Jak wykorzystać recykling treści do zwiększenia ruchu na stronie?

Jak wykorzystać recykling treści do zwiększenia ruchu na stronie?
Recykling treści to dobra strategia na poprawę wyników witryny przy wykorzystaniu już istniejących tekstów. Jak poprawnie zidentyfikować podstrony do optymalizacji i jak przeprowadzić ją właściwie? Poniżej znajdują się najważniejsze rady i praktyczne wskazówki pomagające osiągnąć najlepsze rezultaty
O autorze
4 min czytania 2022-06-07

Jak przeprowadzić recykling treści?

Recykling w odniesieniu do tekstów na stronie może przybierać kilka postaci, a do każdej z nich odpowiedni będzie inny zestaw działań. W zwiększeniu ruchu na witrynie pomóc mogą 3 główne strategie:

  1. Aktualizacja treści (wpływa na chęć do kliknięcia, a także pośrednio na pozycję strony w wyszukiwarce).
  2. Ponowna optymalizacja tekstu (pomaga dostosować się do nowych warunków oraz działań konkurencji).
  3. Likwidacja kanibalizacji słów kluczowych (likwiduje wewnętrzną konkurencję na istotne frazy)

Czym charakteryzuje się każde z powyższych podejść i w jaki sposób wykorzystać działania optymalizacyjne w stu procentach?

I strategia – aktualizacja treści

Powyższa zasada dotyczy głównie artykułów blogowych czy poradników, które mają przekazać wiedzę odbiorcy. Aktualizacja takiego wpisu jest koniecznością w przypadku informacji podatnych na zmiany. Przykładowo, jeżeli na stronie znajduje się poradnik podatkowy, przyciągający ruch na popularne frazy, trzeba monitorować nowelizacje przepisów oraz odpowiednio modyfikować treść. Nie ma nic gorszego niż dostarczanie nieaktualnej lub mylącej wiedzy. Warto zaznaczyć, że to jednak widać dopiero po kliknięciu wyniku widocznego w Google, a walka o odbiorcę zaczyna się dużo wcześniej.

Aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że użytkownik wybierze konkretną propozycję, należy więc zadbać o aktualizację daty artykułu. Tekst sprzed kilku lat w szybko zmieniającej się branży nie będzie miał dużego powodzenia. Za zmianą treści musi iść także modyfikacja sygnałów wysyłanych do odbiorcy przed wejściem na stronę.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Co ważne, z taką strategią możemy mieć również do czynienia w przypadku evergreen contentu. Nawet jeżeli merytorycznie treści nie można nic zarzucić, warto zerknąć do takiego artykułu, trochę go odświeżyć, a co najważniejsze – zaktualizować datę. To właśnie ona może być hamulcem, który powstrzymuje napływ nowych użytkowników.

II strategia – ponowna optymalizacja

Jeżeli pozycja konkretnej podstrony nie jest zadowalająca, oprócz strategii offsite’owych (wykonywanych poza stroną) oraz stricte technicznych, warto zastosować recykling treści w postaci dodatkowej optymalizacji danego tekstu. Czasem może to być tak naprawdę pierwsza poważna optymalizacja, ponieważ przykładowo wcześniej treść pisana była na wyczucie. Podobnie sprawa ma się jednak w przypadku już dobrze przygotowanej strony, która zaczyna tracić widoczność.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pozycja w wynikach wyszukiwania nigdy nie jest dana na zawsze. Nawet jeżeli artykuł będzie dobrze zoptymalizowany i aktualny, może spadać w rankingu. Dlaczego? Powodem mogą być działania konkurencji, pojawianie się nowych stron rankujących na dane frazy czy zmiany w samych zapytaniach użytkowników.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jeżeli artykuł blogowy, podstrona ofertowa czy kategoria traci pozycje, najlepszym sposobem jest ponowne stworzenie wytycznych oraz dostosowanie treści do nowych warunków. Tutaj warto korzystać z narzędzi analitycznych do badania treści (np. Surfer SEO). Narzędzia takie potrafią porównać dowolny tekst z treściami stron na szczycie rankingu Google, dzięki czemu łatwo uzyskać dane do stworzenia precyzyjnych wytycznych.

Na co zwrócić szczególną uwagę podczas ponownej optymalizacji?

  • obecność głównej frazy w title, h1 oraz w treści. Dobrze również zamieścić ją w opisach alternatywnych grafik na danej stronie.
  • nasycenie istotnymi wyrażeniami,
  • długość treści,
  • obecność pogrubień lub wyróżnień,
  • kompleksowość poruszanych zagadnień,
  • ilość sekcji, nagłówków, grafik na stronie.

Jeżeli okaże się, że w którymś z tych elementów możliwa jest poprawa, warto wziąć tekst na warsztat i wykorzystać go ponownie w celu poprawy pozycji.

III strategia – likwidacja kanibalizacji słów kluczowych

W przypadku niezadowalającego ruchu nie zawsze problem leży po stronie danego artykułu czy kategorii. Bywa, że w osiągnięciu najlepszych rezultatów przeszkadza otoczenie wewnętrzne, a konkretnie kanibalizacja fraz kluczowych.

Kanibalizacja występuje, gdy dwie lub więcej podstron walczy o pozycję na tę samą frazę główną (zestaw fraz). W takim przypadku roboty Google’a mogą mieć problem z wyborem najbardziej reprezentatywnej podstrony. Wtedy możliwych jest kilka negatywnych wariantów:

  1. Wybrana zostanie podstrona, która według założeń pozycjonera nie powinna wyświetlać się na określoną frazę.
  2. W rankingu Google wyświetlane będą różne podstrony na przemian.
  3. Żadna z kanibalizujących podstron nie znajdzie się w wynikach wyszukiwania.

Kanibalizację słów kluczowych można łatwo zbadać przy użyciu narzędzi, takich jak Senuto, czy chociażby Google Search Console – sprawdzając liczbę podstron wyświetlających się na wybrane wyrażenia.

Jak wykorzystać recykling treści do zlikwidowania kanibalizacji słów kluczowych?

Jeżeli problemy dotyczą niewielu podstron, sprawa jest stosunkowo łatwa. Należy wtedy zidentyfikować najważniejszy artykuł w danej grupie i to na niego skierować cały ruch. Pozostałe, kanibalizujące treści można zneutralizować na kilka sposobów (w zależności od ich charakteru):

1. Skierowanie ruchu na frazy z długiego ogona (longtail), aby wyświetlać się na precyzyjniejsze zapytania.

Takie rozwiązanie jest podstawą w przypadku kanibalizacji występującej pomiędzy kategorią i podkategorią w sklepie czy na stronie usługowej. Podkategoria (np. buty męskie nike) nie powinna zbierać ruchu na frazę ogólną (buty męskie). Jeżeli tak się dzieje, warto zmodyfikować meta title oraz całą treść strony, aby nakierowywała ona na dodatkowy składnik zapytania (np. Nike). Dodatkowo należy główny artykuł czy kategorię podlinkować ze strony podrzędnej.

2. Wdrożenie na problematycznych stronach linku kanonicznego (canonicala) do głównej kategorii czy artykułu (jeżeli nie mają one dużej wartości, ale z jakichś powodów powinny zostać na witrynie lub nie da się ich doprecyzować).

Jest to informacja dla Google, że linkowana podstrona jest pożądanym przedstawicielem na daną frazę i tylko tym ma się interesować. W takim przypadku można też wykorzystać treść z niepotrzebnego artykułu – czyli wykonać recykling. Treści ze stron skanonikalizowanych nie są traktowane jako duplikacja.

3. Usunięcie podstron i przekierowanie 301 do głównej kategorii na daną frazę.

To rozwiązanie warto stosować w przypadku mało wartościowych treści, które przeszkadzają w uzyskaniu dobrych wyników.

WAŻNE: Canonical jest tylko wytyczną dla Google’a i nie musi zostać zaakceptowany. Jeżeli taki link będzie odsyłał do mniej wartościowej strony, może okazać się, że i tak w rankingu znajduje się dotychczasowy wynik.

W przypadku rozległej kanibalizacji słów kluczowych oraz obecności dziesiątek, setek lub nawet tysięcy podstron pokrywających się tematycznie, trzeba zastosować kompleksowe podejście. Pełne dane można w łatwy sposób importować do dokumentów Google przy pomocy wtyczki Search Analytics for Sheets. Następnie na podstawie dostępnych podstron i przypisanych do nich słów kluczowych powinny zostać stworzone klastry tematyczne, na których będzie odbywać się dalsza praca. Kolejnym etapem jest już zastosowanie którejś z powyższych strategii: precyzowanie problematycznych wpisów, kanonikalizacja lub scalanie treści i tworzenie odpowiednich przekierowań.

Najważniejsze rady dotyczące recyklingu treści

  1. Nawet jeżeli strona pozycjonowana jest od zera, warto raz na określony czas (kwartał, pół roku) analizować dotychczasowe treści, w poszukiwaniu sposobności do aktualizacji, ponownej optymalizacji czy dla wykrycia ewentualnej kanibalizacji słów kluczowych.
  2. W przypadku evergreen contentu warto przynajmniej odświeżać treść lub aktualizować datę, by zwiększyć prawdopodobieństwo pozyskania użytkownika.
  3. Ważne jest metodyczne podejście oraz analityczne spojrzenie na treści.
  4. Warto korzystać z dostępnych narzędzi, które znacznie ułatwiają zarówno identyfikację podstron kwalifikujących się do recyklingu, jak i prawidłową modyfikację treści.
  5. Wybór jednego, najważniejszego wpisu i scalenie go z innymi, może przynieść kilkukrotnie lepsze rezultaty niż publikacja nowych wpisów. Jest więc o co walczyć.

Recykling treści to świetny sposób na wykorzystanie istniejących tekstów na stronie oraz uzyskanie lepszych efektów z już zagospodarowanych fraz kluczowych. Dbając o aktualizację wpisów, regularnie poprawiając najważniejsze z nich oraz likwidując kanibalizację, można osiągnąć świetne rezultaty w postaci poprawy pozycji, większej liczby kliknięć i poprawy współczynnika konwersji.