Czy ten scenariusz może się sprawdzić w realnym życiu? Czy istnieje sposób, aby uchronić się przed utratą dostępów do prywatnego konta, strony firmowej na Facebooku, a co za tym idzie – klientów i zaufania?
Zapraszam do lektury, podczas której pokażę ci, od czego zacząć, aby skutecznie zabezpieczyć swój wirtualny biznesowy skarb przed złowrogim przejęciem. Przygotuj się na ekscytującą podróż przez tajniki cyberbezpieczeństwa na największym portalu społecznościowym – Meta. No bo czy stać Cię na to, by nie być przygotowanym na najgorsze?
Zobacz również
1. Uzupełnij swoje dane — twoje bezpieczeństwo jest na wagę złota!
Kluczowym elementem zabezpieczenia konta na Facebooku/Meta jest poprawność danych osobowych. Nie tylko powinny być one zgodne z prawdą, ale również z tym, co widnieje w oficjalnych dokumentach tożsamości.
Musisz wiedzieć, że Facebook/Meta, dbając o bezpieczeństwo użytkowników, może zareagować na podejrzane logowanie z nieznanej przeglądarki czy urządzenia. W takim przypadku może zażądać od ciebie przesłania kopii dokumentu, potwierdzającego twoją tożsamość. Działanie to może obejmować dokumenty tożsamości ze zdjęciem, wystawione przez organy administracji publicznej, a także dokumenty tożsamości zatwierdzone przez organizacje pozarządowe. Błędnie uzupełnione dane na portalu społecznościowym oraz te niezgodne z informacjami widniejącymi w przesłanych dokumentach, mogą prowadzić do utraty dostępu do konta na zawsze. Właśnie dlatego warto zadbać o zgodność informacji już na etapie uzupełniania profilu.
Chcesz uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek? Możesz zweryfikować swoje wrażliwe dane samodzielnie, korzystając z narzędzi dostępnych na portalu. Wystarczy odwiedzić specjalną podstronę, zapoznać się z informacjami, a następnie zweryfikować swój profil.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
To dopiero pierwszy krok, który może uchronić cię przed niepotrzebnymi kłopotami z utratą dostępu do konta.
2. Uwierzytelnienie dwuskładnikowe
Drugim z kluczowych elementów zabezpieczających twoje konto na Facebooku jest funkcja uwierzytelniania dwuskładnikowego. Ta zaawansowana metoda gwarantuje dodatkowy poziom ochrony i sprawia, że dostęp do twojego konta staje się znacznie trudniejszy dla niepożądanych gości.
Oprócz standardowego hasła, aby zalogować się do swojego konta, konieczne jest wprowadzenie specjalnego kodu logowania. Ten kod może być generowany na różne sposoby, co daje użytkownikom wybór:
- możesz skorzystać z dotknięcia klucza zabezpieczeń na kompatybilnym urządzeniu,
- otrzymywać kody logowania z zewnętrznej aplikacji uwierzytelniającej,
- dostawać wiadomości SMS z kodami na swój telefon komórkowy.
Warto jednak być świadomym pewnych ograniczeń tej metody. Atakujący potrafią bowiem niekiedy ominąć nawet wspomniany drugi składnik tak, jak w przypadku kodów przesyłanych SMS-em. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest więc zakup klucza U2F, który stanowi fizyczny token bezpieczeństwa. Podpięcie go jako drugiego składnika sprawi, że dostęp do twojego konta stanie się właściwie nieosiągalny dla nieautoryzowanych osób.
Pamiętaj: bezpieczeństwo konta to inwestycja, która się opłaca. Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe i rozważ zakup klucza U2F, by naprawdę spokojnie spać, wiedząc, że twoje dane są bezpieczne.
3. Zabezpiecz się przed wiadomościami od „Guest XYZ” na Facebooku
W ostatnim czasie w skrzynkach odbiorczych (inbox) fanpage’y pojawia się coraz więcej wiadomości, które w polu „nadawca” mają wpisane: „Gość XYZ/ Guest XYZ”. W treści komunikatów możemy przeczytać o groźbie zamknięcia strony na przykład z powodu naruszeń regulaminu. Jest to typowy scam, czyli oszustwo internetowe.
Aby wyeliminować wiadomości od anonimowych użytkowników, takich jak wspomniany „Guest XYZ”, wykonaj następujące czynności:
- przejdź do Meta Business Suite,
- otwórz skrzynkę odbiorczą (inbox),
- kliknij „Ustawienia” (ikonka koła zębatego w prawym górnym rogu strony),
- przejdź do „Chat Plugin” i wyłącz czat dla gości (Guest Chat).
Pamiętaj, że konieczne jest powtórzenie tych kroków dla KAŻDEJ strony firmowej na Facebooku.
4. Nie klikaj w link w wiadomościach „od Facebooka”
Na fanpage’ach pojawiają się fałszywe wiadomości o tym, że „nasza strona nie zostanie opublikowana…” lub „twoja strona zostanie zablokowana” i inne. To oszustwo!
W wiadomościach pojawiają się linki, po których kliknięciu możesz stracić dostęp do swojej strony na Facebooku. Jeśli nie jesteś pewny, czy to rzeczywiście przedstawiciele Facebooka do ciebie napisał, możesz to łatwo sprawdzić. Wystarczy, że klikniesz ten link.
Następnie twoim oczom ukaże się poniższy ekran:
I tym sposobem zyskasz pewność, że pracownicy Facebooka pisali lub nie pisali do ciebie w sprawie bezpieczeństwa. Jeśli powyższy link nie działa, możesz również przejść następujące kroki:
Jeśli w twojej skrzynce odbiorczej pojawiła się wiadomość dotyczącą naruszeń standardów społeczności na Facebooku i zastanawiasz się, czy wszystko w porządku — możesz to sprawdzić w ustawieniach strony. Aby to zrobić, przełącz się do zarządzania twoją stroną firmową (fanpage) w następujący sposób:
- w prawym górnym rogu kliknij zdjęcie profilowe -> „Ustawienia i prywatność” -> „Ustawienia”,
- następnie kliknij opcję „Nowe funkcje stron”.
- Teraz przejdź do opcji „Status strony”.
W ten sposób będziesz mieć już pewność, że wszystko z Twoją stroną firmową jest w porządku.
Bezpieczeństwo na Facebooku/Meta to aspekt, który warto traktować priorytetowo. Pamiętaj, że dbanie o swoje konto w mediach społecznościowych to nie tylko kwestia prywatności, ale również ochrony przed potencjalnymi zagrożeniami.
Jeżeli będziesz działać zgodnie z powyższymi wskazówkami, to możesz cieszyć się aktywnością na Facebooku, wiedząc, że twoje dane są bezpieczne. Bądź świadomy/a i czujny/a — to klucz do udanego korzystania z platformy społecznościowej, jaką jest Meta.