…opiszę jak za pomocą warunków, akcji i filtrów marketing automation przeprowadzić konkurs dla subskrybentów.
Określ cel konkursu
Cel konkursu będzie zależeć oczywiście od Twoich potrzeb. Może być to pozyskanie nowych subskrybentów, zaangażowanie osób, które już od dłuższego czasu są na liście mailingowej, zebranie informacji na konkretny temat (gdy warunkiem udziału w konkursie jest odpowiedź na pytanie lub uzupełnienie ankiety), etc.
Zobacz również
Jasno określony cel pomoże Ci odpowiednio zaprojektować poszczególne elementy: landing page, formularz zapisu, emaile oraz cykl automation. Dlatego warto poświęcić odpowiednią ilość czasu na planowanie i oszczędzić sobie kłopotów na etapie przygotowania.
Wybierz nagrodę odpowiadającą potrzebom grupy docelowej
Zacznij od określenia grupy docelowej. Jeżeli głównym celem Twojego konkursu ma być zwiększenie liczby subskrybentów, zastanów się: czy nagroda przyciągnie na listę osoby, które po zakończeniu konkursu pozostaną na liście? Czy z czasem staną się Twoimi klientami?
Jednak jeżeli nagroda będzie atrakcyjna dla szerokiego grona odbiorców, istnieje ryzyko, że do konkursu staną osoby niezainteresowane ofertą Twojej firmy. Aby pomóc w budowie bazy adresowej, nagroda powinna przyciągać przede wszystkim osoby z interesującej Cię niszy – czyli potencjalnych klientów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Postaraj się powiązać wygraną ze swoją marką. Przykładowo, zaproponuj edycję limitowaną lub spersonalizowaną wersję Twojego produktu, zaproszenie na konferencję lub zakupy z doradcą – nagroda powinna być wartościowa dla grupy docelowej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przygotuj konkurs w trzech krokach
1. Zaprojektuj landing page z formularzem subskrypcji
Przygotuj konkursowy landing page z opisem zasad i formularzem subskrypcji.
Przykładowy szablon landing page, który możesz dowolnie zmodyfikować i wykorzystać na potrzeby własnego konkursu.
Przy odpowiedniej promocji, strona konkursowa stanie się źródłem wielu wartościowych subskrypcji, które z pewnością przełożą się na wzrost sprzedaży.
2. Zaprojektuj szablony emaili
Zaprojektuj szablony emaili, które wyślesz do uczestników, np. wiadomość powitalną z podziękowaniem za udział w konkursie, wiadomość z zasadami i regulaminem konkursu, email przypominający o terminie rozstrzygnięcia.
Przykładowy szablon newslettera, który możesz dowolnie zmodyfikować i wykorzystać na potrzeby konkursu.
3. Przygotuj cykl marketing automation
Dostępne warunki, akcje i filtry umożliwiają przygotowania dowolnego cyklu marketing automation. W przypadku konkursu, zwróć uwagę na następujące filtry:
Filtr „zasięg” pozwala na zdefiniowanie liczby odbiorców z danego segmentu. Na przykład: pierwszych 50 subskrybentów, którzy otworzą wiadomość; kolejnych 50 odbiorców wiadomości oraz reszta odbiorców.
Aby wskazać jedną osobę w zasięgu wystarczy wskazać tę samą liczbę na początku i końcu zasięgu, np. 101-101 – tym sposobem akcja dotyczyć będzie wyłącznie subskrybenta nr 101.
Filtr ten pozwala na określenie liczby subskrybentów, którzy zostaną objęci daną akcją. Na przykład: wyślij kupon rabatowy wyłącznie do 10 osób. Filtr „liczba subskrybentów” wymaga podania konkretnej liczby. Przykładowo: podanie liczby 100 oznacza, że pierwszych 100 osób, które spełnią warunek, zostanie objętych wybraną akcją.
Kiedy już zaplanujesz przebieg konkursu i przygotujesz wszystkie elementy kampanii, za pomocą edytora drag and drop szybko stworzysz cykl marketing automation.
Przykład konkursowego cyklu marketing automation, w ramach którego do finału przechodzi 10 osób, które jako pierwsze wykonają określone zadanie.
Obserwuj skuteczność i popraw wyniki w kolejnej edycji
Jak widzisz, przygotowanie konkursu dla subskrybentów jest banalnie proste. Wystarczy, że określisz cel konkursu, przygotujesz jego poszczególne elementy, a następnie stworzysz z nich cykl marketing automation.
Po zakończeniu konkursu sprawdź, w jakim stopniu osiągnąłeś za jego pomocą określone cele. Informacje na temat konwersji landing pages, otwarć i kliknięć w linki wiadomości czy liczby uczestników – to one najbardziej pomogą Ci w optymalizacji działań podczas kolejnych edycji.