Upoluj bilet na IAB HowTo: Programmatic [KONKURS]

Upoluj bilet na IAB HowTo: Programmatic [KONKURS]

Upoluj bilet na IAB HowTo: Programmatic [KONKURS]

Efektywność napędzania danymi: 17 prezentacji, case studies, raporty – najnowsza wiedza na temat programatycznego zakupu reklamy. Sprawdź, jak zdobyć darmową wejściówkę.

SPRAWDZAM

Kara dla „Solidarności” za banery naruszające gdańską uchwałę krajobrazową

Kara dla „Solidarności” za banery naruszające gdańską uchwałę krajobrazową
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nałożył na NSZZ „Solidarność” dwie kary finansowe za naruszenie przepisów uchwały krajobrazowej. Chodzi o banery, które zostały umieszczone na siedzibie związku z okazji 40. rocznicy istnienia.
O autorze
2 min czytania 2021-03-03

Okres dostosowawczy uchwały krajobrazowej Gdańska minął w kwietniu 2020 roku. Do tego czasu wiele firm, a także właściciele sklepów oraz restauracji miało za zadanie dostosować swoje szyldy do wymogów uchwały, jak i również uporządkować przestrzeń wokół lokali. 

Jak się okazuje, do nowych przepisów nie dostosowała się „Solidarność” – z okazji swojej 40. rocznicy założenia związek umieścił na budynku swojej siedziby ogromne banery informujące o tym wydarzeniu. Te natomiast naruszały przepisy uchwały krajobrazowej.

Jak czytamy w informacji prasowej na stronie miasta Gdańsk, 30 września 2020 roku Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wysłał do „Solidarności” informację o zasadach umieszczania reklam zgodnie z Uchwałą Krajobrazową oraz informację o niezgodności z Uchwałą siatek zawieszonych na elewacji budynku. „Solidarność” odebrała pismo 13 października. Miesiąc później, 4 listopada 2020 roku, pracownicy GZDiZ wysłali wiadomość email do „S” z zapytaniem, na jakim są etapie dostosowywania reklam do Uchwały. Jednocześnie poinformowano, że jeśli do końca miesiąca banery z elewacji nie zostaną usunięte, zostanie wszczęte postępowanie administracyjne. Pracownicy GZDiZ nie otrzymali odpowiedzi – czytamy na stronie internetowej miasta.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z uwagi na to, że NSZZ „Solidarność” nie podjęła żadnych kroków dotyczących swoich banerów, 7 grudnia 2020 r. zostało wszczęte postępowanie administracyjne. 23 grudnia 2020 roku odbyła się wizja w terenie z udziałem pełnomocnika „S” – tego dnia reklama nadal była umieszczona na siedzibie związku.

Jak czytamy dalej, GZDiZ kilkukrotnie informowało „Solidarność” – za pomocą wiadomości e-mail, pisemnie oraz telefonicznie – o obowiązku dostosowania lub usunięcia reklam oraz o konsekwencjach niedostosowania się do zapisów uchwały, co zostało zignorowane. Ostatecznie miasto Gdańsk wystawiło dwie decyzje wymierzające kary odpowiednio: 29.600,40 złotych oraz 17.160,34 złotych. Kary dotyczyły dwóch tablic reklamowych w formie banera na elewacji budynku przy ulicy Wały Piastowskie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W oficjalnym oświadczeniu miasta Gdańsk zaznaczono, że przez dwa lata, od 2018 roku, pracownicy GZDiZ informowali przedsiębiorców działających w Gdańsku o wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Do chwili obecnej wręczono przedsiębiorcom ponad 10 tysięcy egzemplarzy „Poradnika szyldowego”, wysłano ponad 2500 wezwań do usunięcia lub dostosowania nośników reklam do zasad i warunków UKG

Natomiast wobec tych podmiotów, które nie dostosowały się do zapisów uchwały, GZDiZ zawsze wszczyna postępowania administracyjne zmierzające do wymierzenia kar pieniężnych.

Z decyzją GZDiZ nie zgadza się Piotr Duda, przewodniczący NSZZ „Solidarność”. Na stronie związku opublikowano obszerne oświadczenie, którego fragment możecie przeczytać poniżej:

„Decyzja Zarządu Dróg i Zieleni jest skandaliczna. Na Komisję Krajową nałożono karę przekraczającą kwotę 50 tys. złotych. Za to, że ośmieliliśmy się dbać o historię, promowanie miasta Gdańsk nie tylko w Polsce, ale i na świecie, że promujemy 40-lecie powstania Solidarności, słowa Ojca Świętego Jana Pawła II – »Nie ma wolności bez Solidarności«. (…) Jest nam tym bardziej przykro, że ta decyzja Zarządu Dróg i Zieleni jest decyzją tak faktycznie miasta Gdańsk, bo przecież pani prezydent Aleksandra Dulkiewicz nadzoruje spółkę Zarządu Dróg i Zieleni” – czytamy w oświadczeniu. 

zdjęcia: UM Gdańsk

PS

McDonald’s, a także kilka innych sieci handlowych postanowiło zaskarżyć miasto Gdańsk za obowiązującą tam uchwałę krajobrazową. Słupy z gigantycznymi logotypami są bowiem niezgodne z przepisami, w związku z czym muszą zostać usunięte z przestrzeni miejskiej.

PS2

Według uchwały krajobrazowej gminy Nysa, charakterystyczne złote łuki McDonalda powinny zostać usunięte z przestrzeni publicznej. Reprezentant restauracji oraz przedsiębiorca z Nysy złożyli skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. Sprawę wygrali.