Proces opracowywania strategii składa się z kilku etapów: analizy, syntezowania informacji, generowania rozwiązań oraz rekomendacji. Każdy z tych etapów wymaga innego podejścia. Na początku, strateg musi być otwarty i umieć słuchać, a następnie połączyć zebrane informacje w spójną całość. Kreatywność jest kluczowa w generowaniu różnych prototypów rozwiązań, a na końcu niezbędna jest logika i pewność siebie, aby zarekomendować konkretne działania.
W kolejnym odcinku jak NowyMarketing Podcast gościmy Mateusza Zarembę, którego pytamy między innymi o to, jak ocenia proces budowania marek przez polskie miasta, które według niego robią to dobrze oraz o to, jaką rolę w procesie tworzenia strategii odgrywają mieszkańcy.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Strategie polskich miast
– Myślę, że pytanie o to, jak oceniam budowanie marek miast dotyczy dwóch rzeczy, bo jeżeli mamy popatrzeć na strategię jako tylko i wyłącznie element dokumentu to tutaj bardzo ciekawe przykłady mają Łódź i Białystok. Łódź, która komunikuje się bardzo „offowo”. Białystok ma z kolei takie polskie wartości, czyli wielokulturowość, gościnność, rozwój, ciekawość i natura. Jeżeli miałbym oceniać od samej konstrukcji dokumentu, to na pewno te dwa miasta wymagają takiej wzmianki na początku. Jeśli z kolei chodzi o budowanie marki to musimy połączyć zarówno ten dokument strategiczny, jak element egzekucji funkcjonowania tego dokumentu w życiu miasta, w życiu mieszkańców, w życiu innych grup docelowych. Tutaj mamy dwa miasta, które robią to naprawdę dobrze – Kraków i Wrocław. Kraków, który jest niezaprzeczalnym ekspertem w Polsce od strony wdrażania marki. Wrocław z kolei, mam takie wrażenie, żyje tą marką. Mamy na Wrocławiu takie wartości, które są związane z tym, że jest to miasto piękne, zasobne, mądre, które jednocześnie inspiruje. One są dosyć górnolotne, ale praktyczność realizacji tych wartości i tego hasła „miasto spotkań”, rzeczywiście znajduje odzwierciedlenie w całej działalności Wrocławia – mówi Mateusz Zaremba.
>>> Więcej o wartościach marek polskich miast przeczytasz w artykule Mateusza Zaremby. Sprawdź.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Rola mieszkańców w procesie budowania strategii miast
– Bez mieszkańców marka miasta nie istnieje. Bez mieszkańców miasto nie istnieje. Możemy sobie wymyślić najpiękniejsze wartości, ale jeżeli mieszkańcy nie podzielają tych wartości, to przy pierwszym zderzeniu, czy to turystycznym, czy biznesowym, czy nawet innych mieszkańców, ta marka nie będzie funkcjonować. Charakter mieszkańców (a mamy regionalizmy w Polsce) wyznacza te wartości brzegowe, wokół których możesz szukać pozycjonowania marki. Ich zaangażowanie buduje markę. Z kolei ich negacja może markę ubić – dodaje Zaremba.
PS Dr hab. Tomasz Piekot: Dobre pisanie powinno być jak klarowanie rosołu
W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy o prostym języku, jego zasadach oraz o tym, czym charakteryzuje się dzisiejszy język reklamy i marketerów. Naszym gościem jest dr hab. Tomasz Piekot, językoznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego.