To między innymi właśnie dlatego webinary zyskały ogromną popularność wśród szkół, uniwersytetów i innych instytucji edukacyjnych. Pozwoliły one przenieść tradycyjną salę lekcyjną do świata wirtualnego, zachowując wszystkie jej funkcje i właściwości oraz nie obciążając przy tym budżetu instytucji.
Edukacja bez barier
Podstawowymi przeszkodami w dostępie do edukacji od zawsze były czas oraz miejsce. Oba te czynniki niejednokrotnie decydują o możliwości podjęcia przez studentów nauki na wybranej uczelni lub też o wyborze samego kierunku. Dla części z nich barierą jest odległość szkoły od miejsca zamieszkania. Innym natomiast może brakować czasu na pogodzenie nauki z rozwojem kariery zawodowej lub studiowaniem kilku kierunków.
Zobacz również
Biorąc jednak pod uwagę tempo, w jakim adaptujemy dostępne rozwiązania technologiczne, powyższe problemy mogą wkrótce stać się bolączką przeszłości. Zwłaszcza w świecie online, który przeczy wszelkim barierom i ograniczeniom, a dla pojawiających się problemów błyskawicznie znajduje nowe rozwiązanie.
Inna kwestia to zmieniające się postawy uczniów wobec nauki, na które wpływ ma zmieniające się środowisko. Coraz więcej ludzi zaczyna traktować Internet już nie tylko jako przestrzeń rozrywkową, ale także jako narzędzie dające nowe możliwości w zdobywaniu wiedzy, rozwoju umiejętności i wymianie doświadczeń. W związku z powyższym, szkoły i uczelnie stoją przed odpowiedzią na ważne pytanie: W jaki sposób tradycyjne placówki edukacyjne, ograniczone czynnikiem czasu i miejsca, mogą konkurować z praktycznie nieograniczonymi możliwościami oferowanymi obecnie przez Internet?
Jednym z rozwiązań są niewątpliwie webinary.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Webinary w edukacji
Webinary bardzo szybko udowodniły, że dzięki oferowanym funkcjom stanowią doskonałą platformę edukacyjną. Ich niewątpliwą zaletą jest możliwość organizacji wykładów dla studentów znajdujących w różnych części miasta, kraju, a nawet świata, a szeroki wachlarz multimedialnych funkcji nadaje każdemu wydarzeniu angażującą i atrakcyjną formę.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ponadto na ich korzyść przemawia interaktywna forma, pozwalająca na dwustronną komunikację, skutecznie łączącą metody nauczania synchronicznego i asynchronicznego.
W jaki sposób?
Studenci mogą logować się do wirtualnej klasy, aby na żywo posłuchać wykładu i prezentacji z różnych, dogodnych dla nich lokalizacji. Z wykorzystaniem dostępnych narzędzi mogą oni dzielić się swoimi pomysłami z prowadzącym oraz między sobą. Mogą oni również rozwiązywać testy, pozwalające mierzyć ich zaangażowanie i poziom przyswojenia informacji.
Webinary mogą być jednocześnie nagrywane, a następnie wykorzystane jako dodatkowy materiał edukacyjny dla studentów. Jest to niezwykle istotna zaleta, zwłaszcza gdy zestawimy to z ograniczoną formą tradycyjnego wykładu, podczas którego uczniowie bardzo często koncentrują się na robieniu notatek, zamiast na analizowaniu przekazywanych informacji.
Szukając innych pomysłów na wykorzystanie webinarów w edukacji, można pomyśleć nad serią webinarów dla konkretnej grupy uczniów, mających określone potrzeby lub borykających się z problemami z przyswojeniem materiału. W ten sposób będą oni na bieżąco z resztą grupy oraz unikną zaległości.
Ile to kosztuje?
Prowadzenie webinarów powala optymalnie wykorzystywać dostępne zasoby czasu oraz miejsca, zarówno dla nauczycieli jak i studentów. Wynika to przede wszystkim z tego, że webinary tworzą platformę edukacyjną dostępną dla wszystkich, niezależnie od tego, w jakim miejscu na świecie lub w jakiej strefie czasowej się znajdują.
Wdrażając webinary można uniknąć wielu kosztów związanych z podróżowaniem, wynajmowaniem sal lekcyjnych czy hoteli. Zamiast tego można zorganizować wydarzenie, które daje takie same możliwości, nie obciążając budżetu instytucji.
Wniosek
Webinary oferują instytucjom edukacyjnym doskonałe możliwości wymiany wiedzy. Wynika to przede wszystkim z tego, że webinary doskonale symulują przestrzeń tradycyjnej sali lekcyjnej lub wykładowej, zachowując wszystkie jej funkcje, a jednocześnie wykluczając wszelkie jej ograniczenia związane z czasem i miejscem
W związku z powyższym, ograniczona liczba miejsc w audytorium oraz widmo spadającej liczby studentów i niskiej frekwencji na zajęciach mogą wkrótce stać się problemami znanymi z lekcji historii.