Sytuacja wyjściowa
Na początku roku w wyniku jednej z największych awarii serwerów w Polsce (jak opisywała to branża IT), strony Aluramy.pl i Galeriaram.pl całkowicie zniknęły z sieci. Awaria, która na początku miała zostać szybko naprawiona, przerodziła się w kilkutygodniowy kryzys, podczas którego z sieci zniknęły setki stron i sklepów internetowych z całej Polski. Dla właścicieli e-sklepów, każdy dzień nieobecności w sieci, oznaczał duże straty finansowe i wizerunkowe.
Sam sklep Aluramy.pl, po awarii zanotował straty w ruchu organicznym na poziomie 70 – 80%, a z wyników organicznych mogło zniknąć nawet 80% fraz kluczowych, które znajdowały się w TOP10 i TOP3.
Zobacz również
Działania
Po awarii, całościową opiekę nad stroną internetową i sklepem przejęła agencja Veneo. Aby jak najbardziej zniwelować szkody wynikające z awarii i zatrzymać wyindeksowywanie stron z wyszukiwarki Google, w pierwszej kolejności obie strony uruchomiono jako projekty zastępcze.
Strona Galeriaram.pl została postawiona w ciągu jednego dnia, na podstawie plików kopii funkcjonujących w sieci. Natomiast sklep Aluramy.pl został uruchomiony po dwóch tygodniach od awarii. W tym samym czasie prowadzone były intensywne działania nad przygotowaniem docelowych projektów. Nowy sklep ruszył już po miesiącu, natomiast strona trzy tygodnie później.
– W pierwszej fazie skupiliśmy nasze działania na zoptymalizowaniu obu stron pod kątem SEO i UX – mówi Piotr Dębowski, dyrektor działu SEM w agencji Veneo. – Działania te obejmowały przede wszystkim pełną optymalizację serwisu oraz stworzenie wartościowego contentu na wybrane strony. W zakresie copywritingu skupiliśmy się na stworzeniu odpowiednich opisów kategorii, towarów oraz wyjaśnieniu procesu zakupowego produktów na wymiar. Dopiero na kolejnym etapie rozpoczęte zostało tworzenie contentu do promocji zewnętrznej oraz odpowiednio kierowany link building – wyjaśnia Piotr Dębowski.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Optymalizacja SEO i UX objęła szereg działań zarówno na poziomie strony, jak i poszczególnych produktów. W działaniach agencji ważną rolę odegrał szeroko rozumiany link building – linki pozyskiwane były ze zróżnicowanych i wartościowych źródeł.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dzięki realizacji działań pozycjonujących w modelu SXO (Search Experience Optimization), strategia obrana przez agencję przyniosła oczekiwane skutki, co pozwoliło na uruchomienie dodatkowych źródeł w pozyskiwaniu ruchu – w maju uruchomiona została kampania AdWords, wspomagająca działania SXO.
Efekty
Dzięki natychmiastowej reakcji, strona Galeriaram.pl odnotowała znacznie mniejsze straty w pozyskiwanym ruchu (na poziomie około 10 – 20%). Natomiast sklep Aluramy.pl szybko zaczął odzyskiwać swoją pozycję w Google, co przełożyło się również na liczbę zawieranych transakcji.
Porównując okres od maja do lipca 2015 do analogicznego okresu 2016 roku, zauważyć możemy wzrost współczynnika konwersji o 17% oraz wzrost dokonywanych transakcji o 25%. Uruchomienie nowej, odświeżonej wersji sklepu przyczyniło się również do wzrostu przychodów na poziomie 34%. A ilość dokonywanych zakupów, w porównaniu do analogicznego okresu 2015 roku, zwiększyła się aż o 70%.
Dzięki uruchomieniu nowych stron z odświeżonym designem oraz optymalizacji i dopasowaniu kampanii do specyfiki branży, udało się w ciągu 3 miesięcy powrócić do obrotów uzyskiwanych przez sklep przed awarią. Porównując natomiast ostatni kwartał do analogicznego okresu sprzed roku, zauważalne są znaczne wzrosty zarówno ruchu na stronie, jak i liczby dokonywanych zakupów.
Dalsze działania:
W kolejnych etapach, agencja Veneo prowadzić będzie działania wizerunkowe oraz działania mające na celu optymalizację źródeł pozyskujących najlepiej konwertujący ruch.