Tak działają małe firmy na rynku europejskim
1/3 przedsiębiorców współpracuje obecnie z zagranicznymi rynkami. 62% z nich planuje nawiązać w najbliższej przyszłości kontakty biznesowe z innymi państwami. Rynek niemiecki okazał się bezkonkurencyjny wśród krajów europejskich, z którymi małe firmy prowadzą interesy – 58% ankietowanych deklaruje współpracę z naszym zachodnim sąsiadem. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania z 30%, na trzecim Czechy (23%), następnie Włochy (19%), Francja (17%), Słowacja (15%), Rosja (13%) i Hiszpania (12%). Najczęściej polscy przedsiębiorcy świadczą usługi zagranicznym klientom (45%). 41% sprowadza towary z zagranicy, a 34% zajmuje się eksportem. Podwykonawstwa dla zagranicznych kontrahentów podejmuje się 15% firm, natomiast 11% bierze udział w zagranicznych targach.
Jak promują się małe firmy za granicą?
1/4 polskich firm zdobywa klientów promując się na zagranicznych stronach internetowych za pomocą takich narzędzi jak: pozycjonowanie, Adwords, banery reklamowe, katalogi firm. Dostosowując się do wymagań międzynarodowego rynku, 1/3 przedsiębiorców inwestuje w obcojęzyczne strony internetowe. Najczęściej firmy mogą się pochwalić angielską wersją swojej witryny (90%). Na drugim i trzecim miejscu znajdują się kolejno niemiecka (41%) i rosyjska (19%). Popularne są również strony w językach: francuskim (6%), włoskim (6%), hiszpańskim (5%), czeskim (5%), słowackim (4%).
Zobacz również
Co decyduje o sukcesie polskich firm na zagranicznych rynkach?
W badaniu Firmy.net przedsiębiorcom zadano pytanie, co ich zdaniem jest warunkiem sukcesu polskiej firmy poza granicami naszego kraju. Za najważniejsze respondenci uznali poniższe czynniki.
- Zbadanie rynku docelowego. Koniecznie należy się dowiedzieć, czy jest zapotrzebowanie na nasz produkt, jaką mamy konkurencję, kim są nasi docelowi klienci itp. Pomimo zasięgu o charakterze międzynarodowym warto skoncentrować się na kilku lokalnych rynkach za granicą.
- Stworzenie ciekawej oferty. Warto dokładnie przeanalizować oferty firm działających na danym rynku oraz stworzyć własną, która będzie w stanie konkurować, a nawet przewyższać te, które są oferowane w kraju odbiorcy.
- Zaprezentowanie wysokiego poziomu świadczonych usług (portfolio) oraz uwypuklenie przewagi cenowej tańszej polskiej oferty w porównaniu z zagraniczną konkurencją.
- Skuteczne narzędzia marketingowe. Sama oferta, chociażby najbardziej atrakcyjna, musi być poparta promocją na zagranicznych rynkach, aby potencjalny odbiorca mógł do niej w łatwy sposób dotrzeć.
- Reklama i dobre pozycjonowanie są niezwykle istotne, aby zaistnieć na zagranicznych rynkach. Gro kontrahentów odnajduje kontakty głównie poprzez internet dzięki wyszukiwarkom, portalom społecznościowym, zagranicznym katalogom firm itd.
- Wysoka kultura prowadzenia biznesu. Należy dokładnie zapoznać się z zasadami prawno-handlowymi (podatki, ulgi, ograniczenia, etc.) obowiązującymi w danym państwie.
- Obcojęzyczna strona internetowa i pracownicy obsługi władający biegle językiem, w którym chcemy się porozumiewać z zagranicznymi kontrahentami. Warto postarać się o informację zwrotną potwierdzającą, że klient trafnie zrozumiał naszą ofertę w obcym języku.
- Zawieranie kontaktów oraz dobra platforma współpracy z zagranicznymi odpowiednikami zrzeszeń firm, izbami handlowymi, organizacjami branżowymi za granicą, które są zgodne z naszym profilem działalności. Dzięki istnieniu w takich formalnych organizacjach firma staje się bardziej wiarygodna na międzynarodowym rynku.
- Certyfikaty i uprawnienia. Wiele firm zagranicznych na tej podstawie przeprowadza pierwszą weryfikację potencjalnego partnera i bez posiadania tych dokumentów często współpraca nie jest możliwa.
Badanie przeprowadzono przy pomocy ankiety internetowej w październiku 2012 roku. Wzięło w nim udział 2473 przedstawicieli małych firm, którzy posiadają swoją prezentację na portalu www.firmy.net. Pytania dotyczyły obecności polskich firm na rynkach zagranicznych.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach