Nie liczy się już tylko czysta informacja, a znaczenia nabiera kontekst, w jakim tę informację wyszukujemy (potrzebujemy). Często w zależności od czasu czy miejsca potrzebujemy innych informacji, bardziej dopasowanych do aktualnej sytuacji.
Sieci reklamowe takie jak Google Adwords, już od dawna miały świadomość tego faktu i już od dłuższego czasu umożliwiały optymalizację przekazu reklamowego w wyszukiwarce ze względu na rodzaj urządzenia: mobile i stacjonarne. W lutym 2013 roku Google zrobiło duży krok w kierunku udostępnienia reklamodawcom narzędzia znacznie usprawniającego tworzenie i optymalizację kampanii reklamowych na różne urządzenia, wprowadzając do swojej usługi kampanie rozszerzone.
Zobacz również
Kampanie rozszerzone w Adwords ułatwiają pracę zarówno na poziomie tworzenia i optymalizacji kampanii, ale także na poziomie analitycznym. Szereg usprawnień (w szczególności dla niewygodnych wcześniej rozwiązań) spowodował, że obecnie z AdWords pracuje się łatwiej, szybciej i przyjemniej. Od 22 lipca 2013 roku kampanie rozszerzone to “standard”, czyli rozszerzone funkcje są dostępne w każdej kampanii.
Co w praktyce oznaczają kampanie rozszerzone dla marketerów?
Mogą oni lepiej personalizować reklamy Adwords, dzięki uwzględnieniu informacji o:
- lokalizacji użytkownika,
- czasie, w którym korzysta z wyszukiwania,
- typie urządzeń, z którego w danej chwili korzysta.
Można więc z łatwością oferować inne przekazy reklamowe dla tego samego wyszukania, np. hamburger Warszawa, dla użytkowników surfujących z domu na laptopie, a inne dla użytkowników korzystających ze smartfona w centrum miasta.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Zalety kampanii rozszerzonych w AdWords
Główne zalety wykorzystania możliwości kampanii rozszerzonych w AdWords:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
1. Większe możliwości optymalizacji kampanii oraz dokładniejsze targetowanie reklam na podstawie dokładnych danych dot. lokalizacji i typu urządzenia użytkowników
Możliwość znacznie lepszej segmentacji użytkowników zarówno w sieci reklamowej jak i sieci wyszukiwania. Optymalizacja ustawień i stawek dla wielu kryteriów jednocześnie. Zaawansowane ustawienia obejmują: lokalizacje (miejsce), harmonogram reklam (czas) oraz typy urządzeń.
2. Duża oszczędność czasu pracy, dzięki zredukowaniu liczby kampanii niezbędnych w dotarciu do różnych odbiorców
Można teraz obsługiwać różne typy odbiorców w jednej kampanii, różnicując przy tym przekazy oraz stawki przy pomocy modyfikatorów. Nie trzeba już wydzielać poszczególnych segmentów do osobnych kampanii. Podobnie w przypadku lokalizacji użytkowników, elastyczne dostosowanie stawek pozwala na różnicowanie w jednej kampanii.
3. Większe możliwości optymalizacji kampanii dzięki modyfikatorom stawek CPC dla urządzeń mobilnych
Możliwość elastycznego dostosowywania stawek CPC, pozwala odwzorowywać w stawkach (modyfikatorach) zaobserwowane prawidłowości dotyczące wskaźników konwersji. W przypadku urządzeń mobilnych optymalizacja może przebiegać ze względu na czas i miejsce zapytania. W przypadku kampanii nakierunkowanych na różne cele, możliwe jest wyodrębnienie tych o wyższym potencjale konwersji z urządzeń mobilnych, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji reklam w segmentach, gdzie konwersje “mobilne” występują rzadko.
4. Lepsze możliwości wykorzystania przestrzeni reklamowej, dzięki wykorzystaniu rozszerzeń i sitelink’ów na poziomie pojedyńczych grup reklam, z możliwością ustalania dokładnych harmonogramów wyświetlania tych elementów
Znaczna poprawa wygody konfiguracji w tym zakresie. Dotąd linki do podstron były definiowane na poziomie kampanii, co oznaczało konieczność zakładania osobnych kampanii (każda kampania to definiowanie odrębnego budżetu, itd.) w celu ich różnicowania. Aktualnie można łatwo dostosowywać rozszerzenia do każdej grupy reklam w kampanii. Można także ustawiać ramy czasowe dla poszczególnych linków – szczególnie wygodne przy promocjach, gdzie można ustawić datę końcową, po której link przestanie się wyświetlać.
5. Wygodniejszy i bardziej dokładny sposób promowania aplikacji na urządzenia mobilne z różnymi systemami operacyjnymi
Użytkownicy “mobilni” mogą teraz wyszukać i zainstalować aplikację bezośrednio na urządzeniu z wyników w SERP. Google automatycznie rozpoznaje rodzaj urządzenia (IOS, Android, tablet) i wyświetla aplikacją dopasowane pod dane urządzenie.
Przykłady wykorzystania możliwości kampanii rozszerzonych
Nowe możliwości kampanii rozszerzonych, przede wszystkim modyfikatory stawek na urządzenia mobilne sprawdzą się znakomicie dla każdego stacjonarnego biznesu offline, jak restauracje, kawiarnie, sklepy detaliczne, mechanicy samochodowi itd. Możliwość zawyżania stawek CPC dla użytkowników znajdujących się niedaleko lokalizacji reklamodawcy daje większą szansę na monetyzowanie ruchu pochodzącego ze spersonalizowanych reklam. Oznacza to że, użytkownicy znajdujący się w np. pobliżu restauracji poszukujący miejsca na posiłek mogą otrzymać w przekazie reklamowym informacje o lokalizacji (miejsce) czy menu śniadaniowe z kuponami zniżkowymi, wyszukując w godzinach porannych (czas). W tym samym czasie użytkownicy, którzy także poszukują informacji o restauracjach w danym mieście, ale z urządzeń stacjonarnych, otrzymają inny przekaz reklamowy np. informacje o promocjach przy dostawie i kontakt telefoniczny do restauracji.
Zastosowanie nowych możliwości w branży e-commerce
Dla przykładu. Stacjonarny sklep rowerowy, prowadzący także sprzedaż online. W godzinach pracy sklepu stacjonarnego – rozszerzenia kampanii zachęcające do kontaktu telefonicznego (rozszerzenia połączeń) jak również odwiedzenia placówki (rozszerzenia lokalizacji). Po godzinach otwarcia przekazy i rozszerzenia ukierunkowane na przeglądanie katalogu produktów online, promocji, kontakt drogą elektroniczną.
Przykłady dotyczą zarówno sieci wyszukiwania jaki sieci reklamowej, gdzie dostosowania stawek w połączeniu z “elastycznym zasięgiem” pozwalają na docieranie do wąskich grup odbiorców z dopasowanym przekazem.
Podsumowując. W dzisiejszych czasach kiedy użytkownicy posiadają po kilka różnych urządzeń podłączonych do Internetu, kampanie rozszerzone dają marketerom olbrzymie możliwości reklamowe. Oczywiście w jaki sposób usprawnienia zostaną wykorzystane zależy od branży reklamodawcy, typu usługi czy produktu, jak i od pomysłów oraz umiejętności marketerów.
Autor: Sebastian Suma, Dyrektor Zarządzający Sempai
Od 8 lat związany związany z branżą internetową. Współwłaściciel firmy NetArch, zajmującej się projektowaniem systemów e-commerce, portali internetowych oraz marketingiem w wyszukiwarkach. Od 2010 roku Dyrektor Zarządzający marką SEMPAI e-marketing ninjas, specjalizującą się w działaniach SEO/SEM. Fan nowych technologii i analityki webowej.