Wiele narzędzi uległo zmianie w świecie marketingu internetowego, lecz w gruncie rzeczy nadal chodzi o zwiększenie sprzedaży oraz zdobycie nowych klientów.
Kanał mobilny stał się dla marketerów ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Przeciętny użytkownik mobilny sprawdza swój telefon lub tablet więcej niż 200 razy dziennie. Strony internetowe rejestrują więcej odwiedzin z laptopów i desktopów. Jak więc zbudować solidną grupę odpowiedzialną za marketing mobilny, aby sprostać nowym wymaganiom?
Zobacz również
Jak zacząć z marketingiem mobilnym?
Po pierwsze, regularnie analizuj najlepsze praktyki oraz studia przypadku dotyczące marketingu w sieci. Świat mobilny zmienia się bardzo szybko, dlatego każdy tydzień bez sprawdzenia nowinek i nowych technologii sprawi, że zostaniesz w tyle. Po drugie, nie pozwól, aby nowe technologie mobilne zajęły miejsce przemyślanej strategii marketingowej. Należy trzymać rękę na pulsie, lecz nowinki nigdy nie powinny przyćmić ogólnej wizji, którą pragniesz zrealizować. Istnieje wiele rzeczy, które warto wykorzystać w marketingu mobilnym, takie jak Internet rzeczy, wearables, rzeczywistość rozszerzona lub technologie zbliżeniowe. Nie powinny one jednak odgrywać głównej roli w komunikacji biznesowej, ponieważ wielu użytkowników nie wie do końca, jak je wykorzystać, a zastosowanie ich w marketingu pozostawia jeszcze wiele do życzenia.
Bez dobrego zespołu nawet najlepsze praktyki będzie trudno wprowadzić w życie. Osiągnięcie sukcesu w marketingu mobilnym wymaga przyciągnięcia odpowiedniej grupy ludzi zafascynowanych inicjatywami w świecie cyfrowym. Poniżej znajdziesz najlepsze pomysły na zebranie skutecznego teamu mobile-marketingowego:
Jak zbudować i utrzymać skuteczny zespół marketingowy?
#1: Szukaj graczy zespołowych
Zespół marketingowy powinien składać się z pracowników o różnorodnych umiejętnościach, jednak podejście to nie zawsze się sprawdza. W teorii polega ono na zidentyfikowaniu najlepszej osoby odpowiedzialnej za SEO, marketing mobilny, tworzenie stron itd. Następnie pojawiają się wyzwania biznesowe, którym muszą sprostać wyspecjalizowani członkowie zespołu. Wszystko to wygląda ciekawie podczas planowania – każdy wykorzysta talenty we własnej dziedzinie, aby zagwarantować sukces marketingowy.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W rzeczywistości podejście to rzadko się sprawdza. Zamiast ekspertów koncentrujących się wyłącznie na własnej dziedzinie, do zespołu należy przyciągnąć ludzi, którzy potrafią również grać zespołowo. Podczas rekrutacji, oprócz konkretnych umiejętności, wyróżnij również cechy osobowości, które okażą się przydatne podczas pracy zespołowej. Przede wszystkim, należy szukać ludzi otwartych na nowe inicjatywy, posiadających świetne umiejętności komunikacji, szukających nowych rozwiązań oraz obeznanych z nowinkami na temat technologii oraz social media.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
#2: Szukaj ludzi, którzy pragną się rozwijać
Zbuduj zespół składający się z ludzi, którzy pragną poszerzać własne horyzonty. Jedną z najcenniejszych cech skutecznego zespołu marketingowego jest umiejętność stworzenia motywującej wizji oraz przekucia jej na rzeczywistość.
Nie potrzebujesz ludzi, którzy są skupieni wyłącznie na jednym obszarze i boją się wyjść z naturalnej strefy komfortu. Pracownicy szukający przewidywalnej, stabilnej pracy nie powinni zabierać się za marketing mobilny. Cała idea świata mobilnego polega na kształtowaniu przyszłości oraz ciągłym poszukiwaniu nowych rozwiązań – nawet, gdy wprowadzenie ich w życie będzie wymagało poświęceń. Weź to pod uwagę i zbuduj zespół, który opiera się na zdobywaniu wiedzy, umiejętności i tworzeniu możliwości, które doprowadzą do zdobycia nowych klientów oraz podbicia nowych rynków.
#3: Zrozum swoje silne strony i określ obszary biznesowe, w których możesz wywołać największy wpływ
Zarządzanie zespołem polega na skupieniu uwagi wyłącznie na najważniejszych zadaniach i obszarach biznesowych. W każdym biznesie najważniejszy jest klient. Dzięki technologiom mobilnym i możliwości zbadania dokładnej drogi, którą użytkownicy przechodzą przed dokonaniem zakupu, jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć skuteczność naszego lejka marketingowego. Jesteśmy również w stanie śledzić zachowania klientów, zidentyfikować najskuteczniejsze kanały marketingowe, testować pomysły i dzięki temu stworzyć wyższy poziom zrozumienia oraz personalizacji. Każdy członek zespołu powinien myśleć o tym, jak najlepiej zaspokoić potrzeby klientów. Przeprowadzaj sesje burzy mózgów i zadawaj pytania typu, „Co najbardziej wpływa na skuteczność marketingu na naszym rynku? Co do tej pory przyniosło nam najlepsze rezultaty? W jakich obszarach marketingu możemy usprawnić działania?”
#4: Wyznacz cele dla całego zespołu
Patrz na wyniki zespołu poprzez pryzmat celów wyznaczonych dla całej firmy (np. wzrost sprzedaży, liczba nowych klientów, średnia wartość zamówienia, wskaźnik utraty klientów, udział w rynku lub zysk netto). Jest to kluczowe, ponieważ dzięki temu wszyscy zaczną pracować nad tym samym celem zamiast zajmować się odrębnymi obszarami biznesu.
Jeśli masz w zespole osobę, która koncentruje się wyłącznie na szczegółowych wskaźnikach dotyczących reklamy PPC, całkiem możliwe, że zacznie ona ignorować ogólną wizję oraz cele firmy na rzecz własnego, ograniczonego obszaru. Być może istnieje możliwość, aby połączyć działania designerów, pozycjonerów oraz copywriterów, aby osiągnąć jeden wspólny cel, lecz jeśli każdy pracuje wyłącznie we własnym, jednoosobowym „zespole”, trudno będzie osiągnąć wysoki poziom synergii.
#5: Nie szufladkuj członków zespołu
Zapomnij o PPC, SEO, marketingu mobilnym, designie itd. Wewnątrz Google, które przynajmniej w dziedzinie zarządzania zawsze warto emulować, pozbyto się już konceptów takich jak „mobile”, „PPC”, czy „SEO”, jako odrębnych zbiorów umiejętności czy narzędzi. Koncentrowanie się na oddzielnych kanałach marketingowych przechodzi powoli do przeszłości. Dzisiaj najbardziej liczy się stworzenie holistycznych doświadczeń, które w pełni zadowolą klientów. Członkowie zespołu marketingowego powinni oczywiście posiadać odrębne umiejętności. Warto jednak prowadzić do integracji ich działań oraz opowiedzenia spójnej historii, która wzbudzi zaufanie klientów.
Podsumowanie
W ostateczności każda osoba pracująca w firmie jest odpowiedzialna za marketing. Niezależnie od zakresu umiejętności poszczególnych członków zespołu, każdy powinien być zorientowany na usprawnianie komunikacji z klientami. Prawie wszyscy mamy konta na największych portalach społecznościowych i używamy urządzeń mobilnych każdego dnia, aby odnaleźć najlepsze produkty, wydarzenia lub restauracje. Przyjrzyj się temu, co skłania Cię do podjęcia akcji, gdy korzystasz z tych kanałów. Następnie zbuduj zgrany zespół, który rozumie, na czym polega nowoczesny marketing, pragnie rozwoju oraz przede wszystkim osiągnięcia celów firmy za wszelką cenę.
Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE