TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Jak mówić do branży IT, żeby powiedzieć coś nowego? Case study serwisu rekrutacyjnego the:protocol

Jak mówić do branży IT, żeby powiedzieć coś nowego? Case study serwisu rekrutacyjnego the:protocol
O autorze
5 min czytania 2023-04-20

Już od dwóch lat Grupa Pracuj umacnia swoją pozycję na rynku cyfrowej rekrutacji dla branży IT, dzięki serwisowi the:protocol, który kandydatom proponuje przede wszystkim szczegółowe oferty pracy od największych pracodawców. Jakie działania marketingowe napędzają serwis i jak wygląda recepta the:protocol na komunikację z wymagającą grupą specjalistów i specjalistek IT?

Wyzwanie

Rekrutacja w branży IT jest wymagająca. Na rynku, na którym zgodnie z szacunkami Polskiego Instytutu Ekonomicznego nadal brakuje nawet 150 tysięcy ekspertów, to pracownicy wciąż dyktują warunki.

  • Jakich narzędzi naprawdę potrzebują, poszukując pracy?
  • Jak przekonać ich do skorzystania z nowej platformy rekrutacyjnej?
  • I wreszcie – jak stworzyć opowieść, która będzie dla nich wartościowa?

Przed tymi wyzwaniami stanęła w 2021 roku Grupa Pracuj, powołując do życia serwis rekrutacyjny the:protocol, przeznaczony wyłącznie dla branży tech. Rynek niszowych job boardów był konkurencyjny, ale w wyniku wielomiesięcznych badań kandydatów i kandydatek poszukujących pracy w IT, zidentyfikowano „białe plamy”, których konkurencja nie uwzględniła. Pojawiła się zatem przestrzeń na zaproponowanie innego doświadczenia rekrutacji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Strategia – reset memów o IT

Strategia towarzysząca startowi the:protocol była jasna i poparta uważnymi badaniami grup docelowych oraz wieloletnim doświadczeniem Grupy Pracuj zarówno na rynku rekrutacji, jak i we współpracy z firmami IT. W konkurencyjnym otoczeniu biznesowym projekt miał wyróżniać się funkcjonalnościami dopasowanymi do aktualnych potrzeb branży, stawiając na konkretne, wartościowe oferty pracy z jasnymi warunkami, a w komunikacji – nie powielać mitów i memów o IT. Produktowo, filarem the:protocol stały się m.in.

  • wyrazisty, prosty design
  • dopracowany UX
  • szczegółowe opisy projektów i funkcje wspierające relację kandydat–rekruter.

Szybko okazało się, że wartości, jakie za tym idą, można konsekwentnie przełożyć także na komunikację.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Doskonale znamy zarówno potrzeby firm, jak i kandydatów. Wierzymy, że jakościowy dialog między nimi jest możliwy, a naszą misją jest sprawne połączenie tych dwóch zainteresowanych grup tak, aby znalezienie nowej pracy było procesem szybkim i przyjemnym dla obu stron. Dlatego dopieszczamy UX po stronie kandydatów korzystających z serwisu, ale równie mocno dbamy o potrzeby i obsługę klientów the:protocol – mówi Paulina Berska, brand managerka the:protocol.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– W komunikacji zależało nam przede wszystkim na tym, żeby zaproponować świeżą formułę. Badania wyraźnie pokazały, że ludzie są już zmęczeni clickbaitami i żartami o branży. Postawiliśmy zatem na realne oczekiwania użytkowników, a jednocześnie podstawy naszych funkcjonalności: konkret, dialog i profesjonalizm. Zaczęliśmy mówić do rynku i o rynku poprzez data-driven PR, wartościowe działania contentowe i pozycjonowanie ekspertów m.in. w wywiadach oraz podcastach – dodaje.

Nacisk na kanały własne

Komunikacja the:protocol od początku zakładała także intensywny rozwój kanałów własnych. Tuż po starcie serwisu ruszył zatem podcast – the:procast. To projekt, w którym od początku stawiano nacisk na rozmowy o realiach pracy w IT i konkretach projektowych. Początkowo jego formuła opierała się o dialog dwóch specjalistów. Pod koniec 2022 roku podcast wrócił w odświeżonej formule, z nową prowadzącą, jaką jest doskonale znana w branży Edyta Kowal. Do rozmowy zaprosiła m.in. ekspertów z mBanku, którzy rzeczowo opowiedzieli o tym, jak wygląda praca w bankowości w rolach takich jak full stack developer, scrum master czy programista .NET. Projekt spotkał się ze sporym zainteresowaniem słuchaczy i będzie miał swoją kontynuację we współpracy z kolejnymi pracodawcami. Przedstawiciele the:protocol podkreślają, że aktualna formuła podcastu wynika przede wszystkim z chęci jeszcze pełniejszego i praktyczniejszego zaprezentowania jakościowej oferty firm, które rekrutują za pośrednictwem serwisu, wysokiego poziomu proponowanych przez nie warunków i konkretów, które przyciągają kandydatów.

– Koncentrujemy się na mięsistych dyskusjach, które będą wartościowe przede wszystkim dla kandydatów. Celujemy w specjalistów z doświadczeniem, którzy zastanawiają się, jak wygląda praca poza ich bańką, np. w innym typie organizacji. Dajemy im więc możliwość wysłuchania głosu kolegów i koleżanek po fachu – ludzi leadujących na co dzień zespołom. Oni nie cytują ofert rekrutacyjnych, tylko opowiadają o realiach projektowych i konkretnych wyzwaniach. A z tej mieszanki z łatwością można wyłapać coś jeszcze – atmosferę, jaka panuje w danym miejscu. Myślę, że w ten sposób nie tylko dekonstruujemy mity o IT, ale też pokazujemy różne firmy i wpisane w nie role od kulis, co pomaga podjąć właściwą decyzję przy wyborze pracy – wyjaśnia Edyta Kowal, podcasterka i ekspertka marketingowa.

W 2022 roku wystartował również the:blog – który w potoku komunikatów dotyczących branży IT – ma być źródłem aktualnych i bazujących na faktach informacji dla specjalistów. W dynamicznym sektorze IT szybko zmieniają się nie tylko technologie, ale również realia rynku pracy. To właśnie m.in. o nich na łamach the:blog piszą profesjonaliści np. eksperci HR/EB i pełniący na co dzień różne techniczne role w zespołach IT. Redakcja mocno dba o jakość każdego tekstu, współpracując tylko z doświadczonymi ekspertami, którzy z otwartością i rzetelnością dzielą się swoją wiedzą. Czy body leasing gryzie? Czy ChatGPT może debugować? Ile naprawdę można zarobić w cyberbezpieczeństwie? Jak programiści mogą sobie radzić ze stresem? – to tylko niektóre z wielu podejmowanych przez nich tematów.

Charakterystyczna jest też grafika, towarzysząca działaniom komunikacyjnym the:protocol. Efekt spójnej identyfikacji wizualnej osiągnięto dzięki stałej współpracy z ilustratorem. Wyróżniające się, minimalistyczne, komiksowe rysunki wykorzystywane są w różnych działaniach i kampaniach the:protocol, m.in. na muralach. Dobrze współgrają też z wyważoną warstwą wizualną serwisu.

Nieoczywiste współprace i kampanie

Wśród działań marketingowych the:protocol sporo jest aktywności out-of-the-box. Taka była np. współpraca z Polską Ligą Esportową, gdzie w trakcie rozgrywek prezentowano w interesujący sposób konkretne oferty pracy na the:protocol. Z kolei w ramach Runmageddonu pod patronatem the:protocol odbył się the:run – pierwsza w historii imprezy rywalizacja branży tech, w której udział wzięło niemal 40 firm IT. Ważnym elementem działań promocyjnych the:protocol jest również obecność na wybranych eventach branżowych. Wśród wydarzeń, w które angażowała się społeczność the:protocol znalazło się więc Infoshare, największa konferencja technologiczna w Europie Środkowo-Wschodniej, czy Hackyeah, największy stacjonarny hackathon w Europie.

Marketing the:protocol to także cykliczne kampanie wizerunkowe oraz produktowe, planowane na podstawie insightów na temat aktualnych wyzwań specjalistów IT. Na początku 2023 roku marka ruszyła np. z kampanią „IT depends. On You” skierowaną do tych, którzy w nowym roku rozglądali się za nowymi wyzwaniami zawodowymi. Koncept oparto na przedstawieniu bolączek PROsów IT, związanych z ich codzienną pracą. Działania obejmowały digital, media online, social media, współpracę z branżowymi influencerami i kanały własne.

– Dobrze czujemy, co trafi do branży, bo sami do niej należymy. Na komunikację the:protocol ogromny wpływ ma także nasza kultura i metodyka pracy. Serwis od początku budowany był przez zespół ekspertów z Grupy Pracuj, ale skupionych wyłącznie na nowym projekcie. Mimo wsparcia dużej organizacji, działamy więc trochę jak startup. Pracujemy zwinnie, w oparciu o procesy continuous product discovery, w kulturze ciągłego feedbacku wewnętrznego, ale także tego zbieranego od użytkowników. Jestem przekonana, że kandydaci i firmy IT to czują. Dlatego jesteśmy dla nich partnerem nie tylko do biznesu, ale także rozmowy. Nadajemy na tych samych falach i nie powtarzamy ogólników – podsumowuje Paulina Berska.

the:protocol po dwóch latach – liczby, nagrody i plany

Po dwóch latach funkcjonowania serwisu przemawiają także liczby – w okresie 2021–2022 the:protocol dynamicznie się rozwijał i zanotował m.in.

  • wzrost liczby sesji o 99 proc.
  • wzrost liczby wysłanych CV o 218 proc.
  • wzrost liczby ogłoszeń aż o 247 proc.

Także porównanie pierwszego kwartału 2022 i 2023 w ujęciu rok do roku pokazuje, że potencjał serwisu wciąż rośnie, liczba sesji zwiększyła się w tym okresie o 36 proc., wysłanych CV o 140 proc., a ogłoszeń o 46 proc.

Konsekwentna strategia komunikacji serwisu zwróciła m.in. uwagę organizatorów najważniejszego konkursu branży PR w Polsce. Projekt „Twardy reset memów o IT. Wejście the:protocol na rynek” otrzymał pod koniec 2022 roku dwie ważne nagrody:

  • Złoty Spinacz w kategorii Launch produktu usługi lub firmy
  • Srebrny Spinacz w kategorii Technologia, IT, telekomunikacja.

Jury złożone z niemal stu branżowych ekspertów doceniło działania związane z wejściem the:protocol na rynek portali rekrutacyjnych dla branży tech i umiejętne sprofilowanie przekazu do przedstawicieli sektora IT.

Przedstawiciele the:protocol podkreślają, że ich ambicje i perspektywy są jeszcze większe, wciąż intensywnie rozwijają serwis, a w komunikacji – opowiadają kolejne ciekawe historie.

 

Materiał reklamowy powstały na zlecenie the:protocol.