Przygotowanie się jako usługodawca do obsługi tej grupy nie świadczy tylko o prowadzeniu odpowiedzialnego biznesu, ale również zwiększa przewagę konkurencyjną, tworzy pozytywny wizerunek marki, buduje więź z klientami i przyciąga nowych. Pamiętajmy o tym, że mówimy o milionach osób.
Wraz z rosnącą świadomością społeczną i zwiększającym się zrozumieniem neuroróżnorodności, oczekiwania klientów również się zmieniają, oczekują oni, że usługodawcy będą uwzględniać ich indywidualne potrzeby. Jak to zrobić?
Zobacz również
Pierwszy krok – uświadamianie
Pierwszym krokiem tworzenia inkluzywnych sklepów czy punktów usługowych jest świadomość liderów firm i odpowiedniego zrozumienia tematyki neuroróżnorodności. Kolejnym krokiem są szkolenia pracowników z bezpośredniej obsługi klienta neuroatypowego. Powinni być przygotowani do odpowiedniego reagowania na sytuacje, w których klienci mogą doświadczać trudności związanych z bodźcami sensorycznymi jak również umieć się odpowiednio z tą grupą klientów komunikować. Szkolenia dla personelu dotyczące neuroróżnorodności, jej wpływu na doświadczenie klienta oraz skutecznych metod obsługi są niezbędne.
Redukcja bodźców
Klient z podwyższonym poziomem reakcji na bodźce sensoryczne do zrobienia zakupów w sposób komfortowy dla siebie potrzebuje redukcji nadmiaru bodźców dźwiękowych i wizualnych. To oznacza odpowiedzialne i przemyślane wprowadzenie tzw. „godzin ciszy”. Warto tu nadmienić, że „godziny ciszy” przynoszą ulgę nie tylko klientom neuratypowym, ale również neurotypowym. Coraz więcej osób szuka momentów wytchnienia od intensywnych bodźców i szumu otaczającego świata, cisza i spokój, których mogą doświadczyć podczas zakupów w tych godzinach, daje możliwość skupienia się na wyborze produktów i bardziej świadomego podejścia do zakupów.
Więcej przestrzeni i lepsze oznaczenia
Nie bez znaczenia przy projektowaniu przestrzeni handlowych jest unikanie ciasnych przestrzeni, które mogą wywoływać uczucie przytłoczenia, oraz zapewnienie odpowiedniej ilości przestrzeni między regałami i stanowiskami, czytelne oznakowanie również ułatwia ww. klientom lepszą orientację w sklepie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Czytelne informacje
Osoby z zaburzeniami sensorycznymi lub trudnościami z koncentracją mogą mieć trudności z łatwym odczytaniem etykiet czy zrozumieniem informacji na produktach, dlatego warto zadbać aby oznaczenia były czytelne, dobrze oświetlone, ponadto, zastosowanie kontrastowych kolorów i dużych czcionek również ułatwi odczytywanie potrzebnych informacji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Technologia w służbie inkluzywności
Z pomocą sieciom handlowym w obsłudze klienta neuroatypowego przychodzi nowoczesna technologia. Interaktywne ekrany dotykowe mogą dostarczać klarownych instrukcji, informacji o produktach i wskazówek nawigacyjnych, eliminując tym samym potencjalne trudności związane z komunikacją werbalną. Aplikacje mobilne natomiast dostarczą dodatkowego wsparcia w dostępie do informacji i ułatwią płatności.
Klienci coraz częściej wybierają firmy, które są zaangażowane społecznie i uwzględniają ich indywidualne potrzeby. Inkluzywny handel czy usługi jest zatem nie tylko odpowiedzią na ich oczekiwania, ale również na zmieniające się społeczne normy i wartości.