fot. depositphotos.com
Motorem napędowym każdego biznesu jest marketing. Poznaj 3 najważniejsze elementy, które stanowią filar skutecznej kampanii mailingowej. Dowiedz się, co stoi za sukcesem e-mail marketingu, landing pages oraz działań w mediach społecznościowych.
Zobacz również
E-mail marketing
Potencjał, który kryje się w e-mail marketingu, jest większy niż może się wydawać. Oczywiście, maksimum korzyści przyniesie Ci odpowiednio skrojona kampania e-mailowa. W jaki sposób zaplanować działania marketingowe? Jak pisać do klientów, aby chcieli czytać Twoje wiadomości, a co najważniejsze – aby jak najwięcej z nich skutkowało upragnioną konwersją? To podstawowe pytania, na które odpowiedź musi poznać każdy, komu zależy na skutecznych działaniach promocyjnych w sieci.
Tworzenie listy mailingowej
Krok pierwszy to stworzenie listy mailingowej – przecież nie będziesz wiadomości wysyłać w próżnię. Na pewno chcesz z nią trafić do odbiorców. Jednak nie mogą to być osoby przypadkowe, bo taka kampania nie przybliży Cię do realizacji założonych celów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Adresatami wiadomości powinny być osoby z Twojej grupy docelowej, czyli klienci, którzy wyrażają zainteresowanie Twoimi produktami lub usługami. Jak pozyskać ich adresy e-mail? Jest na to kilka sposobów. Wykorzystaj w tym celu landing page oraz formularze. Pamiętaj o tym, aby odpowiednio zarządzać swoją listą mailingową. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której open rate będzie poniżej Twoich oczekiwań.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Projektowanie newslettera
Ludzie są wzrokowcami i to właśnie na design otrzymanej wiadomości zwracają uwagę w pierwszej chwili. Warto o tym pamiętać licząc na wysoką konwersję. Na szczęście nie musisz mieć umiejętności graficznych, aby stworzyć estetyczny i przyciągający wzrok odbiorcy szablon. Wystarczy, że skorzystasz z kreatora newsletterów. To intuicyjny edytor, w którym metodą „przeciągnij i upuść” zaprojektujesz profesjonalny design.
Język – siła przekazu marketingowego kryje się w słowach
Kolejny istotny element, od którego zależy sukces kampanii mailingowej, to język. Sposób, w jaki będziesz się zwracać do potencjalnych klientów, musi być dopasowany do specyfiki grupy docelowej.
Zastanów się, kto jest adresatem wysyłanych wiadomości. Stwórz personę klienta, jak najlepiej poznaj grupę docelową. I jeszcze jedno – zadbaj o spójną komunikację. Jeśli w jednym e-mailu będziesz się zwracać do czytelnika w sposób bezpośredni, a w kolejnym komunikaty będą oficjalne możesz wywołać konsternację.
Landing pages
Landing page, czyli strona docelowa produktu lub usługi, to nieoceniony oręż w walce o klienta. Stworzenie landing page wcale nie musi być skomplikowane. Korzystając z darmowego kreatora, samodzielnie możesz zadbać o skuteczność prowadzonej kampanii marketingowej.
Wykorzystaj landing pages do budowania wizerunku marki w sieci, zwiększania sprzedaży, promocji konkretnych produktów lub usług, poszerzania bazy e-mailowej. Pamiętaj, że odpowiednio zoptymalizowana strona docelowa jest także pomocna w działaniach SEO – dzięki niej masz szansę na wyższe pozycje w rankingu wyszukiwania.
Design – na co zwrócić uwagę projektując landing page?
Podobnie jak w przypadku kampanii mailowej, tak też i przy tworzeniu landing pages bardzo ważny jest odpowiedni design. Podstawowe założenie jest takie, że skuteczny landing page powinien być maksymalnie prosty (aby uniknąć niepotrzebnych rozpraszaczy) oraz skoncentrowany na danym produkcie. Oczywiście, grafiki uatrakcyjniają treść, jednak uważaj, aby przez ich zbyt dużą liczbę nie zaburzyć przejrzystości strony.
Zadbaj też o odpowiednią strukturę treści. Najważniejsze informacje umieść sekcji above the fold, czyli w tej części strony internetowej, którą użytkownik jest w stanie ogarnąć wzrokiem bez konieczności scrollowania.
Pamiętaj, o konkretnych (a zarazem chwytliwych) nagłówkach, w których streścisz kolejne akapity. Po pierwsze, masz zaledwie kilka (maksymalnie kilkanaście) sekund na to, aby zainteresować czytelnika. Jeśli Ci się to nie uda, stracisz szansę na konwersję. Po drugie, internauci przeważnie jedynie skanują treść, a zagłębiają się w nią dopiero gdy trafią na coś naprawdę interesującego.
CTA – jak stworzyć skuteczne wezwanie do działania?
Zaprojektowałeś już landing page, zadbałeś o odpowiednią hierarchię treści, pozostaje zatem jeszcze jedna kwestia – jak przekonać potencjalnego klienta do założonego działania? Z pomocą przychodzi CTA (z ang. call to action), czyli wezwanie do działania.
Jakich słów używać do tworzenia CTA?
Może się wydawać, że stworzenie skutecznego CTA to nic skomplikowanego. Jednak przebodźcowani treściami marketingowymi konsumenci stają się coraz bardziej odporni na proste hasła w stylu „kup” czy „zamów”. Co więcej, takie słowa mogą wywołać reakcję odwrotną od zamierzonej. Dlaczego?
Wszystko przez negatywne skojarzenia, jakie wzbudzają. Kojarzą się z wysiłkiem oraz z koniecznością wykonania jakiejś akcji. Spróbuj stworzyć bardziej rozbudowane call to action, w których umieścisz nie tylko zachętę do wykonania konkretnej czynności, lecz również zaznaczysz, co klient zyska, gdy już np. kliknie czy zapisze się do newslettera. Może w tym miejscu pojawić się obietnica otrzymania w prezencie e-booka lub szansa na darmowy okres próbny.
Zachowaj umiar i umieść CTA w odpowiednim miejscu
Pamiętaj też, że co za dużo, to nie zdrowo. Jeśli będziesz potencjalnych klientów co chwilę „atakować” kolejnymi call to action, to w pewnym momencie poczują się osaczeni. A wówczas niewiele brakuje, aby szansa na wyższą konwersję zamieniła się w większy współczynnik odrzuceń.
Zanim zaczniesz zachęcać klienta do dokonania zakupu czy do zapisu na newsletter, przedstaw mu ofertę. Przecież nikt nie lubi kupować przysłowiowego kota w worku. Tworząc copy na landing page, używaj języka korzyści.
Gdy już przekażesz konsumentowi nie tylko zalety produktu, lecz także konkretne korzyści, które wynikają z podjęcia decyzji zakupowej, zachęć go do działania. Szansa, że da się przekonać, będzie znacznie większa, niż gdy identyczne CTA umieścisz na samym wstępie.
Social media
W skutecznej i zdywersyfikowanej strategii marketingowej nie może zabraknąć mediów społecznościowych. W jaki sposób możesz wykorzystać social media do promocji firmy? Masz do dyspozycji co najmniej kilka sposobów.
Facebook umożliwia Ci stworzenie strony (fanpage), na której będziesz mógł zamieszczać posty – to szansa na budowę długofalowych relacji z klientami. Możesz też tworzyć wydarzenia, transmisje na żywo oraz relacje. Wykorzystaj też reklamy – Facebook Ads to skuteczny sposób, aby dotrzeć do nowych odbiorców.
Pamiętaj, że social media to nie tylko Facebook czy Instagram, lecz również takie serwisy jak YouTube, Pinterest, TikTok oraz LinkedIn. Przemyśl strategię działań promocyjnych w mediach społecznościowych i zdecyduj się na te kanały dystrybucji treści, które w przypadku Twojej branży i grupy docelowej będą najskuteczniejsze.
Prowadzenie wielokanałowych kampanii marketingowych jest teraz znaczniej prostsze dzięki platformom, które umożliwiają łączenie wszystkich powyższych sposobów komunikacji w jednym miejscu. Dzięki temu, nawet złożone kampanie nie są tak skomplikowane, jak by się mogło wydawać.