TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

70% firm w Polsce robi zakupy na Allegro [BADANIE]

70% firm w Polsce robi zakupy na Allegro [BADANIE]
Polskie firmy dokonują w sieci zarówno zakupów administracyjnych, jak i tych strategicznych wynikających z profilu swojej działalności. Już 7 na 10 przedsiębiorców zaopatruje się na Allegro.
O autorze
2 min czytania 2025-03-26

Allegro przedstawia wyniki badania przeprowadzonego wśród polskich firm przez agencję Danae* i zdradza, jak zakupy robią przedsiębiorcy w Polsce.

Zakupy na Allegro

Zakupy firmowe na Allegro robi aż 72% ankietowanych przedsiębiorstw ⎼ są to firmy z różnych branż takich jak: uroda (75%), biura (73%), moto (73%), branża budowlana (62%) i HoReCa (58%). Firmy kupują bardzo różne produkty, ale można je podzielić na dwie główne kategorie. To zakupy związane z administracją firmy, czyli np. artykuły biurowe i papiernicze, sprzęt komputerowy, meble czy środki czystości. W tej kategorii już 86% firm dokonujących zaopatrzenia głównie online robi to właśnie na Allegro. 

Drugą kategorią są zakupy strategiczne, związane z prowadzeniem konkretnej działalności i różne w zależności od branży: to np. kosmetyki, części samochodowe czy produkty spożywcze. W tej grupie 81% przedsiębiorców zaopatrujących się głównie online w przedmioty z tej kategorii robi to za pomocą Allegro. 

Co ciekawe, firmy, które zazwyczaj wybierają zakupy stacjonarne, też korzystają z platformy: 45% z nich zamawia tam artykuły administracyjne, a 40% – produkty strategiczne.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak firmy kupują w internecie

Jak pokazują wyniki badania, większość polskich firm realizuje swoje zakupy wyłącznie bądź w dużej mierze online ⎼ zarówno w przypadku zakupów administracyjnych (80%) jak i strategicznych (89%). Tylko co dziesiąta firma robi zakupy strategiczne w większości stacjonarnie i co piąta wybiera właśnie tradycyjne sklepy na zakupy administracyjne.

Najczęściej na zakupy online decydują się większe firmy, ale także samozatrudnieni. Wśród branż, które szczególnie chętnie korzystają z zakupów w sieci, wyróżniają się branża motoryzacyjna oraz biura. A jakie formy zakupów dla firm są najmniej popularne? Ankietowani najrzadziej korzystają z zakupów: poprzez komunikator w mediach, bezpośrednio w siedzibie lub oddziale dostawcy, telefonicznie/poprzez call center czy infolinię oraz u przedstawiciela handlowego.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Nie dziwi też informacja, że im firma jest większa, tym więcej pracowników jest odpowiedzialnych za zakupy. W mniejszych przedsiębiorstwach (2–9 osób), a tym bardziej w przypadku samozatrudnienia to właściciel lub kierownik samodzielnie zajmuje się zamówieniami. Z kolei w firmach zatrudniających ponad 50 osób do tego zadania zaangażowane są konkretne osoby lub nawet całe zespoły.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kupując w sieci, przedsiębiorcy robiący zakupy strategiczne zaopatrują się zwykle u kilku stałych dostawców (46% ankietowanych), zaś 56% zakupów administracyjnych jest zamawianych u kilku różnych sprzedających – nie są to jednak stałe współprace z dostawcami.

* Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Danae na zlecenie Allegro w sierpniu 2024 wśród przedstawicieli firm (produkcja / przemysł, usługi, administracja i handel). Wywiady były prowadzone metodą CATI na grupie 700 przedsiębiorców (n=700).