Jak prowadzić kreatywną firmę zdradza twórca studia Pixar. O książce Eda Catmulla „Kreatywność S.A.”

Jak prowadzić kreatywną firmę zdradza twórca studia Pixar. O książce Eda Catmulla „Kreatywność S.A.”
Znacie Eda Catmulla? Ja muszę się przyznać, ze wstydem, że jeszcze do niedawna nie znałem. Ed jest obecnie szefem wytwórni Pixar oraz studia animacji Walta Disney’a - a o tych markach słyszał już chyba każdy.
O autorze
2 min czytania 2015-12-11

Pixar to amerykańska wytwórnia komputerowych filmów animowanych, która powstała jeszcze w latach siedemdziesiątych XX wieku, a w 2006 roku ostatecznie weszła w skład korporacji The Walt Disney Company. Pierwszym filmem Pixara było Toy Story, i co ważne, był to pierwszy w historii film pełnometrażowy stworzony całkowicie przy użyciu techniki komputerowej. Dziś studio ma na koncie ponad 30 Oscarów i takie przeboje jak Gdzie jest Nemo?, Auta, Ratatuj, WALL-E, czy Odlot. Ed Cutmull, jako jeden ze współzałożycieli, związany jest z Pixarem od samego początku.

Kilka tygodni temu do księgarni trafiła książka “Kreatywność S.A. Droga do prawdziwej inspiracji” napisania przez Eda Catmulla, wspólnie z dziennikarką Amy Wallace, w której autor postanowił podzielić się z czytelnikami swoim doświadczeniem zawodowym oraz sposobami na zarządzanie ludźmi, firmą, procesami i pomysłami w środowisku, w którym przenikają się sztuka, technologia, innowacja i kreatywność.

Konstrukcja książki jest bardzo prosta, i jest to niewątpliwie jej zaletą. Catmull opowiada chronologicznie historię swoje kariery zawodowej, powstania Pixara i jego dalszego rozwoju, pozwalając zajrzeć nam za kulisy i pokazując mechanizmy, które wprawiły, i nadal wprawiają, to wszystko w ruch. I to już powinna być wystarczająca rekomendacja, by sięgnąć po tę pozycję – jeśli człowiek, który od blisko 40 lat prowadzi jedną z najbardziej kreatywnych (i dochodowych) firm świata postanawia opowiedzieć o swojej pracy, ja zamieniam się w słuch.

Nie spodziewajcie się jednak gotowych recept – co prawda autor zebrał w rozdziale na końcu książki kilka zasad, którymi kieruje się w swojej pracy, ale są one jakby tylko skrótowym podsumowanie wszystkich wniosków, które wynikają z przedstawionej wcześniej historii. A historia ta jest naprawdę wciągająca – losy Catmulla i Pixara wiążą się z rewolucją w kinie (Catmull jest pionierem animacji komputerowej, który jeszcze przed stworzeniem Pixara pracował przy efektach specjalnych do Gwiezdnych Wojen), współpracą ze Stevem Jobsem (to właśnie Jobs w 1986 roku uwierzył w potencjał firmy i Cutmulla, inwestując w przedsięwzięcie 10 mln $) i okresem rozkwitu Doliny Krzemowej (Cutmall jest jest doktorem informatyki, który studiował wspólnie m.in. z Johnem Warnockiem – twórcą Adobe).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Mam wrażenie, że Kreatywność S.A. jest książką opowiedzianą szczerze. Cutmall nie szczędzi nam szczegółów, przyznaje się do błędów, pokazuje drogi, którymi doszedł do swoich wniosków, a w końcu dzieli się dobrymi radami. Amy Wallace z kolei sprawiła, że całość czyta się naprawdę dobrze.

Kreatywność S.A. to pozycja, którą na pewno można polecić tym wszystkim, którzy na co dzień pracują w środowisku kreatywnym. Jeśli szukacie inspiracji i chcecie zobaczyć, jak kreatywność w swoich współpracownikach wzbudzają najlepsi, sięgnijcie koniecznie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Książka „Kreatywność S.A. Droga do prawdziwej inspiracji” została nam przekazana przez wydawnictwo MT Biznes. Wydawnictwo nie ingerowało w treść powyższego tekstu.

Jeśli zainteresowała Cię ta książką, możesz ją nabyć tutaj >