O reklamie pierwszy raz zrobiło się głośno w czerwcu br., kiedy to TVP odmówiło emisji reklamy stworzonej przez markę Durex w ramach kampanii „Głośni w łóżku”. Stacja wówczas wydała oświadczenie, w którym powołała się na przepis ustawy o radiofonii i telewizji, tłumacząc, że może wspomniana reklama może „negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich”.
Spot przedstawiający parę jednopłciową został jednak wyemitowany w innych stacjach telewizyjnych, a także w internecie. Krótko po tym, do Komisji Etyki Reklamy napłynęło kilka skarg – w jednej z nich stwierdzono, że „przez pojawienie się pary gejów reklama staje się wulgarna i niesmaczna. (…) Promocja związków homoseksualnych jest szkodliwa dla społeczeństwa, oswajają z tego typu związkami. Nie dążmy do akceptacji kultur zachodu, dbajmy o swoje”.
Zobacz również
W innej skardze napisano natomiast, że „reklama narusza zasady etyki gdyż ukazuje ona parę gejów w niedwuznacznej sytuacji. Jest to jawne naruszenie komfortu psychicznego osób oglądających tego typu spoty, które są w stanie wywołać u większości negatywne emocje co wprowadza u oglądającego uczcie frustracji i obrzydzenia”.
Firma Reckitt Benckiser Polska, do którego należy m.in. marka Durex, w odpowiedzi na skargi wydała jedynie krótkie oświadczenie, w którym nie wyraziła zgody na uczestnictwo w postępowaniu przed KER, ani zgody na publikację uchwały tłumacząc, że „nie jest członkiem Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w związku z czym Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy nie jest uprawniony do wydawania jakichkolwiek orzeczeń dotyczących Reckitt Benckiser”.
Mimo to Komisja Etyki Reklamy dokonała oceny zaskarżonej reklamy. „Zespół nie dopatrzył się w przedmiotowych reklamach: telewizyjnej i internetowej naruszenia dobrych obyczajów i oddalił wnioski konsumentów. Zdaniem Zespołu reklamy nie promują negatywnych wzorców zachowań” – napisano w decyzji.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
PS
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W czerwcu 2019 roku Komisja Etyki Reklamy orzekła, że reklama gum Orbit, w której chłopiec przypiera drugiego do muru i zwraca się do niego słowami „Dawaj kasę”, może zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.
PS2
Zdaniem Zespołu Orzekającego KER reklama internetowa napoju Devil Energy Drink, przedstawiająca małego chłopca z rozchylonymi ustami i okraszona hasłem „Roman już wie, co niedługo będzie miał w ustach” naruszła dobre obyczaje i mgła wprowadzać dzieci oraz młodzież w błąd.