Upoluj wejściówkę na AIBA 2025 [KONKURS]

Upoluj wejściówkę na AIBA 2025 [KONKURS]

Upoluj wejściówkę na AIBA 2025 [KONKURS]

4 sceny tematyczne, 50+ prelegentów z topowych tech marek świata – upoluj wejściówkę na konferencję o realnych wdrożeniach AI.

SZCZEGÓŁY

Jaką marką jest Warszawa? Miasto aktualizuje swoją tożsamość

tożsamość marki Warszawa
Zaktualizowano tożsamość marki Warszawa. Jakimi wartościami się kieruje? Jaka narracja wyeksponuje jej atuty? Odpowiedzi na te pytania znaleziono, dzięki badaniom, analizom, konsultacjom oraz testom różnych rozwiązań.
O autorze
3 min czytania 2025-08-07

Współczesne miasta, w pewnych aspektach są jak marki. Na pewno potrzebują swojej strategii, w tym jasno zdefiniowanej tożsamości, która pozwoli im skutecznie komunikować wartości, przyciągać mieszkańców, inwestorów i turystów, a także budować dumę lokalnych społeczności. Strategia miasta to nie tylko dokument. Dzięki niej miasto nadaje sens swoim działaniom czy wzmacnia swój wizerunek zarówno na poziomie lokalnym, jak i międzynarodowym.

>>> Więcej o tym, że każde miasto powinny mieć na siebie pomysł, posłuchasz w NowyMarketing Podcast z udziałem Mateusza Zaremby, stratega z 20-letnim doświadczeniem oraz bloggera znanego jako zarembaprzykawie.

Swoją tożsamość postanowiła zaktualizować Warszawa. Przeprowadzony w ostatnim czasie w Warszawie rebranding pokazał, że w budowaniu wizerunku ważna jest konsekwencja. Nowoczesne, dobrze zaprojektowane symbole graficzne nadały stolicy wyrazistość wizualną. Tożsamość sięga jednak głębiej – obejmuje charakter, wartości i sposób, w jaki miasto o sobie opowiada. Dlatego kolejnym krokiem w budowaniu wizerunku było opracowanie narracji, która wybrzmi w Polsce i za granicą. 

Opowieść o Warszawie

Prace nad zaktualizowaniem tożsamości rozpoczęła seria badań, których wyniki pokazały, jak postrzegają stolicę sami warszawiacy, ale także mieszkańcy innych miast Polski i Europy. Eksperci sprawdzili, co wyróżnia Warszawę spośród miast konkurencyjnych (tj. Praga czy Berlin) oraz jakie są jej najsilniejsze strony. W trakcie prac przeanalizowali ponad 60 dokumentów dotyczących miasta, w tym raporty, badania i analizy rynkowe. Równolegle przyglądali się megatrendom, wyzwaniom społecznym, ale także obecnej komunikacji innych metropolii. Częścią procesu były również warsztaty z przedstawicielami kluczowych obszarów funkcjonowania miasta, w tym gospodarki, nauki, kultury czy turystyki oraz konsultacje z ekspertami zewnętrznymi.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Efektem poszukiwań jest nowa tożsamość marki Warszawa, która określa jej charakter, pokazuje jakie wartości reprezentuje i w jaki sposób komunikuje się z odbiorcami. W przypadku Warszawy kluczowe było uchwycenie jej dynamiki, otwartości i wspólnotowego charakteru.

Charakter marki Warszawa

W określeniu charakteru marki wykorzystane zostały archetypy Junga, czyli uniwersalne wzorce osobowości jak np. bohater, odkrywca czy towarzysz, które pomagają markom budować emocjonalną więź z odbiorcami. Dzięki nim komunikacja jest spójna, zrozumiała i angażująca.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W aktualnym ujęciu Warszawa opiera swój charakter na archetypie towarzysza, czyli tego, który współtworzy, wspiera, buduje wspólnotę. 

Twórcy opracowania na nowo przyjrzeli się wartościom marki – ich aktualna odsłona oddaje charakter miasta.

Wielowymiarowość

W Warszawie przeszłość spotyka teraźniejszość, wielkomiejskość przenika się z lokalnością, dzika przyroda z udogodnieniami nowoczesnego miasta. Różnorodne społeczności od wieków kształtowały charakter stolicy. Dzięki wielowymiarowości oferty zawodowej oraz spędzania czasu wolnego – każdy może znaleźć coś idealnie dopasowanego do swoich potrzeb. 

Otwartość

Stolica Polski jest otwarta na każdego, kto zapragnie się tu realizować i tworzyć swoje miejsce na Ziemi. Pojedyncze osoby, firmy czy organizacje mogą wpływać na miasto w poczuciu przynależności i szacunku. 

Ambicja

Warszawa z odwagą patrzy w przyszłość i działa z rozmachem wielkiej metropolii. Dynamicznie się rozwija, przyciąga inwestycje z Polski i zagranicy. Inspiruje i motywuje do działania, wspiera w rozwoju osobistym oraz zawodowym. 

Praktyczność

Warszawa zapewnia wysoką jakość i wygodę życia zarówno mieszkańcom, jak i przedsiębiorcom, studentom, naukowcom, artystom czy turystom. Miasto oferuje optymalne rozwiązania – dba, by codzienne usługi były przemyślane i realizowane na najwyższym poziomie. 

– Warszawa zmienia się dzięki ludziom. Wspólna energia mieszkańców, społeczników, przedsiębiorców, studentów, naukowców i artystów motywuje do działania i realnych zmian. Dostępna przestrzeń miejska, zielone ulice, infrastruktura rowerowa, nowoczesny transport miejski czy kolejne żłobki – to dzięki determinacji wielu osób stolica staje się coraz bardziej atrakcyjna dla mieszkańców, inwestorów, turystów czy artystów. Taka jest Warszawa i taka powinna być opowieść o niej – mówi Kamil Dąbrowa, wicedyrektor Biura Marketingu Miasta

 – Opracowanie nowej tożsamości marki Warszawa to kolejny – ale nie ostatni, krok w uspójnieniu komunikacji miasta. Przed nami dużo pracy, ale dzięki niej Warszawa stanie się marką jeszcze bardziej atrakcyjną i konkurencyjną na arenie międzynarodowej – dodaje.

>>> Inspirującą analizę na temat wartości marek miast Polski pokazuje również Mateusz Zaremba. Wpisuje różne miejscowości (w tym Warszawę) w konkretne wzorce osobowości – od Galadrieli z Władcy Pierścieni, po Davida Bowiego.

W jego analizie Warszawa jest jak Pippi Långstrump – sympatyczna i towarzyska. Jak pisze: „Można w niej zjeść bigos z przywiezionego od rodziny słoika, jak i wypić kieliszek szampana lub kufel piwa ze znajomymi. A potem pójść pobiegać. Jak na ambicję stolicy środkowej Europy nie jest to pozycjonowanie właściwe, ale przynajmniej dobry punkt wyjściowy, aby nad nim popracować”.

Pełne opracowanie „Marka Warszawa. Tożsamość”:

Udostępniono również filtr marki, który pomaga ocenić, czy komunikat wpisuje się w markę Warszawa:

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Nowa identyfikacja wizualna Warszawy (zobacz nasz webcast z twórcami)