Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na reklamę internetową produktu marki Recigar. Spot rozpoczyna się słowami „Kiedy zostałam mamą obiecywałam sobie, że rzucę palenie. Łatwo nie było. W końcu trafiłam na Recigar. Lek, który zmniejszył mój głód nikotynowy”. Następnie kobieta pokazuje opakowanie leku, a także oznajmia, że w końcu udało się jej rzucić palenie.
„Reklama sugeruje, że kobieta paliła podczas w ciąży (o czym świadczą słowa, kiedy zostałam mamą). Tym samym propaguje palenie podczas ciąży. Osoby, które nie posiadają wiedzy dotyczącej szkodliwości palenia w ciąży, mogą zostać zachęcone do tej czynności. Dodatkowo, można również interpretować, że matką zostaje się w momencie wiadomości o ciąży. Branie tabletek podczas ciąży według informacji znajdującej się ulotce jest niedozwolone. Reklama wprowadza konsumenta w błąd” – napisano w skardze.
Zobacz również
W odpowiedzi na to firma Adamed Pharma, producent wspomnianego leku, zaznaczyła, że „koncepcja reklamy zakłada, że kobieta ukazana w reklamie paliła w okresie przed zajściem w ciążę, w ciąży przestała palić a po urodzeniu dziecka wróciła do tego nałogu (koncepcja ta powstała w oparciu o najczęściej występujący schemat działania nałogu wśród kobiet – co znajduje potwierdzenie w badaniach naukowych i statystycznych o których będzie mowa w niniejszym piśmie)”.
Jednocześnie spółka podkreśliła, że żaden element spotu reklamowego nie sugeruje, jakoby bohaterka reklamy miała palić w czasie ciąży. „Reklama nie odnosi się w żaden sposób do czasu ciąży, tj. występująca kobieta nie jest w ciąży oraz nie ma informacji, że spodziewa się dziecka w tym momencie swojego życia” – napisała firma Adamed Pharma w odpowiedzi na skargę.
Ponadto, spółka odnosząc się do zarzutu podkreśliła, że reklama mówi tylko i wyłącznie o wadach zjawiska palenia papierosów w ciąży. „Nie można znaleźć żadnych powiązań między reklamą ukazującą szczęśliwą, niepalącą kobietę w otoczeniu rodziny, która opowiada o swoich ciężkich doświadczeniach zrywania z nałogiem nikotynowym (głównie ze względu na dobro swoich bliskich), a promowaniem paleniem papierosów w ciąży” – czytamy dalej.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Innego zdania był z kolei Zespół Orzekający KER, który uznał, że reklama istotnie „zawiera niejasne sformułowania dotyczące rzucania palenia przez kobiety które zostały matkami”. Jednocześnie Komisja Etyki Reklamy przyznała, że spot może nadużywać zaufania odbiorców i wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Tym samym KER uznał, że reklama „nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i narusza dobre obyczaje”.
PS
Komisja Etyki Reklamy orzekła, że reklama piwa The Nurse jest obraźliwa i dyskryminuje kobiety wykonujące zawód pielęgniarki, bo przedstawia je w stereotypowy i uwłaczający sposób.
PS2
Głośna reklama marki Durex stworzona w ramach kampanii „Głośni w łóżku”, w której bohaterami jest para gejów, nie narusza dobrych obyczajów i nie promuje negatywnych wzorców zachowań – tak orzekła Komisja Etyki Reklamy.