Artykuł pochodzi z naszego najnowszego e-booka „E-commerce 2021/2022. W jakim kierunku rozwija się handel w sieci?”. Pobierz go za darmo tutaj>>>
Twój sklep został zbudowany w oparciu o Magento 1 i nie jesteś pewien, jak będzie wyglądać przyszłość Twojego e-biznesu? Przychodzi taki moment w cyklu życia projektu e-commerce, że zmiana dostawcy oprogramowania staje się nieuniknionym krokiem i obecna sytuacja wymusi na Tobie przeprowadzenie migracji. Co zyskasz? Start nowego sklepu internetowego pozwoli Ci zachować konkurencyjność we współczesnym świecie. To proces, który ma pomóc rosnąć Twojej marce. Mimo to zwykle jest odkładany, ponieważ pojawiają się obawy, że przejście na inną technologię przekreśli lata pracy i nakłady finansowe, jakie włożyłeś w stworzenie i utrzymanie sklepu. Kolejna niepewność wiąże się z kosztami, które trzeba ponieść podczas migracji.
Zobacz również
Czy muszę opuścić Magento 1?
Brak wsparcia i kolejnych aktualizacji zabezpieczeń
Wsparcie dla Magento 1 zakończyło się w czerwcu 2020 roku. Oznaczało to, że Adobe nie będzie odpowiadać za bezpieczeństwo systemu i nie opublikuje kolejnych aktualizacji, przez co narażasz swoją witrynę na potencjalne ataki czy wycieki danych. Właścicielom sklepów online opartych o Magento 1 kończy się czas i stoją przed poważną decyzją. Najbardziej oczywista wydaje się migracja do Magento 2. Sytuacja ta otworzyła przed sprzedawcami jeszcze jedną możliwość – wybór alternatywnego rozwiązania e-commerce jak np. Shopware.
Brak nowych rozszerzeń
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W związku z zakończeniem oficjalnego wsparcia dla Magento 1, technologia nie jest dalej rozwijana. Co prawda istnieją projekty jak OpenMage czy Mage One, jednak są one nastawione na zapewnienie możliwości utrzymania Magento 1 (by dać sprzedawcom więcej czasu na migrację), a nie na rozwój platformy. Adobe koncentruje się wyłącznie na rozbudowie Magento 2. Platformie brakuje funkcjonalności, które są zgodne z aktualnymi potrzebami, co ogranicza możliwości rozwoju Twojego e-biznesu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Masz obawy o przyszłą kondycję swojej firmy? To sygnał, że Twoim priorytetem powinna stać się migracja do innej platformy e-commerce.
10 powodów, dlaczego warto wybrać Shopware
- Flagowy argument na korzyść Shopware to niskie koszty licencji i TCO (ang. Total Cost of Ownership).
- Shopware umożliwia szybkie wprowadzenie produktu na rynek (tzw. Time to Market). Klienci, którzy zaufali Shopware, mogą rozpocząć działalność nawet w ciągu kilku tygodni.
- Shopware jest projektem typu open source.
- Elastyczność i nowoczesność to kolejne obszary, gdzie Shopware błyszczy. Platforma jest oparta na podejściu API-first i wykorzystuje takie technologie jak Symfony, Vue.js czy Bootstrap.
- W ostatnim czasie można zauważyć spadek popularności Magento na rzecz innych technologii, m.in. Shopware. Według portalu BuiltWith już 46 638 serwisów rozwija sklep na tej platformie e-commerce, a wśród nich takie firmy jak Philips, Lufthansa, Mercedes-Benz czy L’Oréal.
- Społeczność Shopware cały czas rośnie i staje się silniejsza. Nie dziwi więc fakt, że niektóre osoby, które przez lata związane były z product developmentem Magento, zasiliły szeregi Shopware.
- W Shopware Store możesz wybierać spośród ponad 3 800 rozszerzeń.
- Platforma jest intuicyjna w obsłudze i posiada przejrzysty interfejs.
- Produkt bardzo dynamicznie się rozwija i może pochwalić się jasno sprecyzowaną roadmapą projektu.
- I najważniejsza część – ułatwiony proces migracji!
Shopware dostarcza gotowe narzędzie opracowane specjalnie dla migracji sklepów z Magento, co często okazuje się wymagającym etapem. Wtyczka (Magento Migration Profile) przy wsparciu asystenta migracji (Migration Assistant) pozwala szybko i łatwo przenieść dane z poprzedniego sklepu do Shopware (od produktów, bazy klientów, aż po historię zamówień i ustawienia). Co więcej, zaletą narzędzia jest też oszczędność. To szczególnie dobra wiadomość dla tych, którzy wahają się przed zmianą platformy e-commerce, ponieważ są przerażeni kosztami migracji. Z tego względu migracja do Shopware wydaje się wygodniejsza i korzystniejsza niż do Magento.
źródło: Shopware
– Od czerwca 2020 r. wielu właścicieli sklepów na Magento obawia się o dalsze losy swojego biznesu. Adobe uciął wsparcie dla starych wersji Magento, usunął moduły i zawiódł swoją rozbudowaną społeczność nową strategią. Tutaj Shopware wchodzi w grę: zamiast dokonywać kosztownej migracji do następcy (Magento 2 kosztuje często 2-3 razy więcej niż Magento 1), można przenieść sklep na platformę Shopware, zapewniającą elastyczność (bardzo potrzebną w szybko rozwijającym się świecie e-commerce). Dzięki naszej platformie możesz też wzmocnić doświadczenia klienta oraz zapewnić skalowalny system. Wybierając Shopware, myślisz o przyszłości – e-commerce będzie się stale rozwijał w nadchodzących latach, a do tego jest potrzebna platforma zbudowana w nowoczesny sposób (Headless/API-first). Shopware to wszystko umożliwia z jednoczesną redukcją kosztów (w każdym aspekcie: wdrożenia, hostingu, licencji, czasu wdrożenia) – mówi Claudia Blasinski, International Key Account Manager w Shopware.
Od czego zacząć migrację i o czym pamiętać, aby nie stracić na zmianie systemu e-commerce?
Chcesz dobrze przygotować się do migracji i zminimalizować ryzyko zagrożenia? Zapoznaj się z naszą listą „rzeczy do zrobienia”. Z jej pomocą krok po kroku przejdziesz cały proces przed, w trakcie i po. Pamiętaj, że podczas migracji nie jesteś osamotniony. W wielu kwestiach konieczne będą konsultacje z doradcami, którzy będą dostosowywać architekturę systemu i spełnić Twoją wizję. Szukając partnera wdrożeniowego, dobrze jest zweryfikować, czy ma doświadczenie w obu platformach.
Twoja lista kontrolna migracji
Faza PLANOWANIA
Migracja i ponowne uruchomienie biznesu nie jest procesem ani szybkim, ani łatwym. Szczególnie jeśli dotyczy rozbudowanego sklepu, nie jest możliwe ekspresowe odwzorowanie platformy w nowym środowisku. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że ostatnie, co chciałbyś usłyszeć po przepięciu sklepu to to, że Twój biznes stracił. Zaplanowanie migracji od samego początku staje się ważniejsze niż kiedykolwiek, w przeciwnym razie w przyszłości przyjdzie Ci za to zapłacić.
- Wyznacz zespół i lidera projektu. Zastanówcie się razem, co chcielibyście zachować z obecnego sklepu, a co warto odświeżyć. Nadaj priorytety – zacznij od kluczowych funkcji, potem przejdź do tych, które „powinny” i „mogą” być wdrożone.
- Opracuj harmonogram prac, ustal czas i budżet. Zaplanuj migrację na okres poza sezonem.
- Uwzględnij wszystkie projekty, systemy i usługi, które mogą mieć wpływ na migrację.
- Zleć przygotowanie analizy przedwdrożeniowej, której celem będzie doprecyzowanie Twojej pierwotnej listy i wprowadzenie usprawnień.
- Zaplanuj szkolenie dla pozostałych zespołów. Migracja z jednej platformy do drugiej to tak naprawdę oddanie pracownikom zupełnie nowego narzędzia, dlatego należy poinformować ich o planowanej zmianie i przeprowadzić przez wszystkie nowe funkcjonalności.
Faza SEO
- Zaangażuj specjalistów SEO już na wczesnym etapie projektu. Doradcy podpowiedzą Ci, jak przygotować się na spadek ruchu organicznego i wahania pozycji.
- Zadbaj o przekierowania i mapowanie stron. Regularnie monitoruj rankingi.
Faza PROJEKTOWANIA I ROZWOJU
- Twoja lista życzeń oraz projekt stworzone podczas etapu planowania trafią do partnera technologicznego, UX/UI designerów i deweloperów, którzy będą realizować zadania zgodnie z najlepszymi praktykami.
Faza MIGRACJI
- Skorzystaj z oficjalnego narzędzia migracji Shopware, które jest przystosowane do sklepów opartych na Magento 1 i stale rozwijane.
- Partner technologiczny wesprze Cię podczas migracji do wybranej platformy. Określ, które zestawy danych powinny zostać przeniesione do nowego sklepu internetowego, a jemu pozostaw kwestie techniczne.
źródło: Macopedia
Faza TESTÓW
- Przed ponownym uruchomieniem sklepu, koniecznie przetestuj wszystkie elementy strony. Upewnij się, że procesy działają, dane zostały przeniesione, a nowe funkcjonalności wdrożone.
Teraz możesz uruchomić sklep! Naprawiaj na bieżąco błędy, wyjaśniaj wszelkie wątpliwości, udoskonalaj swój e-commerce i kontynuuj optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Możesz także zająć się punktami z listy, których wdrożenie zaplanowałeś na późniejszy okres.
Autor:
Tomasz Grzemski, CEO firmy Macopedia oraz Członek Zarządu Family Business Network Poland. Ekspert w zakresie analityki biznesowej oraz rozwiązań e-commerce, Web, WMS i ERP. Od ponad 12 lat wspiera klientów w procesie cyfrowej transformacji i rozwija zaawansowane produkty cyfrowe dla przedsiębiorstw. Pasjonat nowych technologii, skuteczny przedsiębiorca oraz entuzjasta Business Agile.