ze społecznością 10-cio lecie gry, uruchomiło sklep z ekskluzywnymi gadżetami oraz odzieżą, które można było kupić wyłącznie za pomocą ich karty. Kolejne pule przedmiotów z logotypami Worldsów oraz MasterCard pojawiały się co godzinę i sprzedawały się na pniu. Konsekwencja działań spółki MasterCard na polu League of Legends pokazuje, że nawet gigantyczne globalne marki mogą czerpać korzyści ze sportów elektronicznych, jeśli ich aktywacje prowadzone są w sposób sukcesywny i kreatywny.
Credit Agricole
Credit Agricole swoją pozycję w gamingu zaznaczył jeszcze 2017 roku. Bank w ramach kampanii „Rób to co kochasz, pracujesz na swoje konto!” wszedł we współpracę z Piotrem „izakiem” Skowyrskim, czołowym polskim komentatorem Counter-Strike’a oraz jednym z największych twórców internetowych w Polsce. Skowyrski nagrał film, w którym opowiedział swoją historię, mówiąc o swojej pasji i historii kariery w internecie. Produkcja została ciepło przyjęta przez jego fanów, a film w serwisie YouTube został obejrzany już ponad 1.300.000 razy.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
BS2
BS2 Bank to instytucja z trzydziestoletnią historią, obecnie skupiająca się na bankowości elektronicznej. W 2019 roku bank został głównym sponsorem najpopularniejszego klubu piłkarskiego w całej Ameryce Południowej – CR Flamengo. Potknięcie na polu tradycyjnego sportu skłoniło bank do współpracy z e-sportowymi organizacjami. W taki sposób logo BS2 Bank możemy zobaczyć na koszulkach organizacji paiN Gaming, Vivo Keyd oraz W7M Gaming. Gracze oraz streamerzy zrzeszeni przez te podmioty przekonują swoich fanów do otwierania nowych kont w banku poprzez specjalne reflinki. Warto wspomnieć, że kolaboracja z CR Flamengo miała taki sam charakter, a celem jednej i drugiej jest trafić do młodych odbiorców.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zytara
Podobną współpracą pomiędzy platformą elektronicznej bankowości a organizacją e-sportową jest przypadek Zytara i Dignitas, lecz ta została wyniesiona na kolejny poziom kreatywności. Tradycyjnie logotyp Zytara trafił na kanały komunikacyjne oraz koszulki zawodników i gwiazd zrzeszonych przez organizację, lecz w tym przypadku pomyślano o upodobaniach graczy. Fani Dignitas zakładając nowe konto mogli wybrać dedykowaną kartę płatniczą, przyozdobioną identyfikacją wizualną e-sportowego brandu. Ponadto stworzono skórkę do aplikacji mobilnej. Całość była wsparta odpowiednią kampanią komunikacyjną w social mediach, której twarzami zostali podopieczni organizacji.
Komentarz eksperta:
Damian Wilk, Fantasyexpo
Branża finansowa w e-sporcie i gamingu na pierwszy rzut oka może się wydawać dość egzotycznym połączeniem, lecz jest to bardzo mylne myślenie. Banki i instytucje finansowe zabiegają o klientów w każdej branży, a rosnący obszar gamingu i siła nabywcza w nim są idealnym miejscem, by lokować swoje usługi i prezentować możliwości. Jak wynika z badań gracze, to osoby w przeważającej części o dobrej lub bardzo dobrej sytuacji finansowej. Dlatego też komunikowanie usług finansowych w tej TG jest dla mnie naturalnym połączeniem. Ogromnie cieszę się, że coraz więcej firm i instytucji udaje nam się przekonać do tych działań, a przede wszystkim to, że są to nieszablonowe działania tylko dopasowane do marek, ich potrzeb i grupy w której się komunikują.
Artykuł powstał we współpracy z Fantasyexpo.