IRCenter przyjrzało się zjawisku digital drinking w celu zbadania, w jaki sposób i co piją użytkownicy social media (raport).
Właściwy trunek na każdą porę roku
Z raportu IRCenter wynika, że przedstawiane przez internautów trendy w konsumpcji alkoholu są powiązane ze zmieniającymi się porami roku. W okresie letnim alkohol jest elementem relaksu i zabawy w gronie przyjaciół, natomiast zima to czas studenckich imprez i świętowania karnawału. Wzmożone dyskusje o spożywaniu alkoholu można zaobserwować w miesiącach wakacyjnych oraz w grudniu i styczniu, kiedy to występuje wiele okazji do spożywania alkoholu (święta, Nowy Rok, karnawał), ale też internauci deklarują noworoczne zmiany nawyków. Sezonowość dyskusji objawia się również wzrostem znaczenia dyskusji o trunkach wysokoprocentowych wraz z obniżającą się temperaturą – wina, wódki i alkohole kolorowe największą popularnością cieszą się na jesień i w zimę.
Zobacz również
Źródło: Raport Digital Drinking, IRCenter
Procenty lubią pozować
Naturalną przestrzenią dyskusji dla większości rodzajów alkoholi pozostają serwisy koncentrujące się na zdjęciach, co przejawia się przede wszystkim aktywnością użytkowników na Instagramie w tym temacie. Internauci chętnie publikują tam swoje zdjęcia dokumentujące czas spędzany w gronie znajomych, któremu towarzyszy alkohol. Najmniej liczną grupę stanowią internauci, którzy piszą o spożywaniu alkoholu w samotności. Odbywa się to najczęściej w domowym zaciszu, a alkohol jest dodatkiem do drinków i herbaty na przeziębienie. Użytkownicy przyznający się do picia w pojedynkę zazwyczaj odnoszą się też do konkretnej sytuacji warunkującej to zachowanie, jak np. samotność, choroba, czy zły nastrój. Spożywanie samemu wysokoprocentowych trunków bez podania przyczyny często spotyka się z krytyką ze strony innych Internautów.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Ulubione trunki internautów
Ponad połowa wszystkich dyskusji o konsumpcji alkoholu w ostatnim roku odnosiła się do piwa. Jest to związane z panującym trendem konsumenckim, zgodnie z którym internauci coraz częściej poszukują regionalnych i nietypowych piw, odchodząc jednocześnie od produktów międzynarodowych koncernów. Dużą aktywnością w tym temacie wykazują się blogerzy piwni oraz użytkownicy piwnych forów internetowych, na których toczą się dyskusje o przewadze trunków regionalnych nad masowymi.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jako drugie, w dyskusjach online (zwłaszcza na Instagramie) najczęściej pojawia się wino, które w dużej mierze występuje jako element damskich spotkań z przyjaciółkami i kobiecego stylu życia. Alkohol jest wówczas częścią pewnego rytuału, w trakcie którego internautki prowadzą prywatne rozmowy. Dyskusje na temat wina należą do najbardziej emocjonalnych, co może też być związane z faktem, że główną grupą wykazującą się aktywnością online w tym temacie są kobiety. Internautki chętnie wspominają o swoich uczuciach, a nawet ogłaszają poszukiwania partnerów. Częściej także oceniają smak alkoholu i wyrażają swój jednoznaczny stosunek do produktu. Z kolei jeżeli wino towarzyszy zabawie w większym gronie, zwykle piszą o nim młodzi ludzie, amatorzy tanich trunków.
Badanie wykazało, że to przede wszystkim wódka traktowana jest jako alkohol typowo towarzyski. Jej spożywanie internauci deklarują głównie podczas domówek, spotkań w pubach i klubach oraz w trakcie zabawy weselnej. Najczęściej konsumpcja wódki łączy się z pozytywnymi wydarzeniami lub opijaniem sukcesów. Zdarza się jednak także, że trunek ten występuje jako antidotum na złe samopoczucie.
Najbardziej neutralnie internauci odnoszą się do najmniej dyskutowanych alkoholi kolorowych. Autorami wypowiedzi na ich temat są w znacznej mierze mężczyźni deklarujący konsumpcję whisky, która jest jednocześnie jednym z najczęściej wyszukiwanych alkoholi w Google. Wynika to z zainteresowania markami i sprawdzania cen trunku często kupowanego jako prezent. Największą popularnością wśród internautów cieszą się Jack Daniel’s i Ballantines. Jednocześnie są one najbardziej neutralnie ocenianymi produktami. Zdecydowanie najlepszą opinią wśród użytkowników mediów społecznościowych cieszy się Bushmills. 57% wśród wszystkich wypowiedzi o tej marce stanowią pozytywne nawiązania do smaku i ceny.
Źródło: Raport Digital Drinking, IRCenter
Pokaż mi swoje piwo, a powiem Ci kim jesteś
Zmiany w trendach dotyczących spożycia piwa mają zdecydowanie więcej zwolenników niż przeciwników w mediach społecznościowych. Internauci częściej piszą o produktach regionalnych, które są synonimem lepszej jakości, gwarancji smaku i świadczą o wyrafinowanym guście konsumenta. Coraz więcej miejsca zajmują również specjalistyczne analizy piwa pod kątem składu i procesu produkcji, któremu trunek jest poddawany.
Dodatkowo, na popularności zyskuje trend DIY (Do It Yourself) widoczny zarówno na podstawie skanu Internetu, jak i w wyszukiwaniach użytkowników w Google. Internauci coraz częściej interesują się domowymi sposobami produkcji wina lub warzenia piwa.
„Piwna rewolucja i wojna pomiędzy trunkami regionalnymi, a masowymi zatacza coraz szersze kręgi. Dowodem na to jest ostatnia, szeroko komentowana wypowiedź Janusza Palikota, w której polityk krytycznie odniósł się do jakości polskiego piwa. Największe koncerny odpowiadają na ten trend poprzez wprowadzanie nowych wariantów, zwłaszcza w okresie wiosennym i letnim” – zauważa Marcin Krzosek, dyrektor zarządzający IRCenter.
Z badania wynika również, że lato to czas, w którym piwo cieszy się największą popularnością w mediach społecznościowych i stanowi 65% wszystkich dyskusji o konsumpcji wszelkich rodzajów alkoholi. Wzrost ten widać już wiosną, która skłania część internautów do deklaracji o ograniczeniu spożywania wysokoprocentowych trunków (zgodnie z trendem „bycia fit”) i zastępowania ich niskoalkoholowymi i smakowymi piwami.
Czym się strułeś, tym się lecz – kac online
W wirtualnej rzeczywistości największy kac dopada internautów na zakończenie weekendu, co jest zgodne z tygodniową dynamiką konsumpcji alkoholu.
Źródło: Raport Digital Drinking, IRCenter
Internauci chętnie doradzają innym i dzielą się swoimi sposobami na zwalczanie kaca. W internetowych dyskusjach królują domowe metody takie jak klin, czy sen. Z kolei jeżeli użytkownicy poszukują pomocy w wyszukiwarce, to najchętniej wymienianym sposobem pozostają leki.
Analiza wykazała, że podobnie jak w przypadku samej konsumpcji alkoholu, kac najczęściej też występuje w pozytywnym kontekście, jako potwierdzenie dobrej zabawy z poprzedniego dnia.
Szczegółową analizę oraz informacje o raporcie można pobrać ze strony.
IRCenter to firma specjalizująca się w badaniach i konsultingu marketingowym w obszarze digital i interactive. Głównym zakresem działalności spółki jest realizacja badań marketingowych i społecznych, doradztwo strategiczne w zakresie obecności marek w mediach interaktywnych oraz rozwój narzędzi badawczych w obszarze interactive oraz mobile. Eksperci IRCenter są członkami Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii oraz międzynarodowej organizacji ESOMAR. Firma działa w Polsce, Czechach, Rumunii, Niemczech, Holandii, Francji, Rosji i na Węgrzech. Więcej o IRCenter i badaniach na stronie www.ircenter.com.