TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Jak Polacy planują wykorzystać 1000 plus? [badanie]

Polacy coraz bardziej optymistycznie podchodzą do planowania urlopu, a bon turystyczny 1000+ sprawi że więcej naszych rodaków pojedzie w tym roku na wakacje – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego w połowie maja br. przez serwis Travelist.pl
O autorze
4 min czytania 2020-05-22

Odmrożenie turystyki krajowej pozwoliło przedstawicielom pogrążonej w kryzysie branży turystycznej spojrzeć w przyszłość z nieco większym optymizmem, a zapowiedź wprowadzenia rządowego programu 1000 plus to kolejny ważny krok. Według zapowiedzi Ministerstwa Rozwoju bony turystyczne w wysokości 1000 zł mają trafić nawet do 7 mln Polaków i zachęcić ich do wyjazdu na wakacje pomimo kryzysu – a tym samym wspomóc krajowy sektor turystyczny, który jest jedną z dziedzin gospodarki najmocniej dotkniętych skutkami pandemii koronawirusa. Travelist.pl zbadał opinie ponad 8 tys. gości hotelowych na temat rządowego programu, pytając ich jednocześnie o indywidualne preferencje w zakresie wykorzystania bonu turystycznego.  

Zdecydowana większość osób uważa, że bon 1000+ jest dobrym pomysłem 

Blisko 80% respondentów pozytywnie ocenia nowy projekt, a tylko 1 na 10 badanych pomysł uważa za chybiony. Jednoznacznie pokazuje to, że rząd wychodząc z tą inicjatywą, trafił w potrzeby i oczekiwania Polaków. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Również ogłoszone wstępnie przez rząd kryteria przyznawania bonów turystycznych – które mają trafić do wszystkich osób zatrudnionych na umowę o pracę, o dochodach niższych niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie (obecnie 5200 zł brutto) – są w większości zgodne z oczekiwaniami gości hotelowych. Wg danych Travelist.pl 38% badanych zgadza się, że bon powinien przysługiwać w pierwszej kolejności osobom najmniej zarabiającym, a 34% – że rodzinom z dziećmi. Jednocześnie aż 40% najchętniej objęłoby nowym programem wszystkich Polaków, a tylko 8% nie przyznałoby dodatkowych środków nikomu. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Aż jedna czwarta badanych nie ma pewności, czy bon będzie im przysługiwał

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

O ile wśród badanych panuje względna zgoda na temat potencjalnych beneficjentów programu 1000+, nie dla wszystkich jasne jest, czy oni sami na pewno znajdą się w tej grupie. Na pytanie „Czy jesteś uprawniony do otrzymania bonu 1000+?” prawie 25% ankietowanych odpowiedziało, że nie ma pewności. Oznacza to, że wciąż brakuje jasnych i konkretnych wytycznych, a dokładne zasady przyznawania bonów powinny być zdefiniowane dużo bardziej klarownie.

Bon 1000+ sprawi, że więcej Polaków pojedzie na wakacje

Pomimo kryzysu, obniżonych zarobków i ograniczeń związanych z pandemią blisko 80% badanych deklaruje, że chce w tym roku wyjechać na urlop.

Co więcej, z badań przeprowadzonych przez Travelist.pl wynika, że dodatkowe środki z programu 1000+ skłoniłyby do wyjazdu aż 54% respondentów, którzy deklarowali, że nie mają w planach wyjazdu lub są niezdecydowani. Ten wskaźnik pokazuje, jak wielkie znaczenie ma rządowa inicjatywa i jak wielkie przełożenie może mieć na zachowania zakupowe Polaków oraz na kondycję branży, w tym szczególnym okresie.

Z bonu skorzystają przede wszystkim rodziny z dziećmi 

Wyniki badania jednoznacznie wskazują też, że to rodziny z dziećmi zyskają najwięcej na wprowadzeniu rządowego programu 1000+. Ponad trzy czwarte osób, które zadeklarowały, że wyjadą w tym roku na urlop, posiada przynajmniej jedno dziecko. Podobnie prezentuje się odsetek rodziców w grupie wszystkich badanych uprawnionych do otrzymania bonu turystycznego. 

Jednorazowo, na wyjazd wakacyjny, na portalu rezerwacyjnym – tak Polacy chcą wykorzystać bon 

Zdecydowana większość badanych traktuje program 1000+ przede wszystkim jako wsparcie finansowe przy planowaniu dłuższych – a co za tym idzie również bardziej kosztownych – wyjazdów wakacyjnych. Aż 73% respondentów deklaruje, że w pierwszej kolejności przeznaczyłoby bon turystyczny na letni wyjazd z rodziną, a 28% wskazuje krótki wypad weekendowy.

Ponadto większość osób (74%) zadeklarowała, iż planuje wykorzystać bon jednorazowo. Takie podejście jest korzystne nie tylko z punktu widzenia planowania wakacyjnych wydatków, ale również samej branży turystycznej. Jednorazowe wykorzystanie bonów może ją wspomóc znacznie efektywniej niż w przypadku rozłożenia świadczenia na 2 lata, jak umożliwiają to przepisy. 

Choć tylko niewielki odsetek badanych (10%) twierdzi, że wartość bonu pozwoli im w całości pokryć koszt planowanego wyjazdu (wśród rodzin z dziećmi to zaledwie 8%), respondenci w większości deklarują gotowość pokrycia dodatkowych kosztów. Oznacza to, że oprócz pieniędzy przekazanych na wsparcie polskiej turystyki w ramach programu rządowego Polacy chcą wykładać na tegoroczny wypoczynek również własne środki, zwiększając tym samym szanse całej branży na szybsze wyjście z kryzysu.

A gdzie najchętniej nasi rodacy wydadzą dodatkowe środki otrzymane od państwa? Połowa badanych zamierza to zrobić bezpośrednio w hotelu, jednak aż 63% chciałoby móc skorzystać z bonu za pośrednictwem popularnych portali rezerwacyjnych. Co ciekawe, zaledwie 1 na 10 respondentów planuje zrealizować bon 1000+ w biurze podróży. Widać wyraźnie, że w przeciwieństwie do wyjazdów zagranicznych – których bon turystyczny nie obejmuje – w przypadku turystyki krajowej Polacy zdecydowanie preferują organizację wyjazdu na własną rękę. 

Czy program 1000+ to koło ratunkowe dla polskiej branży turystycznej?

Jak podaje Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO), z powodu pandemii koronawirusa w 2020 r. może nastąpić spadek liczby podróży turystycznych na świecie o około 60-80%. Z kolei wg danych przedstawionych przez GUS dotyczących krajowej turystyki, w marcu br. liczba podróżujących korzystających obiektów posiadających 10 lub więcej miejsc noclegowych była o ok. 65% niższa w porównaniu z rokiem ubiegłym. Czy zatem propozycja programu 1000+ może być realnym wsparciem dla osłabionej branży? Na tak postawione pytanie aż 83% respondentów Travelist.pl odpowiedziało, że tak. 

 

Na podstawie danych słowackiej firmy Zlavomat widać wyraźnie, że podobny program wprowadzony u naszych południowych sąsiadów przyniósł już w 2019 wymierne korzyści tamtejszej branży turystycznej.

Nie ma wątpliwości, że bony 1000+ to ogromna szansa dla polskiej turystyki. Aby jednak to rządowe koło ratunkowe mogło w pełni odegrać swoją rolę, pracujący nad jego wprowadzeniem powinni wziąć pod uwagę kilka dodatkowych czynników.

Po pierwsze, zasady programu muszą być lepiej komunikowane – zarówno społeczeństwu, jak i przedstawicielom branży. W tym momencie wciąż jest zbyt dużo niewiadomych, o czym dobitnie świadczą wyniki badania przeprowadzonego przez Travelist.pl. Po drugie, kluczowym czynnikiem jest czas. Aby Polacy mogli skorzystać z bonów jeszcze w tym sezonie wakacyjnym – a na to liczy ponad trzy czwarte badanych – konieczne jest uruchomienie programu w przeciągu kilku najbliższych tygodni. Po trzecie wreszcie, aby program mógł w pełni sprawnie zadziałać, w jego tworzeniu należałoby uwzględnić zarówno portale rezerwacyjne, jak i biura podróży – bo to właśnie za ich pośrednictwem większość respondentów chciałoby zrealizować swoje bony.