Reklama marki Durex z parą gejów nie promuje negatywnych wzorców zachowań – tak orzekł KER

Reklama marki Durex z parą gejów nie promuje negatywnych wzorców zachowań – tak orzekł KER
Głośna reklama marki Durex stworzona w ramach kampanii „Głośni w łóżku”, w której bohaterami jest para gejów, nie narusza dobrych obyczajów i nie promuje negatywnych wzorców zachowań – tak orzekła Komisja Etyki Reklamy.
O autorze
1 min czytania 2020-10-12

O reklamie pierwszy raz zrobiło się głośno w czerwcu br., kiedy to TVP odmówiło emisji reklamy stworzonej przez markę Durex w ramach kampanii „Głośni w łóżku”. Stacja wówczas wydała oświadczenie, w którym powołała się na przepis ustawy o radiofonii i telewizji, tłumacząc, że może wspomniana reklama może „negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich”.

Spot przedstawiający parę jednopłciową został jednak wyemitowany w innych stacjach telewizyjnych, a także w internecie. Krótko po tym, do Komisji Etyki Reklamy napłynęło kilka skarg – w jednej z nich stwierdzono, że „przez pojawienie się pary gejów reklama staje się wulgarna i niesmaczna. (…) Promocja związków homoseksualnych jest szkodliwa dla społeczeństwa, oswajają z tego typu związkami. Nie dążmy do akceptacji kultur zachodu, dbajmy o swoje”. 

W innej skardze napisano natomiast, że „reklama narusza zasady etyki gdyż ukazuje ona parę gejów w niedwuznacznej sytuacji. Jest to jawne naruszenie komfortu psychicznego osób oglądających tego typu spoty, które są w stanie wywołać u większości negatywne emocje co wprowadza u oglądającego uczcie frustracji i obrzydzenia”. 

Firma Reckitt Benckiser Polska, do którego należy m.in. marka Durex, w odpowiedzi na skargi wydała jedynie krótkie oświadczenie, w którym nie wyraziła zgody na uczestnictwo w postępowaniu przed KER, ani zgody na publikację uchwały tłumacząc, że „nie jest członkiem Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, w związku z czym Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy nie jest uprawniony do wydawania jakichkolwiek orzeczeń dotyczących Reckitt Benckiser”. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Mimo to Komisja Etyki Reklamy dokonała oceny zaskarżonej reklamy. „Zespół nie dopatrzył się w przedmiotowych reklamach: telewizyjnej i internetowej naruszenia dobrych obyczajów i oddalił wnioski konsumentów. Zdaniem Zespołu reklamy nie promują negatywnych wzorców zachowań” – napisano w decyzji.

PS

Słuchaj podcastu NowyMarketing


W czerwcu 2019 roku Komisja Etyki Reklamy orzekła, że reklama gum Orbit, w której chłopiec przypiera drugiego do muru i zwraca się do niego słowami „Dawaj kasę”, może zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS2

Zdaniem Zespołu Orzekającego KER reklama internetowa napoju Devil Energy Drink, przedstawiająca małego chłopca z rozchylonymi ustami i okraszona hasłem „Roman już wie, co niedługo będzie miał w ustach” naruszła dobre obyczaje i mgła wprowadzać dzieci oraz młodzież w błąd.