Jak zmienia się konsumpcja treści wideo wśród odbiorców 50+ [RAPORT]

Jak zmienia się konsumpcja treści wideo wśród odbiorców 50+ [RAPORT]
97 proc. cyfrowych silversów, czyli osób 50+, które korzystają z internetu, ogląda treści wideo online, a ich ulubioną platformą z takimi materiałami jest YouTube. Tak wynika z badań zrealizowanych na zlecenie SilverTV i Lifetube przez IQS.
O autorze
3 min czytania 2024-07-31

Osoby w wieku powyżej 50. roku życia są grupą demograficzną, która charakteryzuje się dużą różnorodnością pod względem stylu życia i zainteresowań. Silversi przełamują wiele stereotypów, jak chociażby ten o nieobecności osób starszych w świecie cyfrowym. Z badania przeprowadzonego przez IQS na zlecenie SilverTV oraz Lifetube wynika, że pokolenie silver korzysta z możliwości, jakie daje internet i aktywnie konsumuje treści wideo online.

Cyfrowi silversi regularnie oglądają treści wideo online

Wśród osób 50+, które korzystają z internetu, 80 proc. ogląda wideo w sieci regularnie, a 46 proc. robi to codziennie. Cyfrowi silversi najchętniej oglądają wiadomości, filmy edukacyjno-instruktażowe oraz słuchają muzyki (odpowiednio 68, 47 oraz 45 proc. wskazań). 

– Dojrzały widz szuka w internecie treści dopasowanych do swoich potrzeb i zainteresowań. Jest chętny na korzystanie ze wskazówek, porad czy rekomendacji. Mając kilkusettysięczną społeczność silver w sieci mogę powiedzieć, że największym powodzeniem cieszą się tematy takie, jak zdrowie, moda i uroda, kulinaria, relacje czy prawo i finanse. Widz silver lubi mieć jedno miejsce w mediach, gdzie dostanie różnorodne informacje, czyli chętnie korzysta z internetowych formatów przypominających telewizję. Dojrzały widz chce także mieć głos w komentowaniu wydarzeń politycznych i społecznych czy zjawisk socjologicznych. Jest chętny do interakcji – komentuje, dyskutuje i wyraża swoje opinie, czego nie może robić w przypadku mediów offline. Internet daje temu widzowi głos i buduje poczucie wpływu na rzeczywistość, poprzez możliwość wypowiedzi. Treści tworzone na kanale SilverTV czy Mądra Babcia mają tysiące komentarzy i różnych interakcji. Ważna jest dla tej grupy wiarygodność źródła informacji i zaufanie do sieciowych twórców np. lekarzy, farmaceutów, prawników, psychologów itp. Budując zatem treści do tej grupy należy bardzo dbać o autorytet i kompetencje twórców czy ekspertów z danej dziedziny – mówi Beata Borucka, liderka projektu Mądra Babcia i twórczyni Silver TV.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

YouTube przyciąga silversów

Cyfrowi silversi chętnie korzystają z serwisów internetowych umożliwiających oglądanie treści w interencie. Na pierwszym miejscu wśród najbardziej lubianych znalazł się YouTube tak wskazało 77 proc. respondentów. Na drugiej pozycji uplasował się Facebook (65 proc. odpowiedzi), a na trzeciej portale publicystyczne (46 proc.). Tuż za podium znalazły się platformy VOD, takie jak Netflix czy Player (33 proc. wskazań).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Obecność użytkowników w wieku 50+ na platformie YouTube w Polsce staje się coraz bardziej zauważalna. YouTube, będąc najpopularniejszą platformą z treściami wideo w tej grupie wiekowej, przyciąga ich swoją różnorodnością i dostępnością materiałów. Co ważne, jest to też najliczniej reprezentowana grupa wiekowa na całej platformie. Użytkownicy 50+ często poszukują treści profesjonalnych, edukacyjnych i rozrywkowych, które odpowiadają ich zainteresowaniom i potrzebom. Pomimo rosnącej liczby widzów powyżej 50. roku życia, nadal istnieje zauważalna luka w ofercie treści skierowanych bezpośrednio do nich. Kanały dedykowane tej grupie wiekowej, które tworzyłyby jakościowe materiały, są wciąż rzadkością. Twórcy mają tu ogromny potencjał do zagospodarowania, odpowiadając na zapotrzebowanie na treści z zakresu zdrowia, technologii, kultury i lifestyle’u dostosowane do specyficznych potrzeb i zainteresowań osób 50+. Rozwój takich kanałów mógłby znacząco wzbogacić doświadczenie tej grupy wiekowej na YouTubie i przyczynić się do jeszcze większej popularności platformy wśród dojrzałych użytkowników – mówi Marcin Pyć, Head of Network Management w Lifetubie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kanał online przyszłością silvermarketingu

Wyniki badania wskazują, że aktywne w świecie online osoby 50+ stopniowo przenoszą się sprzed telewizora do internetu. Aż 46 proc. deklaruje, że w ciągu ostatnich 3 lat zwiększyła się ich aktywność online kosztem czasu spędzanego przed telewizorem.

Mimo ogromnej liczby materiałów dostępnych w internecie, ponad połowa silversów (54 proc.) przyznaje jednak, że nie znajduje tam treści dedykowanych dla swojej grupy wiekowej. Jest to wartościowa informacja dla twórców i reklamodawców wynik badania pokazuje duży potencjał dotarcia do tej grupy docelowej w kanale digitalowym.

–  Coraz więcej firm i organizacji, które mają w swojej docelowej grupie tzw. silver generation, czyli osoby powyżej 50. roku życia, zauważa znaczenie i potencjał internetu w swoich działaniach PR-owych. Starsze pokolenie, które kiedyś było uważane za technologicznie wykluczone, coraz częściej korzysta z internetu, mediów społecznościowych i cyfrowych narzędzi komunikacji. W odpowiedzi na tę zmianę, przedsiębiorstwa zaczynają inwestować w kampanie online, tworząc treści dedykowane seniorom, a także wykorzystując platformy takie jak Facebook, YouTube czy specjalistyczne fora internetowe, aby dotrzeć do tej dynamicznie rosnącej grupy konsumentów. Dzięki temu, działania PR-owe stają się bardziej efektywne, zyskując na autentyczności i precyzyjnie trafiając w potrzeby i oczekiwania starszego pokolenia – zaznacza Joanna Adamiak, ekspert ds. PR, prezes agencji Face it!

Pełny raport:

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS SilversTech Navigators: Silversi kochają zakupy mobilne a bankowość prowadzą przez aplikacje [BADANIE] 

Zgodnie z wynikami badania SilversTech Navigators od Efigence, aż 82% respondentów w wieku powyżej 50 lat regularnie dokonuje zakupów za pośrednictwem telefonu lub tabletu, przy czym najczęściej wykorzystują do płatności system BLIK. Ponadto 69% każdego dnia korzysta także z bankowości mobilnej. Aplikacje bankowe są przez nich oceniane jako intuicyjne i użyteczne, choć część respondentów nadal ceni sobie osobisty kontakt, wybierając wizyty w placówkach bankowych.