– „Pluszaki dla Edukacji” i „Jaśniejsza przyszłość dla uchodźców”. W maju br. udział w programie po raz pierwszy wzięli polscy pracownicy IKEA. Agata, Asia, Magda, Grzesiek i Tomek przez tydzień podróżowali po Kambodży, podążając szlakiem szkół, w których realizowane są programy edukacyjne finansowane ze środków zbieranych w ramach kampanii IKEA. Po powrocie dzielili się swoimi wrażeniami z podróży – z klientami, współpracownikami, ale też innymi osobami zainteresowanymi ich wyjątkową historią. Oto gdzie udało im się z nią dotrzeć przez ostatnie pół roku.
Fotografie z przesłaniem
Zobacz również
Podróż do Kambodży zaowocowała mnóstwem wspomnień, niezapomnianych wrażeń, wyjątkowych znajomości, ale też niezliczoną liczbą zdjęć, które wykonali pracownicy IKEA. Łącznie było ich kilka tysięcy. Najwięcej z nich jest autorstwa Tomasza Biernackiego – pasjonata fotografii, na co dzień pracującego w sklepie IKEA w podwarszawskich Jankach.
„Fotografia jest dla mnie sposobem na opowiedzenie pewnej historii. Podróżując po Kambodży chłonąłem tamtejszą atmosferę, krajobrazy, ludzi i starałem się pokazać to wszystko na zdjęciach. Nie wiem, czy udało mi się to w 100%, ale wiem, że podróż do Kambodży naprawdę mnie zmieniła” – powiedział Tomek.
Wyjątkowe zdjęcia Tomka, jak też pozostałych uczestników wyjazdu, stały się inspiracją do zorganizowania wystawy fotografii. Ponieważ twórcy zdjęć nie chcieli zamykać jej w trudno dostępnej dla szerszego odbiorcy galerii, wystawa „wyszła” do ludzi. Nawiązano współpracę z kilkoma klubokawiarniami w największych miastach Polski – w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu i Poznaniu, po to, by w okresie wakacyjnym ich klienci mogli zapoznać się z historią Kambodży, opowiedzianą przez pracowników IKEA. Wystawy cieszyły się dużym zainteresowaniem gości, jak również lokalnych mediów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Folder „Podróż z misją”
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Choć zdjęcia pokazywały wiele z tego, co pracownikom IKEA udało się zobaczyć podczas „Podróży z misją”, potrzebowały też swego rodzaju narracji. Powstał więc wyjątkowy album, zawierający fragmenty relacji pięciu podróżników. Tomek pisał o krótkiej historii Kambodży, Asia o edukacji, Agata o przyrodzie i środowisku, Grzesiek o codziennym życiu, a Magda o młodym pokoleniu. Folder zawierał także dodatkowe zdjęcia, których nie udało się pokazać na wystawie. Wydawnictwo dostępne było w klubokawiarniach, w których eksponowano zdjęcia z wyjątkowej podróży.
„Choć to, co zobaczyliśmy i doświadczyliśmy, będzie w nas żyć jeszcze bardzo długo, chcieliśmy na świeżo, tuż po powrocie spisać i zachować nasze wspomnienia. W ten sposób powstał folder, poprzez który dajemy namacalne świadectwo naszej wyprawy. To wyjątkowa pamiątka, którą dzielimy się teraz z pracownikami i innymi osobami zainteresowanymi naszą podróżą” – powiedziała Agata Czachórska, p.o. kierownika ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail w Polsce.
Sentymentalne blogowanie
Relacje, które znalazły się we wspomnianym folderze to tylko fragmenty większych opowieści pracowników IKEA. Już w trakcie podróży mogli oni opisywać to, co zobaczyli i czego doświadczyli na blogu IWitness http://blog.ikeafoundation.org/. Po powrocie uznali jednak, że myśli i wrażeń jest w nich tak wiele, że chcą jeszcze raz przelać je „na papier”. W ten sposób powstał wyjątkowy blog http://podrozzmisja.natemat.pl, na którym przez kilka tygodni pojawiały się nowe, wzruszające, zaskakujące i szczere wspomnienia.
„Pisząc, mogliśmy dać upust drzemiącym w nas emocjom. Tworzenie kolejnych wpisów pozwoliło nam jeszcze raz zrozumieć sens tej wyprawy. Było to szczególnie istotne w przededniu spotkań z naszymi współpracownikami” – powiedziała Joanna Markowska, dekorator w IKEA Łódź.
Spotkania motywujące
W październiku i listopadzie, we wszystkich sklepach IKEA w Polsce odbyły się wyjątkowe prezentacje. Piątka podróżników spotkała się ze współpracownikami, aby opowiedzieć o swojej wyprawie, ale też po to, by zachęcić innych do udziału w podobnym wyjeździe w przyszłości i zmotywować do zaangażowania się w akcję, która już za moment miała rozpocząć się w sklepach IKEA. Chodzi o kampanię „Pluszaki dla Edukacji”, której 13. edycja wystartowała 8 listopada. Akcja ta nierozerwalnie wiąże się z wyjazdem IWitness.
„W ramach przedświątecznej kampanii „Pluszaki dla Edukacji” z każdego zakupionego pluszaka, 1 euro przeznaczane jest na programy wspierające edukację dzieci, w krajach takich jak Kambodża. Środki te trafiają do organizacji partnerskich IKEA Foundation, czyli UNICEF i Save the Children. To właśnie z tą drugą organizacją podróżowaliśmy w maju po Kambodży. Mogliśmy zobaczyć, jak wiele dobrego jest w stanie zrobić dzięki wsparciu, jakie otrzymuje od IKEA – jej klientów, ale też pracowników, którzy angażują się w akcję w poszczególnych sklepach” – powiedział Grzegorz Bochenek, specjalista ds. wystawiennictwa w IKEA Targówek.
Festiwal wspomnień
Pracownicy IKEA, którzy wzięli udział w projekcie IWitness, pomimo licznych spotkań w sklepach, blogowania i zebrania swoich wrażeń w formie folderu, wciąż mają niedosyt dzielenia się wspomnieniami z wyjazdu. Dlatego bez wahania zgodzili się wziąć udział w wyjątkowym festiwalu poświęconym tematyce podróży. Chodzi o Explorers Festival, którego 17. edycja odbyła się w Łodzi pod koniec listopada. Trzy podróżniczki – Agata, Asia i Magda – opowiedziały uczestnikom spotkania o swojej wyprawie. Ponadto w ramach wystawy, dostępnej na Politechnice Łódzkiej w dniach 18-22 listopada, prezentowane były fotografie z „Podróży z misją”.
„To, co zobaczyliśmy w Kambodży zostanie z nami na bardzo długo. Jednak w całym tym wyjeździe nie chodziło o to, byśmy zachowali te wspomnienia tylko dla siebie. Mieliśmy się nimi dzielić i zaszczepiać w innych chęć pomagania. I właśnie to robimy. Mamy z tego ogromną radość i satysfakcję” – powiedziała Magdalena Betin, koordynator ds. akcji komercyjnych, IKEA Retail w Polsce.
Więcej na temat projektu IWitness:
IWitness to program dla pracowników IKEA, w ramach którego organizowane są wyjazdy do krajów objętych pomocą finansową IKEA Foundation. Środki na projekty pomocowe pochodzą z kampanii „Pluszaki dla Edukacji” oraz „Jaśniejsza Przyszłość dla Uchodźców”, organizowanych przez sklepy IKEA na całym świecie. Dzięki tym wyjazdom pracownicy mogą na własne oczy zobaczyć, w jaki sposób wykorzystywane są pieniądze pozyskane dzięki zaangażowaniu zarówno klientów sklepów, jak i ich samych. Podróże organizuje IKEA Foundation przy współpracy z organizacjami partnerskimi: UNHCR, UNICEF i Save the Children, które są jednymi z beneficjentów fundacji. Wyjazdy mają na celu edukowanie, motywowanie i angażowanie pracowników, którzy dzięki nim mogą przekonać się, że ich czynny udział we wspieraniu kampanii naprawdę ma sens.
Polska edycja projektu IWitness w liczbach:
- 5 polskich pracowników IKEA odwiedziło w maju Kambodżę
- 10 wyjątkowych fotografii wybranych spośród tysięcy zdjęć pojawiło się na wystawie „Podróż z misją”
- W okresie wakacyjnym wystawa odwiedziła 5 największych miast Polski
- 2000 sztuk folderów ze zdjęciami i relacjami z podróży trafiło do osób zainteresowanych wyprawą
- Ponad 400 pracowników wzięło udział w 9 spotkaniach organizowanych w sklepach IKEA w całej Polsce