KER: Reklama telewizyjna gum Orbit może zagrażać psychicznemu i fizycznemu rozwojowi dzieci

KER: Reklama telewizyjna gum Orbit może zagrażać psychicznemu i fizycznemu rozwojowi dzieci
Komisja Etyki Reklamy orzekła, że reklama gum Orbit, w której chłopiec przypiera drugiego do muru i zwraca się do niego słowami „Dawaj kasę”, może zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.
O autorze
1 min czytania 2019-06-24

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na temat reklamy telewizyjnej gum Orbit, która była częścią kampanii marki zatytułowanej „Czas zabłysnąć”. W spocie przedstawiono sytuację, jak jeden uczeń przypiera do muru drugiego chłopca i zwraca się do niego słowami „Dawaj kasę”. Ten początkowo przerażony, w pewnym momencie wyciągnął opakowanie gum Orbit z kieszeni, po czym zjadł jedną i stał się bardziej pewny siebie.

Zdaniem skarżącego owa reklama może mieć zły wpływ na dzieci, bo zawiera przemoc. „(…) Ostatnio mój siostrzeniec podszedł do 4 letniej sąsiadki i użył tego samego sformułowania jak w reklamie, dopiero w domu zauważyliśmy, że w miał w kieszeni pieniążki. Jak tłumaczył, od sąsiadki”* – napisano w skardze.

Przedstawiciele firmy Wrigley/Mars Polska, która jest producentem gumy Orbit, w odpowiedzi na skargę tłumaczyli, że „(…) zaprezentowana historia opiera się na przekonaniu, że »uczucie czystości zębów i świeżego oddechu po żuciu gumy Orbit« dodaje pewności siebie i pomaga w wyjściu z niełatwych sytuacji, z którymi na co dzień można się spotkać. Wszystkie materiały przygotowywane w ramach kampanii »Czas zabłysnąć« utrzymane są w żartobliwej, humorystycznej konwencji”. Ponadto, w odpowiedzi zaznaczono też, że zgodnie z wewnętrzną polityką marketingową firmy „żadne działania reklamowe odnoszące się produktów firmy Mars nie są kierowane do dzieci, czyli osób poniżej 12. roku życia. (…) Grupą docelową reklamy telewizyjnej będącej przedmiotem skargi są osoby z grupy wiekowej 25-49”.

Mimo wszystko Zespół Orzekający KER uznał, że reklama gum Orbit narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy i zawiera treści zagrażające fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

*pisownia oryginalna

PS

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zdaniem Zespołu Orzekającego KER reklama internetowa napoju Devil Energy Drink, przedstawiająca małego chłopca z rozchylonymi ustami i okraszona hasłem „Roman już wie, co niedługo będzie miał w ustach” narusza dobre obyczaje i może wprowadzać dzieci oraz młodzież w błąd.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS2

Z okazji zeszłorocznego Cyber Monday, marka odzieżowa Mango przygotowała promocję „-30% na wszystko”. Okazało się jednak, że niektóre produkty nie zostały objęte okazją. Rada Orzekająca KER uznała, że reklama mogła wprowadzać w błąd. 

PS3

Komisja Etyki Reklamy orzekła, że spoty z kampanii „BMW M Town” marki BMW propagowały niebezpieczną jazdę i mogły zachęcać do łamania przepisów prawa drogowego.

PS4

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na reklamę ciasteczek Oreo „Co się stanie, gdy Oreo dam…”, która rzekomo miała oswajać dzieci z nekrofilią. Zespół Orzekający KER nie dopatrzył się w spocie naruszenia normy.