UOKiK zgłasza reklamy alkoholi w social mediach do Prokuratury Krajowej

UOKiK zgłasza reklamy alkoholi w social mediach do Prokuratury Krajowej
UOKiK poinformował, że otrzymuje liczne sygnały o reklamach alkoholi, które mogą być sprzeczne z ustawą z 26 października 1982 r. Sprawa trafiła do Prokuratury Krajowej.
O autorze
1 min czytania 2022-11-16

UOKiK kontra reklamy alkoholi

W social mediach pojawia się coraz więcej reklam alkoholi wysokoprocentowych, które mogą być przestępstwem z art. 452 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. Owe treści zamieszczane są zarówno przez marki alkoholi wysokoprocentowych, jak i influencerów.

Do UOKiK zaczęło spływać coraz więcej informacji o reklamach alkoholi od konsumentów. Urząd potwierdził też, że sam również zauważa problem i jak wskazał – sprawa została przekazana do Prokuratury Krajowej. 

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez UOKiK (@uokikgovpl)

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]

Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]

Jednak nie tylko UOKiK zauważył ten problem. O zawiadomieniu do prokuratury poinformował też działacz społeczny Jan Śpiewak. Wkrótce przekonamy się, jak do sprawy odniesie się prokuratura.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Jan Śpiewak (@janekspiewak)

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Reklama alkoholi jest niedozwolona

W myśl ustawy z 26 października 1982 r. reklamowanie alkoholi niebędących piwem jest niedozwolone. Cytując ustawę:

Reklama napojów alkoholowych – publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.

Również reklama samego piwa musi spełnić pewne warunki, aby była zgodna z prawem. Obejmuje to m.in. nieprzedstawianie osób małoletnich ani niekierowanie reklamy do nich. Nie zachęcanie do nadmiernego spożycia alkoholu ani przedstawianie abstynencji czy jego umiarkowanego spożycia w negatywny sposób. Nie przekonywanie, że alkohol ma właściwości lecznicze czy uspokajające. Nie podkreślanie, że wysoki procent alkoholu wpływa na jego jakość. I niewywoływanie skojarzeń z atrakcyjnością, relaksem, wypoczynkiem, nauką, pracą czy sukcesem zawodowym.

Rzeczone materiały, które zgłosił UOKiK czy Jan Śpiewak pojawiały się z kolei w social mediach i niektórzy producenci, czy dystrybutorzy, chcą bronić się tutaj regulaminem platform. Jednak przykładowo regulamin Facebooka wskazuje, że powinniśmy się stosować do obowiązującego prawa. Regulaminy prywatnych firm – nawet social mediów – nie są ponad prawem państwa.