Jan Śpiewak złożył zawiadomienie do prokuratury w sprawie kampanii reklamowej Tyskiego

Jan Śpiewak złożył zawiadomienie do prokuratury w sprawie kampanii reklamowej Tyskiego
Znany publicysta, Jan Śpiewak, zawiadomił prokuraturę o przestępstwie. Chodzi o kampanię od marki Tyskie, w której wystąpili Joanna Koroniewska i Maciej Dowbor. Zdaniem Śpiewaka, celebryci w spocie reklamowym promują spożywanie alkoholu w okresie świąt.
O autorze
2 min czytania 2023-11-08

Niedawno ruszyła świąteczna kampania marki Tyskie. Jej główne hasło brzmi: „Jesteśmy na Ty przy wspólnym stole. 5 milionów posiłków dla potrzebujących”. Akcja ma promować ideę pomocy potrzebującym, a także uświadamiać społeczeństwo, by nie marnowało żywności i podzieliło się posiłkami z innymi. Polski browar w ramach kampanii wspiera Federację Polskich Banków Żywności. 

– Nasza marka łączy ludzi – teraz z Bankami Żywności i ambasadorami akcji wspólnie pomagamy tym, którzy tego potrzebują, zwłaszcza w okresie okołoświątecznym. Dzielenie się z innymi to najważniejsza wartość, którą możemy przekazać jako Tyskie – powiedziała Ewa Rychlik, brand manager Tyskie.


Głównymi ambasadorami kampanii zostali Maciej Dowbor i Joanna Koroniewska. W reklamie piwa promują wspólne świętowanie z bliskimi oraz otwartość na drugiego człowieka. Udział pary w spocie nie spodobał się jednak Janowi Śpiewakowi. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Publicysta zarzucił celebrytom promocję alkoholu przy świątecznym stole. Podkreślił przy tym, że nie można przejść obojętnie obok tragedii ludzi, którzy skutki alkoholizmu odczuli na własnej skórze i nie mogli przez to doświadczyć normalnego życia.

– Świąteczna kampania piwa, przebrana za akcję charytatywną rozdawania posiłków dla potrzebujących zyskała ich (bardzo kosztowne) wizerunki. Ile z tych osób nie ma pieniędzy na jedzenie, bo rodzice wszystko przepili? Ile z tych osób nie może związać końca z końcem, bo stracili wszystko przez nałóg? Co stanie jeśli zaczniemy budować jeszcze więcej skojarzeń ze świętami i wielopakiem piwa? – napisał na swoim Facebooku Jan Śpiewak.

Słuchaj podcastu NowyMarketing


NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

fot. oficjalny profil Jana Śpiewaka

Jan Śpiewak kontra reklamy alkoholu

To nie pierwszy raz, kiedy publicysta walczy z reklamami alkoholu w przestrzeni publicznej. Wcześniej, Śpiewak skarżył się na promocję piw w Biedronce (dodatkowe 12 piw gratis za kupno 12 piw), reklamę wódki na Facebooku przez aktorkę Magdalenę Cielecką (której prokuratura postawiła zarzuty), a także reklamę wódki przez Janusza Palikota i Kubę Wojewódzkiego na Instagramie.

Tym razem, Jan Śpiewak za pośrednictwem fundacji Bezpieczna Polska złożył zawiadomienie do prokuratury w sprawie udziału Joanny Koroniewskiej i Macieja Dowbora w reklamie piwa Tyskie. Publicysta apelował o to, by celebryci zarobione środki w reklamie przeznaczyli na pomoc ludziom poszkodowanym przez alkoholizm.

– Apelujemy do Dowborów, żeby przeprosili za udział w tej kampanii i przekazali fortunę, którą zarobili w jej ramach, na rzecz ofiar alkoholizmu. Apelujemy do Biedronki, żeby zdjęła te koszmarne reklamy z drzwi swoich sklepów. Apelujemy też do agencji reklamowych, żeby nie przyjmowały kampanii zlecanych przez kartele alkoholowe. Jednocześnie będziemy walczyć o całkowity zakaz reklamy alkoholu w Polsce. Bez żadnych wyjątków – czytamy na Facebooku Jana Śpiewaka.

PS UOKiK zgłasza reklamy alkoholi w social mediach do Prokuratury Krajowej

UOKiK poinformował, że otrzymuje liczne sygnały o reklamach alkoholi, które mogą być sprzeczne z ustawą z 26 października 1982 r. Sprawa trafiła do Prokuratury Krajowej. W social mediach pojawia się coraz więcej reklam alkoholi wysokoprocentowych, które mogą być przestępstwem z art. 452 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. Owe treści zamieszczane są zarówno przez marki alkoholi wysokoprocentowych, jak i influencerów.

PS2 Prokuratura nie podejmie się sprawy związanej z zarzutami wobec Kanału Sportowego

W kwietniu br. Jan Śpiewak poinformował, że złoży zawiadomienie do prokuratury w sprawie współpracy Kanału Sportowego z marką Tyskie. Prokuratura jednak nie podejmie się rozpoczęcia sprawy, a Jan Śpiewak chce zwrócić się do Ministerstwa Sprawiedliwości.