Chociaż pierwsze sklepy Kaufland Polska otwarto na koniec 2001 roku, przygotowania do uruchomienia marketów ruszyły wiele miesięcy wcześniej. W lipcu 2000 r. pracę rozpoczęła centrala firmy, która dbała o zawarcie umów z dostawcami i producentami, a także szkolenia dla dziesiątek pracowników. Niezbędną wiedzę zdobywali m.in. w Pradze czy też Neckarsulm. W tym samym okresie wystartowało również Centrum Dystrybucyjne „Hamilton”. Operacje logistyczne obsługiwało wtedy 40 osób. Dziś sieć zatrudnia około tysiąca pracowników logistycznych.
Dynamiczny rozwój sieci
Zespół, który wprowadzał na polski rynek markę Kaufland, początkowo liczył zaledwie kilkanaście osób. Kierownictwo niemal każdego dnia spotykało się w niewielkim biurze przy ul. Traugutta we Wrocławiu, omawiając bieżące działania, a także snując plany na przyszłość. Już przed otwarciem pierwszego sklepu w Polsce wszyscy doskonale wiedzieli, że jednym z najważniejszych filarów funkcjonowania sieci Kaufland będzie dynamiczna ekspansja.
Zobacz również
– Pierwsza siedziba naszej firmy, którą opuściliśmy po niespełna pół roku, mieściła się w małym budynku przy ul. Traugutta we Wrocławiu. Ze względu na to, że pracowało tam jedynie kilkanaście osób, wszyscy doskonale się znaliśmy. Wprowadzanie na rynek zupełnie nowej marki, nieznanej dotąd Polakom, było dla nas niezwykle ekscytującym przeżyciem. Wspominając ten okres, czuję dziś ogromną satysfakcję i dumę z tego, jak nasza firma wygląda po 20 latach – wspomina Sylwia Balasa, dyrektor Pionu Szkoleń i Rozwoju w Kaufland Polska, która pracuje w sieci od początku istnienia marki w Polsce.
Do końca 2002 r. Kaufland otworzył na polskim rynku 17 marketów w różnych lokalizacjach, a na uruchomienie 100. sklepu sieć potrzebowała tylko około 6 lat. Był to market w Tarnowskich Górach, który otwarto dla klientów 4 grudnia 2007 r. W grudniu 2011 r. sieć Kaufland mogła poszczycić się już 150 placówkami w różnych częściach kraju.
W centrum stawiany jest pracownik
W konsekwencji dynamicznego rozwoju sieci Kaufland w Polsce zespół regularnie się rozrastał. Firma od zawsze priorytetowo traktowała atmosferę wzajemnego szacunku, zaufania i współpracy, wierząc, że za sukcesem każdej organizacji stoją zadowoleni pracownicy. Budowaniu relacji sprzyja czas spędzany wspólnie, również poza pracą. W związku z tym latem 2001 r. zorganizowano pierwsze grillparty, a w grudniu – przyjęcie bożonarodzeniowe. Oba wydarzenia stały się firmową tradycją i odbywały się co roku.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– Od początku działalności sieci w Polsce zdajemy sobie sprawę z tego, że naszą największą wartością są zadowoleni i zmotywowaniu pracownicy, którym zawdzięczamy sukces firmy Kaufland. Dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić wszystkim członkom zespołu poczucie stabilizacji i docenienia. Stawiamy na dialog, a także transparentność warunków pracy oraz wynagrodzenia, które jest jednym z najwyższych w branży. Od lat konsekwentnie realizujemy zorientowaną na pracownika politykę personalną, czego efektem jest m.in. wynosząca blisko 7 lat średnia długość zatrudnienia w firmie Kaufland Polska. Wyniki badań satysfakcji pracowników, a także przyznawane firmie nagrody potwierdzają, że podążamy w dobrym kierunku – mówi Małgorzata Ławnik, dyrektor Pionu Personalnego w Kaufland Polska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W wyznaczaniu strategicznych kierunków rozwoju sieci w Polsce znacząco pomagały organizowane regularnie sesje i konferencje kadry kierowniczej. Pierwsza miała miejsce w maju 2003 r. Omawiano wtedy najważniejsze zagadnienia istotne dla rozwoju i funkcjonowania firmy.
Rosnące zapotrzebowanie na przestrzeń magazynową
20 lat po otwarciu pierwszego sklepu Kaufland liczy 228 marketów, a dynamiczna ekspansja wciąż pozostaje jednym z priorytetów firmy. W związku z rozwojem sieci z roku na rok rosło również zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową.
Już w 2003 r. konieczne było wynajęcie dodatkowych 16 tys. m2 powierzchni magazynowej we Wrocławiu. Aby zapewnić płynny ruch towarów i ciągłość dostaw, rok później uruchomiono magazyn centralny w Łodzi (powierzchnia 20 tys. m2) oraz dwa magazyny regionalne w Tychach (4900 m2) i Bydgoszczy (5450 m2). Kolejnym krokiem milowym okazało się otwarcie nowego centrum dystrybucyjnego w Woli Krzysztoporskiej. Była to wówczas jedna z największych placówek tego typu w Polsce. Powierzchnia samych magazynów wynosiła blisko 90 tys. m2, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 600 osób.
W marcu 2022 r. w Woli Krzysztoporskiej Kaufland uruchomi kolejny, wyjątkowy w skali całego kraju, obiekt. Nowoczesny magazyn mroźniczy o powierzchni ponad 12 tys. m2 będzie zaopatrywać wszystkie sklepy sieci w produkty mrożone, a wiele jego działań będzie w pełni zautomatyzowanych.
Optymistyczne spojrzenie na przyszłość
– Firma Kaufland nieustannie się rozwija i jest obecna w Polsce już od 20 lat. Przez te dwie dekady na rynku zaszło wiele istotnych zmian, do których każdorazowo musieliśmy się dostosowywać. W historii niejednokrotnie testowaliśmy i wdrażaliśmy nowe koncepty sprzedażowe czy też innowacyjne rozwiązania, aby jeszcze lepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby konsumentów. Od początku naszej działalności byliśmy także świadomi naszego wpływu na pracowników, dostawców, lokalne społeczności oraz klientów, dlatego też konsekwentnie realizujemy strategię odpowiedzialnego biznesu. Każdego dnia staramy się być lepszą siecią, która łączy poprawę wyników przedsiębiorstwa z poszanowaniem wszystkich grup interesariuszy. Deklarujemy, że w tych obszarach nasze priorytety nie ulegną zmianie – mówi Gunnar Günther, prezes zarządu Kaufland Polska.