Do prowadzenia działalności często potrzebujemy samochodu firmowego, wykorzystywanego czy to przez nas samych czy przez naszych pracowników. Najczęściej wybieraną formą finansowania przez przedsiębiorców jest leasing, który w wielu przypadkach okazuje się najkorzystniejszy dla firm. Dotyczy to w szczególności mikro- i małych przedsiębiorstw, które stanowiły w I półroczu 2024 roku aż 72,2 proc. klientów firm leasingowych. W pierwszym półroczu 2024 r. firmy leasingowe zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu udzieliły finansowania o łącznej wartości 54,8 mld zł, z czego aż 85 proc. stanowiły samochody osobowe1. W przypadku Superauto.pl aż 80 proc. klientów w październiku 2024 wybrało leasing.
– Już od dłuższego czasu obserwujemy, że nasi klienci bardzo często wybierają leasing operacyjny jako preferowaną formę finansowania. Przedsiębiorcy chętniej decydują się na ten produkt finansowy niż na inne opcje, takie jak np. kredyt czy wynajem długoterminowy. Do tak dużej popularności leasingu operacyjnego przyczyniają się głównie szybka decyzja o przyznaniu środków – często już w ciągu godziny od złożenia wniosku oraz prosty sposób rozliczania kosztów. Jego dodatkowym atutem jest uproszczona procedura, która zazwyczaj nie wymaga przedstawiania dokumentacji finansowej – komentuje Przemysław Kiciński, Dyrektor Działu Wynajmu Długoterminowego i Leasingu w Superauto.pl.
Jak przedsiębiorcy postrzegają samochód służbowy?
Według badania przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), 80 proc. przedstawicieli małych firm nadal postrzega samochód jako wizytówkę przedsiębiorstwa, podobnie uważa 62 proc. mikroprzedsiębiorców. Największe poparcie dla tego poglądu wyrażają osoby z branż związanych z naprawami, transportem, produkcją (78 proc.) oraz branżami szkoleniową, finansową i nieruchomościową (73 proc.). Natomiast w branży beauty 52 proc. przedstawicieli uważa samochód za wizytówkę firmy.
Ponad połowa badanych (53 proc.) potwierdza, że klienci zwracają uwagę na samochód firmowy, szczególnie przedsiębiorcy z wolnych zawodów oraz branży IT (60 proc.). Dodatkowo 61 proc. respondentów uważa, że samochód odzwierciedla osobowość właściciela. Przy wyborze auta służbowego przedsiębiorcy kierują się głównie ceną (44 proc.), kosztami eksploatacji (37 proc.) oraz niezawodnością (36 proc.)2.
Korzyści wizerunkowe z posiadania samochodu firmowego w leasingu
Oprócz powszechnie znanych korzyści finansowych, jakie niesie ze sobą posiadanie samochodu firmowego w leasingu, są też aspekty wizerunkowe. Przede wszystkim większy prestiż i profesjonalizm naszego przedsiębiorstwa. Odpowiednio dopasowany do potrzeb i kreowanego wizerunku firmy samochód świadczy o tym, że firma jest stabilna i profesjonalna, przez co wzbudza większe zaufanie wśród potencjalnych klientów. Oczywiście aspekty finansowe wiążą się też bezpośrednio z korzyściami wizerunkowymi. Leasing pozwala bowiem na optymalizację kosztów i elastyczne zarządzanie budżetem, co może wpływać na postrzeganie naszej firmy jako odpowiedzialnej i rozsądnie zarządzającej pieniędzmi.
Wybór odpowiedniego samochodu może być też związany z szerszą strategią kreowania wizerunku naszego przedsiębiorstwa i wartościami, jakie chcemy jako firma reprezentować. Przykładowo, jeśli działamy w sektorze technologicznym i promujemy innowacyjność, postawienie na samochody elektryczne może podkreślić zaangażowanie naszej firmy w nowoczesne i przyjazne środowisku rozwiązania.
Większa dbałość o jakość pracowników i jakość świadczonych usług
Do tego dochodzą jeszcze kwestie związane z mobilnością i dostępnością. Mając samochód firmowy możemy szybko reagować na potrzeby klientów i jesteśmy bardziej mobilni, co pozwala na sprawniejsze świadczenie usług i daje szansę na poszerzenie ich zakresu. Pomaga to również naszej firmie być postrzeganej jako elastycznej i potrafiącej dostosować się do zmieniających się realiów i wymagań na rynku.
Zapewnienie nowoczesnej floty swoim pracownikom może też nieść ze sobą korzyści wizerunkowe wewnątrz firmy. Pracownicy, widząc, że dbamy o komfort ich pracy i pamiętamy o nich, będą bardziej zaangażowani w należyte wykonywanie swoich obowiązków, co może przełożyć się ostatecznie na lepsze wyniki osiągane przez naszą firmę.
Wreszcie pamiętajmy o tym, że regularna wymiana floty oznacza nowocześniejsze i bardziej ekologiczne samochody, pozwala korzystać naszej firmie z najnowszych technologii, co tylko wzmacnia postrzeganie jej jako nowoczesnej i odpowiedzialnej organizacji.
Podsumowanie
Podsumowując posiadanie samochodu firmowego w leasingu ma korzystny wpływ na wizerunek naszej firmy, nie tylko pod względem ekonomicznym, ale również wizerunkowym. Dobierając auto firmowe w leasingu, musimy dokładnie przemyśleć wybór pod kątem potrzeb i wartości reprezentowanych przez naszą organizację. Możemy być wówczas postrzegani jako stabilna i perspektywiczna firma, odpowiedzialnie zarządzająca budżetem i dbająca o pracowników oraz jakość świadczonych usług. Nowoczesna flota może zatem nie tylko poprawić efektywność naszego przedsiębiorstwa, ale również stanowić ważny element szerzej zakrojonej strategii wizerunkowej.
2 Badanie IBRiS „Oczekiwania i potrzeby przedsiębiorców wobec samochodów służbowych”, lipiec 2023
Artykuł reklamowy powstały we współpracy z Superauto.pl