Kampania „YES, I don’t”: Fundacja SEXEDPL oraz YES oddają głos osobom niedzietnym z wyboru

Kampania „YES, I don’t”: Fundacja SEXEDPL oraz YES oddają głos osobom niedzietnym z wyboru
1 sierpnia przypada Międzynarodowy Dzień Bez Dzieci (International Childfree Day). Tego dnia, Fundacja SEXEDPL razem z marką YES startuje z miesięczną kampanią „YES, I don’t”. W ramach kampanii powstała seria filmów edukacyjnych, które prezentują historie oraz doświadczenia osób i par niedzietnych w różnym wieku. 
O autorze
2 min czytania 2024-08-01

Coraz więcej osób w Polsce decyduje się nie mieć dziecka. Powodów jest wiele, ale jednymi z najważniejszych są brak potrzeb rodzicielskich i potrzeba niezależności.

W ramach kampanii „YES, I don’t”, wraz z agencją Shootme, powstała seria filmów edukacyjnych, które prezentują historie osób oraz par niedzietnych w różnym wieku. Każdy z filmów dotyczy innego doświadczenia niemacierzyńskiego i pokazuje, że decyzje o bezdzietności mogą zostać podjęte z różnych pobudek. 

– Chcemy pokazać, jak bardzo różne mogą być te motywacje i z pomocą ekspertów wyjaśnić, jak odpowiadać na trudne pytania od bliskich, współpracowników czy nowego partnera/ki – mówi Agata Polak-Krygier (SEXEDPL).

– Aby poznać ludzi niedzietnych, musimy odrzucić uprzedzenia i wsłuchać się w to, co o sobie mówią. I temu ma służyć nasza kampania. Chcemy ujrzeć prawdziwych ludzi niedzietnych z bogactwem ich refleksji i emocji. Chcemy ich poznać i zrozumieć, bo żyją wśród nas – tłumaczy Edyta Broda, autorka jednego z najpopularniejszych blogów o bezdzietności i ekspertka projektu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Przewrotne hasło pozwoliło nam odwrócić narrację wokół tematu, który według społecznych norm z założenia powinien być dla każdej osoby (w szczególności kobiety) kuszący i aspiracyjny. Nie boimy się powiedzieć „tak, dobrze słyszysz, nie chcę mieć dzieci”. Chcemy szczerze i otwarcie rozmawiać o bezdzietności. Chcemy pokazać, że jest to świadoma i przemyślana decyzja wielu Polek i Polaków, którzy wciąż muszą się mierzyć z krzywdzącymi i nieprawdziwymi opiniami ze strony bliskich czy społeczeństwa” – mówi Martyna Wyrzykowska (SEXEDPL).

Osoby, które nie mają i nie planują mieć dzieci, coraz częściej nie chcą mówić o sobie jako „bezdzietne”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Przedrostek „bez” oznacza bowiem, że czegoś nam brakuje. Oznacza też stratę. A zatem słowo „bezdzietność” dotyczy osób, które chcą mieć dzieci, lecz z jakichś powodów ich nie mają. Coś tracą – z własnej woli lub z wyroku losu. Wolą mówić o „niedzietności”, która nie zakłada braku ani straty – dodaje Edyta Broda. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Reżyserką części filmów jest ceniona twórczyni, Monika Kmita, pasjonatka spraw społecznych. Kampanię wspierać będą treści edukacyjne przygotowane przez ekspertkę Edytę Brodę, autorkę popularnego bloga bezdzietnik.pl, a także ilustracje przygotowane przez czołowe polskie ilustratorki: Michalinę Tańską, Kamilę Szcześniak (@nieladnierysuje) oraz Marię Kaczorowską (@obrazkimile). Partnerem akcji została marka YES.

W ramach kampanii „YES. I don’t”, Fundacja SEXEDPL zaplanowała także konsultacje eksperckie z Edytą Brodą.

– Bardzo zależy nam na tym, aby każda kobieta mogła sama świadomie decydować, czy chce zostać mamą, czy nie i aby żadna z tych decyzji nie spotykała się ze społecznym ostracyzmem. Historie bohaterek kampanii „YES, I don’t” pokazują, że można być szczęśliwą i spełnioną kobietą na wiele różnych sposobów, również bez dzieci. Byłoby wspaniale, gdybyśmy wszyscy po prostu przyjęli to do wiadomości – mówi Justyna Lach (YES).  

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS „Kreatywność sprzedaje”: YES – „Jestem kobietą” [PODCAST]

W ramach cyklu „Kreatywność sprzedaje” przybliżamy kampanie nagrodzone w konkursach SAR: KTR, Innovation oraz Effie 2023. Tym razem o kampanii „Jestem kobietą” rozmawiamy z Justyną Lach, dyrektorką marketingu w YES Biżuteria.

PS2 „(Nie) mówmy o seksie”. Storytel i SEXEDPL odczarowują mity związane z seksem oraz seksualnością

Storytel startuje z kampanią „(Nie) mówmy o seksie”, w ramach której w aplikacji pojawiło się 6 słuchowisk poruszających tematy seksu, ludzkiej seksualności i związanych z nim tabu. Słuchowiska zostały przygotowane we współpracy z fundacją SEXEDPL.