TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Jak projektować sklepy przyjazne neuroróżnorodności?

W dzisiejszym dynamicznym świecie, w którym neuroróżnorodność staje się coraz bardziej widoczna, handel musi nadążać za zmieniającymi się potrzebami i oczekiwaniami klientów neuroatypowych. Jak tworzyć inkluzywne przestrzenie zakupowe?
O autorze
2 min czytania 2016-07-01

Przygotowanie się jako usługodawca do obsługi tej grupy nie świadczy tylko o prowadzeniu odpowiedzialnego biznesu, ale również zwiększa przewagę konkurencyjną, tworzy pozytywny wizerunek marki, buduje więź z klientami i przyciąga nowych. Pamiętajmy o tym, że mówimy o milionach osób. 

Wraz z rosnącą świadomością społeczną i zwiększającym się zrozumieniem neuroróżnorodności, oczekiwania klientów również się zmieniają, oczekują oni, że usługodawcy będą uwzględniać ich indywidualne potrzeby. Jak to zrobić?

Pierwszy krok – uświadamianie

Pierwszym krokiem tworzenia inkluzywnych sklepów czy punktów usługowych jest świadomość liderów firm i odpowiedniego zrozumienia tematyki neuroróżnorodności. Kolejnym krokiem są szkolenia pracowników z bezpośredniej obsługi klienta neuroatypowego. Powinni być przygotowani do odpowiedniego reagowania na sytuacje, w których klienci mogą doświadczać trudności związanych z bodźcami sensorycznymi jak również umieć się odpowiednio z tą grupą klientów komunikować. Szkolenia dla personelu dotyczące neuroróżnorodności, jej wpływu na doświadczenie klienta oraz skutecznych metod obsługi są niezbędne. 

Redukcja bodźców

Klient z podwyższonym poziomem reakcji na bodźce sensoryczne do zrobienia zakupów w sposób komfortowy dla siebie potrzebuje redukcji nadmiaru bodźców dźwiękowych i wizualnych. To oznacza odpowiedzialne i przemyślane wprowadzenie tzw. „godzin ciszy”. Warto tu nadmienić, że „godziny ciszy” przynoszą ulgę nie tylko klientom neuratypowym, ale również neurotypowym. Coraz więcej osób szuka momentów wytchnienia od intensywnych bodźców i szumu otaczającego świata, cisza i spokój, których mogą doświadczyć podczas zakupów w tych godzinach, daje możliwość skupienia się na wyborze produktów i bardziej świadomego podejścia do zakupów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Więcej przestrzeni i lepsze oznaczenia

Nie bez znaczenia przy projektowaniu przestrzeni handlowych jest unikanie ciasnych przestrzeni, które mogą wywoływać uczucie przytłoczenia, oraz zapewnienie odpowiedniej ilości przestrzeni między regałami i stanowiskami, czytelne oznakowanie również ułatwia ww. klientom lepszą orientację w sklepie.

Czytelne informacje

Osoby z zaburzeniami sensorycznymi lub trudnościami z koncentracją mogą mieć trudności z łatwym odczytaniem etykiet czy zrozumieniem informacji na produktach, dlatego warto zadbać aby oznaczenia były czytelne, dobrze oświetlone, ponadto, zastosowanie kontrastowych kolorów i dużych czcionek również ułatwi odczytywanie potrzebnych informacji. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Technologia w służbie inkluzywności

Z pomocą sieciom handlowym w obsłudze klienta neuroatypowego przychodzi nowoczesna technologia. Interaktywne ekrany dotykowe mogą dostarczać klarownych instrukcji, informacji o produktach i wskazówek nawigacyjnych, eliminując tym samym potencjalne trudności związane z komunikacją werbalną. Aplikacje mobilne natomiast dostarczą dodatkowego wsparcia w dostępie do informacji i ułatwią płatności.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Klienci coraz częściej wybierają firmy, które są zaangażowane społecznie i uwzględniają ich indywidualne potrzeby. Inkluzywny handel czy usługi jest zatem nie tylko odpowiedzią na ich oczekiwania, ale również na zmieniające się społeczne normy i wartości.