Zdjęcie royalty free z Fotolia
Magię tego medium stanowi komunikacja w trybie „tu i teraz”, ponieważ do aplikacji nie możemy zaimportować wcześniej zrobionych zdjęć lub wideo, a te wysłane do odbiorców znikają po maksymalnie 10 sekundach. Aby pokazać, co się właśnie robi lub gdzie się jest, wystarczy wyciągnąć smartfona, zrobić „snapa”, wybrać odbiorców i… voilà!
Zobacz również
Poza samokasującymi się „snapami” komunikator oferuje również sekcję, która nazywa się Stories, czyli historie. Multimedia przesłane w ten sposób dostępne są przez 24 godziny od chwili ich opublikowania i można je odtworzyć nieograniczoną ilość razy. W tym przypadku nie trzeba ręcznie wybierać odbiorców, gdyż Stories to kontener, do którego mają dostęp wszystkie osoby, które obserwują profil Twojego sklepu internetowego. Jest to bardzo wygodna metoda na merytoryczne i wizualne przedstawienie historii Twojej marki.
Opowiedz historię swojego sklepu internetowego
E-commerce to rynek, który ma nieograniczony potencjał w wykorzystywaniu nowych mediów do promocji sklepów internetowych. Snapchat jest narzędziem, które daje dużo swobody i nie wymusza na swoich użytkownikach profesjonalnego podejścia do tworzenia kreacji. Dlaczego? Zdjęcia i wideo nie muszą być perfekcyjnie dopracowane, ponieważ nie ma możliwości, żeby takie były, gdyż wszystkie materiały tworzy się bezpośrednio w aplikacji. Jest to walor pracujący na Twoją korzyść, bo znacznie zwiększa tolerancję odbiorców na średnią jakość przesyłanych treści i nadaje Twojej marce ludzką twarz. Przesyłanie „snapów” jest szybkie między innymi dlatego, że nikt nie czuje presji, aby kreacje były idealne.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Snapchat to bardzo szybko rosnący i ciekawy trend. W CupSell.pl korzystamy z niego w celu animowania naszej społeczności, poprzez dawanie im dostępu do większej ilości „informacji” niż przekazujemy za pomocą Instagrama czy Facebooka. Przykład: na naszym Snapie można znaleźć filmy z produkcji koszulek, zdjęcia z naszej kuchni, czy nagrania biurowych zabaw. Stałym punktem Snapa jest „Prezes na dziś”, czyli codziennie zdjęcie prezesa jak siedzi za biurkiem. W ten sposób dajemy możliwość naszym klientom zajrzeć „za kulisy” firmy. – mówi Marcin Majzer, Prezes CupSell.pl.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Marki sklepów internetowych mogą udostępniać zdjęcia lub wideo dostaw towaru, paczek przygotowanych do wysyłki, czy przemycać zapowiedzi promocji lub też zmian w asortymencie. Snapchat może służyć jako medium, za pomocą którego będziesz informować zawężoną grupę fanów o konkretnych eventach. Taki aspekt ekskluzywności przyciągnie większą ilość obserwatorów i jednocześnie stworzy odpowiednią wartość emocjonalną wokół Twojej marki. Snapchat to głównie lifestyle napędzany przez młodzież w wieku 18-25 lat, więc marki modowe i sportowe świetnie odnajdą się w tym kanale.
Jak pozyskać obserwatorów na Snapchacie?
Aplikacja zapewnia bardzo wygodną i przede wszystkim skuteczną metodę pozyskiwania obserwatorów. Każdy profil ma przypisany do siebie unikalny ghostcode, który jest swojego rodzaju odpowiednikiem kodu QR. Aby obserwować wybrany profil wystarczy uruchomić Snapchata i zeskanować kod. Jak zatem kreatywnie korzystać z ghostkodu? Umieść go w stopce swojego sklepu internetowego, w stopce maila czy na blogu. Od czasu do czasu opublikuj kod na swoim facebookowym fanpage’u. W każdej wysyłanej do klientów paczce umieść małą ulotkę, która będzie zawierać ghostcode, a użytkownicy Snapchata będą wiedzieli, co z nim zrobić. Ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia.
Snapchat zdominowany przez blogosferę
Każdy dostępny ranking zawierający najpopularniejsze profile ze Snapchata udowadnia, że najlepiej w tym medium odnajdują się blogerzy i vlogerzy. Ich konta śledzone są nawet przez dziesiątki tysięcy fanów, co daje im kolejne obszary działalności oparte na naprawdę imponujących zasięgach. Sklepy internetowe często i z dużym powodzeniem współpracują z blogosferą. Współpraca z twórcami internetowymi i liderami opinii nabiera jeszcze większych rumieńców, gdyż strategia promocyjna może uwzględniać właśnie Snapchata.
Bądź tam, gdzie przebywa Twoja grupa docelowa
Media społecznościowe nieustannie ewoluują, a co kilka lat na rynku pojawia się nowy gracz, który zdobywa popularność i spektakularne zasięgi. Snapchat powstał w 2012 roku, a jego twórcy już mieli okazję odrzucić propozycję sprzedaży, która opiewała na kwotę 3 miliardów dolarów i została złożona przez samego Facebooka. To świadczy o wielkim potencjale tej aplikacji.
Nie wszyscy jeszcze pojmują wagę nowych mediów, ale młodzi ludzie rozumieją je doskonale i świetnie się w nich odnajdują. Jeżeli w strategii marketingowej Twojego sklepu internetowego nie ma jeszcze miejsca dla Snapchata, Instagrama czy Vine’a, to najwyższy czas ją odświeżyć. Pokazuj się tam, gdzie przebywa Twój klient.
Igor Podgórski
Od 2015 roku Marketing Manager w IAI S.A., gdzie pracuje nad realizowaniem strategii marki IAI-Shop.com. W branży od 2009 roku jako start-upowiec, marketer i pasjonat e-commerce. W życiu prywatnym bloger, geek, fan social media, kinomaniak i Apple fanboy.