Jak wirtualna rzeczywistość zmieni marketing w ciągu najbliższych kilku lat?

Jak wirtualna rzeczywistość zmieni marketing w ciągu najbliższych kilku lat?
Virtual Reality (ang. wirtualna rzeczywistość) już dawno przestało być jedynie futurystyczną wizją filmów z lat 90. bądź słabego efektu CGI (ang. obraz generowany komputerowo), za pomocą którego nagrany był film Toy Story.
O autorze
3 min czytania 2017-06-28

fot. pexels.com

Jednym z przykładów użycia, jest niedawny finał Ligi Mistrzów pomiędzy Realem Madryt, a Juventusem Turyn, został zrealizowany kamerą 360° i udostępniony w goglach VR poprzez aplikację mobilną BT Sport VR app w brytyjskiej telewizji. Marki eksperymentują już z VR, dzięki czemu możemy z użyciem tej technologii zobaczyć, jak w powtórkach koszykarze w NBA robią wsady, podróżować z hotelem Marriott po egzotycznych miejscach, czy obejrzeć i ocenić wnętrze samochodów marki Ford. Nie wszystkie domy są wyposażone w okulary tj. Oculus Rift czy Samsung Gear, jednak tak, jak możemy przeczytać w “Rzeczpospolitej”, były one jednym z najczęściej wybieranych prezentów na komunię. Według Forrester Research, w obiegu do 2020 r. będzie można zobaczyć łącznie, w celach biznesowych i konsumenckich, aż 52 miliony egzemplarzy wyświetlaczy wirtualnej rzeczywistości w samych Stanach Zjednoczonych oraz ponad 130 milionów na całym świecie. Stąd, wirtualna rzeczywistość jest wyzwaniem również dla marketerów, którzy muszą przemyśleć swoje kampanie marketingowe. Bez wątpienia, użycie technologii VR potrafi uczynić, aby stały się one bardziej angażujące i interaktywne, wobec konsumenta, mocniej przywiązując go do danej marki.

Storytelling, czyli jak opowiedzieć historię o marce

Opowiadanie historii jest już bardzo popularne w świecie marketingu, który staje się coraz bardziej konkurencyjny. Pozwala on połączyć konsumenta z firmą w sposób niemożliwy dla tradycyjnego marketingu, budując większą więź i przywiązanie do danej marki. Ludzie zazwyczaj interesują się historią firmy lub jej produktów oraz w oparciu o nią – dokonują zakupów. Airbnb w trakcie Super Bowl wydało reklamę, będącą krytyczną odpowiedzią na wydany wcześniej dekret Donalda Trumpa, zamykający granicę USA dla obywateli niektórych krajów. Nietrudno domyślić się, że to właśnie otwartość cechuje na ogół użytkowników tej aplikacji, którzy z taką reklamą całkowicie się utożsamiają. Wirtualna rzeczywistość potrafi sprawić, że historia Twojej firmy jest opowiadana za pomocą wizualizacji – przenieść konsumenta do samego momentu jej powstania, zaprowadzić do jednego z jej salonów, fabryki, dokładnie wyjaśnić jak funkcjonuje jej produkt, czy poznać jej zespół. Może to doprowadzić do większej liczby lojalnych klientów, którzy również mogą poinformować znajomych i współpracowników o firmie, będąc pod wrażeniem sposobu, w którym o niej się dowiedzieli.

VR pomaga doświadczyć czegoś szczególnego

Wirtualna rzeczywistość daje możliwość doświadczenia czegoś, co w warunkach codziennego rytmu życia jest zupełnie niewykonalne. Trudno bowiem sobie wyobrazić jak w kilka minut moglibyśmy przenieść się na szczyt Mount Everest albo pokonać trudne tereny lasów deszczowych w Amazonii. NASA pracuje nad projektem, który ma umożliwić spacer po Marsie, wcielając się w rolę Matt’a Damon’a z filmu “Marsjanin”, co demonstruje ogromne możliwość Virtual Reality. Trudno sobie wyobrazić, aby podobnych doznań dostarczała nam jakakolwiek reklama w telewizji, bądź na Youtube. Wracając z odległej nam kosmicznej podróży, wystarczy wrócić na Ziemię i zobaczyć, w jaki sposób technologia może być wykorzystana w rozwiązaniu codziennych problemów, m.in. zakupów. InVRvision na wydarzeniu Linkontro, organizowanym przez firmę konsultingową, Nielsen zaprezentował nam własną wizję zakupów artykułów spożywczych w supermarkecie, a IKEA pokazała, w jaki sposób możemy urządzić własne mieszkanie. Sprzedaż detaliczna widzi w wirtualnej rzeczywistości ogromny potencjał zaprezentowania swoich produktów na półkach, czy nawet umieszczenia swojego klienta na wodzie, aby dokonał zakupu np. motorówki.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wirtualna rzeczywistość, a marketing w statystykach

Statystyki potwierdzają, jak duża siła drzemie w wykorzystaniu technologii VR, ale również jak jesteśmy jeszcze nieświadomi możliwości w działaniach marketingowych, że wirtualna rzeczywistość jest przeznaczona głównie dla graczy. 60 procent badanych uważa, że wirtualna rzeczywistość jest przeznaczona głównie dla graczy. Jak wskazałem powyżej, VR już wykorzystywany jest szeroko w kampaniach reklamowych największych firm – a tendencja ta może być tylko rosnąca. Ponad 50 procent uczestników badania wykazało wzrost zainteresowania zakupem produktu po jedynie krótkiej demonstracji produktu. Co ciekawe, kanał na Youtube, dotyczący nagrań kamerą 360, ma już prawie 2,4 miliona subskrybentów, w porównaniu z 1,3 mln we wrześniu 2016 r. Następnie, 30% firm zajmujących się konsumentami w Forbes Global 2000, będzie eksperymentować z AR i VR, jako część swoich wysiłków marketingowych w 2017 roku.

Demonstracja produktu

Dodatkowo, technologia VR w łatwy sposób zapewnia klientom, będącym w Twoim sklepie lub na zewnątrz, dostęp do produktów firmy, dając im możliwość ich przetestowania przed zakupem. Jest to szczególnie skuteczny sposób dla firm, oferujących droższe towary lub rozwiązania, wymagające ich wcześniejszego sprawdzenia. Wirtualna rzeczywistość może być szczególnie interesującym rozwiązaniem dla pośredników nieruchomości (np. technologia Matterport ze Stanów Zjednoczonych) oraz sprzedawców samochodów, ponieważ pozwala ich klientom odwiedzić kilka mieszkań, bądź sprawdzić kilka aut w ekstremalnie rzeczywistym obrazie przed decyzją o zakupie. Firmy mogą także odwiedzić hotel, salę konferencyjną lub wypożyczalnie przed dokonaniem rezerwacji, przełamując tym samym barierę geograficzną. Według naszych badań, rozwiązanie wirtualnej rzeczywistości potrafi ponieść cenę nieruchomości oraz bardziej zachęcić daną osobę do zakupu. Osoba, która ma do wyboru ofertę bez rozwiązania VR oraz z rozwiązaniem VR, częściej wybiera drugą możliwość.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się