Zdjęcie royalty free z Fotolia
Landing page (strona docelowa) jest to strona, na którą trafiają użytkownicy, którzy wskutek działań marketingowych wykonali określoną czynność, np. kliknięcie w banner, link sponsorowany czy link w mailingu albo bezpośrednio weszli na stronę skuszeni reklamą.
Zobacz również
Jak skłonić odbiorców do wykonania pożądanej czynności
Poznaj 5 elementów, które mają istotny wpływ na zwiększenie skuteczności landing page’a
1. Odpowiednie rozmieszczenie zdjęć i tekstów
Ważne, by pamiętać, że elementy umieszczone po lewej stronie trafiają do prawej półkuli mózgu. Natomiast elementy umieszczone po prawej stronie trafiają do lewej półkuli. Jeśli któraś z półkul nie potrafi przeanalizować danego elementu, wtedy trafia on do drugiej.
Dodatkowo teksty, liczby i statystyki trafiają do lewej (analitycznej) półkuli mózgu. Skomplikowane ilustracje trafią do prawej półkuli mózgu. Proste elementy (np. graficzne) w zależności od umiejscowienia (np. logo, które z natury jest proste, by szybko i łatwo mogło zostać przetworzone) mogą trafić do obu.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Jaki jest skutek nieprawidłowego rozmieszczenia tekstu i logo?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Tekst umieszczony nieprawidłowo po lewej stronie (zamiast grafiki) będzie przetwarzany przez lewą (analityczną) półkulę. Niestety do tej półkuli trafi też kreacja graficzna lub zdjęcie. Odbiór komunikatu reklamowego zostanie zakłócony i przez to taki przekaz jest mniej skuteczny.
Dla zwiększenia mocy reklamy warto oddziaływać na obie półkule potencjalnego klienta czy partnera biznesowego. Dodatkowo, artysta, malarz, grafik ma prawdopodobnie lepiej rozwiniętą prawą półkulę i lepiej się z nim komunikować używając obrazów i barwnych opowieści. Podczas kontaktu z finansistą lepiej używać argumentów liczbowych, konkretnych przykładów i analiz, gdyż ma on zapewne lepiej rozwiniętą lewą (analityczną) półkulę. Łączenie elementów graficznych i tekstowych pomaga w zapamiętywaniu oraz wpływa pozytywnie na kreatywność.
2. Kolorystyka dedykowana grupie docelowej
Umiejętne posługiwanie się kolorami może znacznie wpłynąć na skuteczność przekazu landing page’a oraz nakłonienie do wykonania oczekiwanej czynności. Jednak oprócz samej wiedzy o kolorach powinniśmy wiedzieć też, jakie kolory wolą kobiety, jakie mężczyźni, a których nie lubią. Kolory bardzo mocno wpływają na ludzki umysł. Dlatego też warto wiedzieć, że projektując landing page skierowany do mężczyzn warto wybrać czarny, niebieski lub zielony, a zrezygnować z dużych obszarów w kolorach mniej lubianych, np. fioletowym, czy brązowym.
3. Typografia i odpowiedni wybór tekstów
Rzadko się zdarza, aby użytkownicy czytali w Internecie teksty od samego początku do końca. Najczęściej scanują tekst wzrokiem wyszukując najważniejszych dla siebie informacji. Mając to na uwadze warto zadbać o to, aby tekst umieszczony na landing page był odpowiednio sformatowany i zawierał tylko to, co najistotniejsze, napisane czytelną dla użytkowników czcionką.
Na landing page często nagłówki, a czasem i wszystkie teksty są pisane wielkimi literami a nie małymi (tj. małymi zaczynającymi się od wielkiej litery). Często powodem użycia wielkich liter jest po prostu funkcja dekoracyjna. Warto jednak pamiętać, że choć nagłówki napisane wielkimi literami mogą wydawać się bardziej podkreślające ważność tekstu, bardziej atrakcyjne, zwracające uwagę i „krzyczące”, to z badań wynika, że są mniej czytelne niż nagłówki pisane małymi literami. Colin Wheildon na podstawie badań przeprowadzonych w latach1982-1990, potwierdził, że oko człowieka jest nauczone szybciej rozpoznawać tekst napisany małymi literami z uwagi na kształt i różne wysokości liter. Dodatkowo wskazał, że czytanie tekstu napisanego wielkimi literami nie jest naturalnym procesem, a wyzwaniem, dlatego nagłówki pisane wielkimi literami są znacząco mniej czytelne. Człowiek potrzebuje więcej czasu na przeczytanie tekstu napisanego wielkimi literami, dlatego szczególnie w materiałach reklamowych czy na stronach internetowych, np. landing page, gdzie liczą się cenne sekundy, które konsument poświęca na zrozumienie przekazu, warto zdecydować się na tekst napisanymi małymi literami, by czytelnik szybciej przyswoił sobie istotę przekazu marketingowego.
Z takich też powodów również nazwy, oznakowanie lotnisk, ulic i drogowskazy na autostradach z nazwami miast i tras są pisane małymi literami. Dzięki temu, przyswojenie komunikatów i ich zapamiętywalność jest wyższa.
4. Call to action – czyli skuteczne wezwanie do działania
Przycisk call to action powinien być widoczny od razu po wejściu użytkownika na stronę. Dobrze by był wyróżniony i umieszczony najlepiej w prawym dolnym rogu i mieścił się na pierwszy ekranie (a przy długich landing page’ach był umieszczony kilka razy), ponieważ użytkownicy najczęściej czytają landing page zgodnie z zasadą przedstawioną na diagramie Gutenberga, czyli tak jakbyśmy chcieli napisać literę „z”. Inne elementy strony nie powinny odwracać uwagi od informacji umieszczonej w nawołaniu do działania. Warto, aby przycisk call to action przedstawiał też określoną korzyść dla użytkownika wynikającą z kliknięcia, np. Dowiedz się więcej czy Zamów bezpłatny egzemplarz
Warto pamiętać, strzałka „—>” lub znaki „>>”, umieszczone na przycisku call to action mogą wpłynąć na wyższy współczynnik CTR
5. Inne elementy wpływające na większą skuteczność landing page’a
- Minimalna liczba pół do wypełnienia w formularzu kontaktowym. Zmniejszenie liczby pół w formularzu (np. z 4 na 3) może znacząco wpłynąć na wzrost konwersji
- Wideo umieszczone na landing page zwiększa konwersję często nawet o kilkadziesiąt procent
- Umieszczenie informacji, np. „Oddzwaniamy w ciągu 24 godzin”
- Umieszczenie cytatów czy opinii zwiększa wiarygodność landing page i wpływa na zaufanie odbiorców
- Umieszczenie menu z lewej strony landing page’a. Użytkownicy spędzają około 69 proc. swojego czasu na oglądaniu lewej części strony, a około 30 proc. na prawej, dlatego, jeśli nie robisz badań własnych, menu z lewej jest lepsze.
Warto zwrócić uwagę na powyższe wskazówki podczas tworzenia landing page. Dobrze przygotowana i zoptymalizowana strona docelowa może zwiększyć liczbę konwersji, a co za tym idzie przynieść firmie nowych klientów, przekładając się na wzrost sprzedaży.
Autor:
Michał Hryniszyn
Dyrektor zarządzający w agencji interaktywnej Migomedia specjalizującej się w tworzeniu serwisów www, kampaniach sprzedażowych w Internecie. Wśród klientów agencji są m.in. Merlin.pl, Play, Komandor SA, IVECO, TVP, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, liczne ministerstwa.