Na szczęście, istnieje wiele rozwiązań poprawiających efektywność prowadzonych działań. Jednym z nich jest marketing automation, czy też inaczej, automatyzacja marketingu.
Jest to metoda pozwalająca na definiowanie, planowanie i monitorowanie przebiegu kampanii marketingowych, przy jednoczesnej automatyzacji działań usprawniających procesy sprzedażowe. Jednym z ważnych elementów podlegających automatyzacji jest email marketing.
Zobacz również
Marka GetResponse była ciekawa, jak profesjonaliści korzystają z automatyzacji i email marketingu. W tym celu eksperci przeprowadzili badanie – zapytali prawie 3000 marketerów z całego świata o to, czy według nich email marketing wciąż jest skuteczny. Jedną ankietę skierowali wyłącznie do polskich marketerów, a drugą do profesjonalistów z zagranicy. Na podstawie wyników przygotowali obszerny raport, w którym porównaliśmy odpowiedzi marketerów z obu rynków. Dzięki temu poznaliśmy różnicę w podejściu do działań email marketingowych w Polsce i na świecie. I chociaż część udzielanych odpowiedzi przez polskich marketerów pokrywała się z wynikami spoza Polski, tak pojawiające się różnice mogą wskazywać na to, że pewne rozwiązania nie są jeszcze dosyć mocno zakorzenione w naszym kraju.
Jakie działania przynoszą najwyższy zwrot z inwestycji?
W wielu przypadkach odpowiedzi ankietowanych z Polski i spoza kraju pokrywały się. Warto zauważyć, że zarówno polscy jak i zagraniczni marketerzy bardzo pozytywnie wypowiedzieli się o email marketingu jako technice przynoszącej najwyższy zwrot z inwestycji. Email marketing wyprzedził takie metody, jak: działalność marketingowa w mediach społecznościowych oraz marketing treści (content marketing). To bardzo ważna informacja, która może sugerować, że takie formy jak reklama display czy przesyłki reklamowe, erę swojej świetności mają już dawno za sobą.
Planowanie wydatków i monitoring działań
Optymistycznie wyglądają także deklaracje marketerów w przypadku nakładów na email marketing. Prawie połowa ankietowanych w Polsce i z zagranicy odpowiedziała, że w 2017 roku planuje zwiększyć wydatki na ten kanał. To kolejne potwierdzenie skuteczności email marketingu – wygląda na to, że ta metoda faktycznie działa i przynosi oczekiwane rezultaty.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Niektóre odpowiedzi były jednak zaskakujące. Przykładowo, co piąty badany z zagranicy przyznał, iż w ogóle nie monitoruje skuteczności działań email marketingowych. To duży błąd, bez mierzenia efektów nie wiemy przecież, co jest najskuteczniejsze. A bez tej wiedzy możemy nieświadomie inwestować zbyt wiele środków w kampanię, która po prostu nie przynosi efektów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Segmentacja w Polsce i na świecie
W ankiecie zapytaliśmy również o targetowanie wysyłek. Prawie 60% respondentów z Polski stosuje targetowanie, jednak tylko 15,5% odpowiedziało, że korzysta z pełnej segmentacji. Nieco ponad 40% badanych przyznało, że nie stosuje żadnej formy segmentacji. Tym razem jednak to polscy marketerzy wypadli lepiej od swoich kolegów z zagranicy, gdzie aż co drugi ankietowany przyznał, że w ogóle nie targetuje wysyłanych treści.
Jak możemy to naprawić? Firmy mogą przyjąć strategię targetowania automatycznie wysyłanych wiadomości, zaczynając już od emaila powitalnego – to naprawdę proste we wdrożeniu rozwiązanie, które nie tylko ułatwia codzienną pracę, ale dodatkowo pomaga w nawiązaniu relacji na linii klient-marka i buduje pozytywny wizerunek firmy. Co więcej, warto też wprowadzić segmentację z podziałem na płeć – po to, aby oprócz indywidualnej formy zwracania się do odbiorców, wysyłać im treści, które mogą zainteresować np. tylko mężczyzn lub tylko kobiety.
ryc. Wg raportu GetResponse 41,6% polskich marketerów wysyła te same treści wszystkim odbiorcom.
Regularne newslettery czy pojedyncze emaile?
Mówiąc o targetowaniu, należy wspomnieć również o strategii komunikacji. Oprócz tworzenia dobrych treści, skrojonych na miarę odbiorcy, musimy zadbać przede wszystkim o to, by nasz przekaz do niego dotarł. Aby osiągnąć sukces ważne jest także to, czy odbiorca w ogóle chce się zaangażować w relacje z naszą marką.
GetResponse poprosiło więc polskich marketerów, by wskazali kilka najczęściej stosowanych przez metod, które wykorzystują w swoich strategiach komunikacji. Najczęstszą formą wysyłki – bez zaskoczenia – okazał się zwykły newsletter (63% głosów). Wyniki wskazują na to, że równie chętnie stosują oni pojedyncze emaile w ramach kampanii promocyjnych (60%). Wśród respondentów z zagranicy kolejność odpowiedzi była identyczna – 58% ankietowanych wybrało newslettery, a 46% pojedyncze emaile wzmacniające kampanie.
ryc. Jak wynika z badania, polscy marketerzy najchętniej wysyłają newslettery i pojedyncze emaile w ramach kampanii promocyjnych.
Jakie korzyści daje marketing automation?
Coraz częściej marketerzy sięgają również po rozwiązania mające na celu automatyzację serwowania treści naszym odbiorcom. Pamiętajmy jednak, że marketing automation – wbrew pozorom – nie ma na celu wyręczenia kogokolwiek i wykonania pracy za nas. Automatyzacja może zdecydowanie ułatwić, przyspieszyć i usprawnić dotarcie z odpowiednimi treściami do użytkowników w bazie. Co więcej, może także pomóc nam w kierowaniu klientów w dół lejka zakupowego. Inaczej mówiąc – w dużej mierze usprawnia procesy sprzedażowe w firmach.
Jedną z głównych korzyści jaką daje automatyzacja marketingu, jest automatyczne wysyłanie odbiorcom treści dopasowanych do ich zachowań. Dzięki temu możesz poznać preferencje odwiedzających Twoją stronę, a jednocześnie zaoszczędzić czas oraz zredukować koszty operacyjne przy jednoczesnym zwiększeniu produktywności.
A jeśli dopiero zaczynasz…
Z wyników ankiety GetResponse jednoznacznie wynika, że w Polsce wciąż istnieje ogromne pole do wykorzystania marketing automation oraz segmentacji baz adresowej.
Jakiej rady możemy udzielić początkującym? Najlepiej jest zacząć od małych kroków. Nie warto wskakiwać od razu na głęboką wodę, dlatego zacznij np. od automatyzacji emaila powitalnego. To prosty, mały krok, który poprowadzi Cię dalej. Dlatego monitoruj i analizuj efekty działań, daj sobie czas na poznanie nowego narzędzia, i dopiero później pomyśl o tworzeniu kolejnych, bardziej zaawansowanych cykli marketing automation.
To samo dotyczy częstotliwości wysyłki przygotowanych przez Ciebie treści – należy znaleźć złoty środek pomiędzy zbyt częstym a zbyt rzadkim wysyłaniem treści do naszych odbiorców. W przeciwnym razie szybko zniechęcisz ich do siebie zbyt częstą wysyłką lub pozwolisz o sobie zapomnieć, a tym samym stracisz szansę na sprzedaż.
Ryc. Wiemy, jak polscy marketerzy oceniają marketing automation – wyniki badania GetResponse
Kolejne kroki
Dzięki badaniu wiemy już, jak firmy na całym świecie korzystają z narzędzi online marketingowych. Z pełną wersją raportu „Skuteczność email marketingu i marketing automation 2017” można bezpłatnie zapoznać się na TEJ stronie.
Z badania GetResponse wynika, że polscy marketerzy wciąż z dystansem podchodzą do rozwiązań marketing automation. Warto jednak zastanowić się, ile korzyści oferują i jak wiele możemy dzięki nim zyskać – dają nam one przecież olbrzymią wiedzę zarówno o nas samych, jak i o naszych klientach. Niejako „z lotu ptaka” pozwalają spojrzeć na prowadzone przez nas działania marketingowe, zmierzyć efekty działań czy zarządzać kampaniami online. Mogą także pomóc w codziennej wysyłce emaili (zarówno tych związanych stricte ze sprzedażą, jak i również conentowych), zarządzaniu formularzami zapisu, na przykład przez Facebooka czy w prowadzeniu kampanii z wykorzystaniem landing pages. Jeśli chcesz więcej na temat marketing automation, sprawdź jak wygląda proces automatyzacji marketingu i co możesz dzięki niemu zyskać.