Edukacja przez zabawę
Wszystkie szkoły biorące udział w programie, tak jak w poprzednich edycjach, otrzymały zestawy edukacyjne. Uczniowie znaleźli tam specjalne materiały pobudzające kreatywność i skłaniające do myślenia o problemach związanych z odpadami. Dzięki atrakcyjnej zawartości pakietów, nauczyciele mogą łatwiej zainteresować uczniów tematem poprzez zabawę. Dla kadry także przewidziano materiały i wytyczne do efektywnej pracy z dziećmi.
Zobacz również
Celem działań jest przekonanie młodego pokolenia, jak ważna jest troska o zasoby naszej planety, w tym pożywienie, a tym samym – jak wiele możemy zyskać, jeśli zwracanie większej uwagi na wykorzystywanie żywności stanie się stałym elementem naszej codzienności. Wiele pomocnych treści dydaktycznych, między innymi przewodników, gier czy ciekawostek idealnych do wykorzystania w czasie lekcji, można znaleźć na internetowej stronie projektu www.niemarnujmychwil.com. Witryna już zyskała dużą popularność wśród nauczycieli, zwłaszcza w okresie nauki zdalnej.
Sukces mimo pandemii
– W zakończonej właśnie edycji szkoły musiały zmierzyć się z całkowicie nieoczekiwaną i wyjątkową sytuacją, jaką była epidemia koronawirusa. Zajęcia w placówkach zostały zawieszone, z dnia na dzień, już w marcu. Wznowienie procesu nauczania w trybie zdalnym okazało się niezwykle trudne, a proces kształcenia online nadal się wydłuża. Dlatego tym bardziej każdej klasie i szkole, która dołączyła do naszego projektu mimo pandemii, należą się ogromne podziękowania. Gratulacje należą się przede wszystkim nauczycielom, którym w tych specyficznych warunkach udało się zainspirować uczniów i przekazać wiedzę na temat tak ważny społecznie, jakim jest marnowanie żywności – mówi Fabio Pommella, prezes Zarządu Whirlpool Company Polska.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Jednym z elementów projektów był konkurs Kuchnia Talentów, który wymagał oryginalności i kreatywności. Należało opowiedzieć o „chwilach, które są ważne”, a spędzone w kuchni. Miały to być pomysły na zrównoważone spożycie żywności. Uczestnicy mogli wcielić się w rolę szefów kuchni, rolników, wynalazców, pisarzy czy reklamodawców. Mogli rysować, pisać, konstruować lub nagrywać – bez ograniczeń i narzucania schematów. W wielu nadesłanych pracach widać było zaangażowanie całych rodzin, a nawet lokalnych społeczności. W ramach zasad fair play każdy mógł podzielić się swoimi opiniami i pomysłami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– W konkursie udział wzięło ponad 500 uczniów z 33 szkół, którzy przygotowali 54 kreatywne pomysły. Zadanie jury było bardzo trudne, ponieważ nadesłane materiały odznaczały się niezwykle wysoką jakością. We wszystkich widać było pracę twórczą, aby jak najlepiej zilustrować zrównoważoną, etyczną i wolną od odpadów kuchnię. Z tego powodu prócz trzech głównych nagród, postanowiliśmy także wyłonić trzech dodatkowych laureatów. Wierzymy, że konkurs w ramach projektu był jeszcze silniejszą motywacją do działania dla jego młodych uczestników – mówi Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej Whirlpool Company Polska.
Zwycięskie szkoły otrzymały nagrody pieniężne w wysokości od 1 000 zł do 4 000 zł.
- I miejsce – Publiczna Szkoła Podstawowa w Babinie im. Heleny Długoszewskiej – temat pracy konkursowej dotyczył sezonowych owoców i warzyw z lokalnych upraw, włączono do projektu lokalnych producentów żywności;
- II miejsce (równorzędne) – Zespół Szkół nr 2 w Ludwikowicach Kłodzkich – praca konkursowa składała się z plakatu opisującego przemyślane zakupy, zawierającego hasła przeciw marnowaniu żywności, przepisów kulinarnych z wykorzystaniem resztek innych potraw, filmów przedstawiających przyrządzanie potraw oraz książkę kucharską wykonaną przez uczniów;
- II miejsce (równorzędne) – Publiczna Szkoła Podstawowa im. Stefana Czarnieckiego w Ostrołęce
Pod opieką rodziców uczniowie przygotowali w domach potrawy z sezonowych produktów lokalnych, starając się wykorzystać każdą ich część i udokumentowali to na fotografiach.
Dodatkowo wyróżnione zostały:
- Szkoła Podstawowa im. Króla Jana III Sobieskiego z Puszczy Mariańskiej – w ramach projektu uczniowie poznawali warzywa używając wszystkich zmysłów;
- Szkoła Podstawowa nr 22 z Wrocławia – stworzono modele lodówek przyszłości, pomagających w niemarnowaniu jedzenia oraz książkę kucharską z przepisami na potrawy z resztek, ozdobioną rysunkami i fotografiami;
- Zespół Szkół Specjalnych z Radkowa – przygotowano książkę kucharską elektroniczną i tradycjonalną zawierającą przepisy kulinarne z różnych zakątków świata.
Razem dla dobra planety
– Whirlpool, jako producent sprzętu do przygotowywania i przechowywania jedzenia, zwraca szczególną uwagę na problem nieracjonalnej dystrybucji żywności. W okresie pandemii aspekt ten zyskał jeszcze większe znaczenie. Dlatego projekt „Nie marnujmy chwil” dotarł do Polski po raz czwarty, ale już wkrótce rozpoczyna się piąta edycja. Jest to znakomity sposób na łączenie istotnej idei z zabawą i edukacją. Niezmiennie uważamy, że duże, międzynarodowe firmy – ze względu na swoje oddziaływanie – powinny dbać o nasze wspólne zasoby w ramach działań CSR. Dlatego ta kampania wydaje nam się czymś jak najbardziej naturalnym. Dzięki swoim zasięgom i możliwościom możemy wpływać na społeczności, pokazywać korzystne zachowania i przede wszystkim do nich motywować. To jednocześnie nasz cel korporacyjny jak i ideowy – podsumowuje Zygmunt Łopalewski.
Edukacja przez zabawę
Sukces mimo pandemii
– pod opieką rodziców uczniowie przygotowali w domach potrawy z sezonowych produktów lokalnych, starając się wykorzystać każdą ich część i udokumentowali to na fotografiach.