– Polacy podczas pandemii Covid-19 jeszcze bardziej zaczęli zwracać uwagę na jakość i higienę zakładów, w których przygotowywane są diety pudełkowe. Aktualnie bronią się przede wszystkim firmy, które od początku inwestowały w hale produkcyjne i które nie boją się pokazać klientom jak wygląda przygotowywanie posiłków „od kuchni”, bo to potwierdza, że spełniają wszelkie standardy higieny i bezpieczeństwa. Niestety w Polsce jest tylko kilka takich firm. Teraz, jak nigdy wcześniej widać, iż w branży cateringu dietetycznego dobry marketing i ładna strona internetowa nie wystarczą. Doszliśmy właśnie do momentu, w którym niezwykle istotną wartością jest jakość oferowanych usług – mówi Jakub Kukuła, pomysłodawca i założyciel firmy Kukuła Healthy Food.
Jak będzie rozwijał się biznes „diet pudełkowych?
Zobacz również
Przypuszcza się, że pandemia Covid-19 przyspieszy konsolidację branży. Niektóre lokalne firmy zniknęły już z rynku. W tej branży ciągle jest potencjał, ponieważ 46% respondentów* deklaruje, że chciałoby skorzystać z diety pudełkowej, a aż 60 %* stara się zdrowo odżywiać na co dzień.
W firmie Kukuła Healthy Food ostatnie wydarzenia wpłynęły też na rozszerzenie oferty:
– Podczas kwarantanny do naszej oferty wprowadziliśmy zestaw Lunch Box. To alternatywa dla osób, które nie chcą zamawiać całodziennych 5-daniowych zestawów. Lunch Box składa się z 3 posiłków. To rozwiązanie jest ukłonem w stronę osób, które nie chcą cały dzień jeść „pudełek”, a zależy im, by mieć pod ręką zdrowy i dobrze zbilansowany posiłek lub po prostu chcą spróbować naszego menu w niższej cenie. Lunch Box został wprowadzony podczas pandemii, jednak ze względu na duże zainteresowanie pozostał w ofercie – mówi Jakub Kukuła, pomysłodawca i założyciel firmy Kukuła Healthy Food.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Trendy w odżywianiu – wegetarianizm, weganizm i diety specjalistyczne
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co dziesiąty badany zadeklarował, że jest wegetarianinem, a kolejne 10% respondentów planuje w tym roku wypróbować dietę wegetariańską, 4% respondentów już całkowicie wykluczyło ze swojego menu produkty pochodzenia zwierzęcego, a kolejne 5% planuje wypróbować dietę wegańską jeszcze w tym roku*.
– Szacuje się, że w Polsce jest już ok. miliona zadeklarowanych wegetarian. W Polsce ten trend jest bardzo silny, dlatego oferta produktów spożywczych i usług prężnie się rozwija. Na przestrzeni ostatniego roku liczba zamówień na menu wegetariańskie i wegańskie Kukuła Healthy Food wzrosła o ok. 50%. Miesięcznie jest to ok 5% wzrostu. W tym segmencie przewidujemy ok. 70% wzrost w skali 2020 roku – mówi Jakub Kukuła, pomysłodawca i założyciel firmy Kukuła Healthy Food.
Polacy są również coraz bardziej zainteresowani tzw. dietami specjalistycznymi jak dieta bezglutenowa, bez laktozy, czy całkowicie wykluczająca nabiał z posiłków. 13% respondentów wykluczyło już z menu laktozę, a 6% całkowicie wyeliminowało nabiał z diety, posiłki bezglutenowe jada 12% respondentów a kolejne 7% planuje wykluczyć gluten z diety*.
Dieta pudełkowa dla dzieci – nisza z potencjałem
Rośnie także zainteresowanie zestawami zdrowych i dobrze zbilansowanych posiłków dla dzieci i są ku temu dwa, bardzo skrajne powody:
- Rodzice, którzy sami dbają o zdrowy styl życia, chcą we właściwy sposób nauczyć tego również swoje dzieci.
- Rosnąca fala otyłości wśród dzieci powoduje, że rodzice szukają pomocy dla swoich pociech u profesjonalistów.
– W przeciągu ostatnich 10 lat na świecie podwoiła się liczba otyłych przedszkolaków. Dzieci w wieku 10 – 12 lat to obecnie największa grupa zmagająca się z nadwagą. WHO twierdzi, że jeśli obecna tendencja utrzyma się to do 2025 roku na świecie będzie ok. 70 mln dzieci do 5. roku życia z nadmierną masą ciała. Warto też dodać, że polskie dzieci uważane są za najszybciej tyjące na starym kontynencie. Według raportu Narodowego Funduszu Zdrowia „Cukier, otyłość – konsekwencje” z 2016 roku nadwagę miało 31% chłopców i 20% dziewcząt, a otyłość 13% chłopców i 5% dziewcząt. W porównaniu do roku 2007 wzrost odsetka chłopców z nadwagą wyniósł 8 punktów procentowych, a dziewcząt 5 punktów procentowych – komentuje Natalia Chybzińska, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Kukuła Healthy Food
„Dieta pudełkowa” wyznacznikiem zdrowego stylu życia
Aż 63% badanych stwierdziło, że dieta pudełkowa to dobry sposób na zdrowy styl życia i racjonalne odżywianie. Jako największe jej korzyści wymieniają oszczędność czasu (63%) oraz regularność spożywania posiłków (62%). Jako główny powód wybierania cateringu dietetycznego zarówno wśród osób, które obecnie z niego korzystają, jak i tych, którzy rozważają możliwość skorzystania, wymieniają przede wszystkim chęć zdrowszego odżywania oraz chęć utraty masy ciała. Z diety pudełkowej skorzystało już 12% badanych, natomiast 46% rozważa skorzystanie z niej w przyszłości.
* Raport „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2020” na podstawie badania przeprowadzonego przez ogólnopolski instytut badawczy ARC Rynek i Opinia w styczniu 2020 r. na grupie 1020 Polaków w wieku 18-65 lat.