Home office to coraz popularniejsza forma organizacji pracy. Tak jak kiedyś kojarzona była głównie z freelancerami, tak teraz coraz więcej pracodawców daje swoim pracownikom możliwość pracy zdalnej – czy to z własnego domu, przestrzeni coworkingowej czy też kawiarni.
Niedawno, wraz z szerzącą się pandemią zachorowań na COVID-19, polski rząd wręcz zalecił pracodawcom, by w miarę możliwości umożliwili swoim pracownikom wykonywanie pracy z domu – tyczy się to nawet tych firm, w których wcześniej nie było to praktykowane.
Zobacz również
Jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości, w której tak wiele rzeczy rozprasza naszą uwagę? Jak zmobilizować się, by w swoich czterech kątach, które dotychczas kojarzyły się nam z odpoczynkiem i czasem wolnym, wykonywać pracę równie efektywnie co w biurze?
Podstawą jest nastawienie, a także odpowiednie przygotowanie naszego stanowiska do pracy. W jaki sposób? Przedstawiamy pięć kluczowych porad.
1. Zadbaj o to, by na Twoim biurku znalazły się przedmioty tylko związane z pracą
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej – pracując z domu, nasza uwaga może zostać bardzo łatwo rozproszona. A to tyczy się zwłaszcza tych osób, które do tej pory pracowały wyłącznie w biurze. Ważne jest więc, by na naszym biurku czy stole znalazł się tylko laptop, ewentualnie myszka komputerowa, jeżeli dla kogoś niewygodny jest touchpad, a także notatnik czy zeszyt, który pomoże nam w zebraniu myśli podczas pracy czy też ułożeniu planu dnia.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Oczywiście wyżej wymienione przedmioty to tylko przykłady – chodzi przede wszystkim o to, by na naszym biurku znalazły się wyłącznie rzeczy związane z pracą.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. Zadbaj o wygodne krzesło lub fotel
Nie ma chyba nic gorszego niż ból pleców po całym dniu spędzonym przy komputerze spowodowany niewygodnym krzesłem. Pamiętaj więc, by w miarę możliwości korzystać podczas pracy z siedziska, które zapewni odpowiednie oparcie dla Twoich pleców. Jeżeli nie posiadasz profesjonalnego krzesła czy też fotela, wykorzystaj np. poduszkę, o którą będziesz mógł oprzeć dolną partię pleców.
3. Podczas pracy skup się tylko na pracy – nie rób w międzyczasie obiadu lub prania
Jeżeli miewasz problemy z koncentracją czy też ze zmotywowaniem się do pracy, a najmniejszy szmer od razu rozprasza Twoją uwagę, to kolejną istotną kwestią jest, aby podczas wykonywania swojej pracy, poświęcić się jej w stu procentach. Warto więc uprzedzić swoich domowników, że na te kilka godzin w ciągu dnia „wyłączysz się”, by odpowiednio wykonać swoją pracę – pranie czy też pozostałe obowiązki domowe możesz wykonać po zamknięciu laptopa.
4. Skorzystaj z narzędzi, które pomogą Ci się skupić
Jeżeli mimo odpowiedniego przygotowania swojego biurka i poinformowania domowników o konieczności „wyłączenia się” na czas pracy, dalej Twoją uwagę rozprasza nawet ledwo słyszalny szmer za oknem, to może warto skorzystać z pomocy relaksacyjnej muzyki? Na platformie Spotify mnóstwo jest playlist z piosenkami, które wspomagają koncentrację.
Natomiast jeśli naszą uwagę rozpraszają nie dźwięki, a na przykład stały dostęp do Facebooka czy też Instagrama bez obawy, że czujne oko naszego szefa to zauważy, to warto skorzystać z szerokiej gamy narzędzi dostępnych w sieci, które blokują takie rozpraszacze na czas pracy.
Pamiętaj też, żeby nie odkładać zadań na później. Wówczas zdecydowanie trudniej będzie Ci zamknąć obowiązki służbowe w 8 godzinach pracy. O kilku przyczynach prokrastynacji możesz przeczytać tutaj.
5. Pamiętaj o rozdzieleniu pracy od czasu wolnego
Na home office też trzeba pamiętać o work life balance, więc na koniec bardzo ważna kwestia, o której zapomina wiele osób pracujących z domu – podczas pracy zdalnej niezwykle ważne jest rozdzielenie obowiązków służbowych od czasu wolnego. Jeżeli skończyłeś już wszystkie swoje zadania na dany dzień, to z czystym sumieniem zamknij laptopa i zapomnij o pracy. Przynajmniej na najbliższe kilkanaście godzin.
Artykuł powstał we współpracy z portalem praca.olx.pl.