Allegro przedstawia wyniki badania przeprowadzonego wśród polskich firm przez agencję Danae* i zdradza, jak zakupy robią przedsiębiorcy w Polsce.
Zakupy na Allegro
Zakupy firmowe na Allegro robi aż 72% ankietowanych przedsiębiorstw ⎼ są to firmy z różnych branż takich jak: uroda (75%), biura (73%), moto (73%), branża budowlana (62%) i HoReCa (58%). Firmy kupują bardzo różne produkty, ale można je podzielić na dwie główne kategorie. To zakupy związane z administracją firmy, czyli np. artykuły biurowe i papiernicze, sprzęt komputerowy, meble czy środki czystości. W tej kategorii już 86% firm dokonujących zaopatrzenia głównie online robi to właśnie na Allegro.
Zobacz również
Drugą kategorią są zakupy strategiczne, związane z prowadzeniem konkretnej działalności i różne w zależności od branży: to np. kosmetyki, części samochodowe czy produkty spożywcze. W tej grupie 81% przedsiębiorców zaopatrujących się głównie online w przedmioty z tej kategorii robi to za pomocą Allegro.
Co ciekawe, firmy, które zazwyczaj wybierają zakupy stacjonarne, też korzystają z platformy: 45% z nich zamawia tam artykuły administracyjne, a 40% – produkty strategiczne.
Jak firmy kupują w internecie
Jak pokazują wyniki badania, większość polskich firm realizuje swoje zakupy wyłącznie bądź w dużej mierze online ⎼ zarówno w przypadku zakupów administracyjnych (80%) jak i strategicznych (89%). Tylko co dziesiąta firma robi zakupy strategiczne w większości stacjonarnie i co piąta wybiera właśnie tradycyjne sklepy na zakupy administracyjne.
Jak social media zmieniają współczesną ścieżkę zakupową? [WEBINAR]
Najczęściej na zakupy online decydują się większe firmy, ale także samozatrudnieni. Wśród branż, które szczególnie chętnie korzystają z zakupów w sieci, wyróżniają się branża motoryzacyjna oraz biura. A jakie formy zakupów dla firm są najmniej popularne? Ankietowani najrzadziej korzystają z zakupów: poprzez komunikator w mediach, bezpośrednio w siedzibie lub oddziale dostawcy, telefonicznie/poprzez call center czy infolinię oraz u przedstawiciela handlowego.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nie dziwi też informacja, że im firma jest większa, tym więcej pracowników jest odpowiedzialnych za zakupy. W mniejszych przedsiębiorstwach (2–9 osób), a tym bardziej w przypadku samozatrudnienia to właściciel lub kierownik samodzielnie zajmuje się zamówieniami. Z kolei w firmach zatrudniających ponad 50 osób do tego zadania zaangażowane są konkretne osoby lub nawet całe zespoły.
Kupując w sieci, przedsiębiorcy robiący zakupy strategiczne zaopatrują się zwykle u kilku stałych dostawców (46% ankietowanych), zaś 56% zakupów administracyjnych jest zamawianych u kilku różnych sprzedających – nie są to jednak stałe współprace z dostawcami.
* Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Danae na zlecenie Allegro w sierpniu 2024 wśród przedstawicieli firm (produkcja / przemysł, usługi, administracja i handel). Wywiady były prowadzone metodą CATI na grupie 700 przedsiębiorców (n=700).