Na przykładzie sklepu Adrenaline.pl pokażę, jak robić to efektywnie.
Na czym polega promocja firmy w Google Moja Firma
Jednym z najważniejszych kroków do promocji lokalnej twojej firmy w Internecie jest udział w programie Google Moja Firma, dzięki czemu Google zamieszcza jej wizytówkę w swojej Wyszukiwarce Lokalnej oraz tzw. Mapach Google. Po dodaniu linka do twojej strony we wszystkich miejscach reklamowych tj. Google Plus, Google Moja Firma, Google Maps informacje teleadresowe (i nie tylko) wiążą się z wyszukiwaniem w Google. Dzięki temu, jeśli użytkownik szuka usług i produktów, które oferujesz w konkretnym mieście, Google zachęca go do odwiedzin twojej firmy.
Zobacz również
Rezultaty zapytania po wpisaniu „adidas warmińska”, po którym Google przedstawiając najbardziej użyteczne rezultaty dla użytkownika, umieszcza w swoich wynikach wizytówkę salonu adidas w Galerii Warmińskiej w Olsztynie.
Podstawowe informacje, które możesz zawrzeć w wizytówce Google to:
- adres firmy,
- telefon do firmy,
- e-mail kontaktowy,
- informacje o godzinach pracy (w tym informacje o ewentualnych przerwach np. w święta),
- zdjęcia (podzielone według opcji: wewnątrz, zewnątrz, zespołu i przy pracy),
- filmy wideo,
- posty,
- kategoria branży.
Bardzo ciekawą opcją, stosunkowo niedawno wprowadzoną przez Google, jest możliwość umieszczania postów z bieżącą ofertą, promocją czy wydarzeniem, widocznych w wyszukiwarce, a nawet kodów rabatowych do sklepu. Wystarczy, że podczas dodawania wpisu w wizytówce, wybierzesz opcję „Zaoferuj”, a następnie dodasz ofertę powiązaną z nazwą kodu. Masz możliwość dodania szczegółów oferty, ram czasowych promocji, linku do oferty oraz warunków korzystania z promocji. Opcja takiej formy promocji jest zupełnie darmowa – jak i cała wizytówka.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Po kliknięciu jednego z postów przy wizytówce, firma może udostępnić użytkownikowi specjalny kod rabatowy, zachęcający do zakupów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Znaczenie Google Moja Firma dla klientów
Wizytówki umieszczone w Google Moja Firma nie tylko służą właścicielom firm, ale przede wszystkim mają być przydatne dla klientów. Google udostępnia swoim użytkownikom możliwość m.in.:
- zapytania o trasę dojazdu,
- przesłania lokalizacji sklepów do innych użytkowników,
- wystawiania opinii danym miejscom (na które administrator wizytówki może odpowiedzieć),
- zadania szybkiego pytania (przesyłanego na e-mail sklepowy),
- automatycznego połączenia telefonicznego po kliknięciu w telefon,
- dodawania własnych zdjęć do wizytówki,
- sugerowania zmian w treści wizytówki,
- wejścia na stronę internetową,
- obejrzenia zdjęć zawartych w wizytówce.
Tym samym właściciele wizytówek mogą prowadzić aktywną komunikację ze swoim klientami. Odpowiadać na ich pytania, sugestie, recenzje.
Stąd też marketerzy powinni ze szczególną uwagą weryfikować aktualność danych w swoich profilach firmowych oraz nie pozostawiać żadnej skargi, czy nawet pochwały bez odpowiedzi. W branży takiej jak branża odzieżowa, gdzie głównym problemem są negatywne opinie związane z nieuznanymi reklamacjami, umiejętność wychodzenia obronną ręką w sytuacji negatywnej opinii jest szczególnie pożądana. Z drugiej strony, warto wzmacniać przekaz klientów związany z pozytywną opinią, podkreślając wagę, jaką przykładamy do naszej obsługi.
Program Lokalnych Przewodników
Istnieje również możliwość uczestniczenia w programie Lokalnych Przewodników, gdzie po wizycie w danym miejscu Przewodnik ma możliwość udostępnienia Google ważnych informacji o firmie, np. co można w niej kupić, czy jest dostosowana dla osób niepełnosprawnych, czy przy firmie znajduje się parking itp. W konsekwencji Google dowiaduje się, jak bardzo wizytówka jest przydatna globalnemu użytkownikowi oraz czym dokładnie zajmuje się firma.
Screen jednego z pytań Google skierowanego do Lokalnych Przewodników, dzięki któremu stara się on zrozumieć, czym zajmuje się twoja firma.
Ustalanie rankingu wizytówek w wyszukiwarce Google
Wielokrotnie zdarza się, że twoja konkurencja znajduje się nieopodal twojej firmy. Sytuacja jest szczególnie widoczna na wizytówkach w Mapach Google, gdzie zazwyczaj mamy do czynienia z listą firm, które oferują podobne usługi.
O tym, na którym miejscu się wyświetli twoja firma decyduje m.in.:
- dopasowanie – czyli jak bardzo słowa kluczowe umieszczone w twojej wizytówce odpowiadają zapytaniu klienta w wyszukiwarce,
- odległość – czyli jak daleko od twojego adresu znajduje się komputer lub telefon użytkownika,
- aktywność użytkowników – mierzona tym, z jaką intensywnością użytkownicy np. recenzują, komentują czy oglądają zdjęcia w twojej wizytówce.
Marketerzy powinni zatem oprócz kompletnego wypełnienia profili własnych firm, zadbać również o prawidłową strukturę słów kluczowych, dobór odpowiedniej kategorii poprzedzony analizą profili firm konkurencyjnych. Angażowanie własnych klientów w wystawienie opinii przy wizytówkach nie tylko wzmacnia ich przekaz, ale może być elementem budowania relacji z użytkownikiem.
Zapytanie „sklep nike bydgoszcz” powoduje wyświetlenie się dwóch sklepów NIKE w Google Maps bezpośrednio pod wynikami sponsorowanymi Google Ads.
Mierzenie widoczności salonów w Google Moja Firma
Google udostępnia administratorom wizytówek szereg statystyk, które mogą pomóc w ustaleniu widoczności i wpływu wizytówek na decyzje klientów, w tym:
- skuteczność kanałów, w których dostępne są wizytówki (Mapy Google vs wyszukiwarka),
- znajomość firmy (znali adres, nazwę vs wyszukali kategorię produktu czy usługi),
- liczba wizyt na stronie poprzez bezpośrednie kliknięcie linku w wizytówce,
- liczba połączeń telefonicznych,
- liczba pytań o trasę dojazdu,
- liczba wyświetleń zdjęć,
- liczba wyświetleń wizytówki/zdjęć w porównaniu z konkurencją w danej kategorii.
Zobacz grafikę w większym rozmiarze
Zobacz grafikę w większym rozmiarze
Zobacz grafikę w większym rozmiarze
Zobacz grafikę w większym rozmiarze
Według BrightLocal’s 2017 Consumer Review Survey 97% konsumentów czytało opinie o lokalnych firmach w 2017 roku, a 12% z nich przeglądało wizytówki Google. 85% użytkowników zaufało opiniom przy wizytówkach tak, jakby było one rekomendacjami innych ludzi. Pozytywne recenzje powodują, że aż 74% ludzi zaufało firmie, której dotyczą. To wystarczający powód, by zadbać o swoją widoczność w Internecie, a wizytówki w Google Moja Firma są w stanie nam ją zapewnić.