TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

KER: reklamy BMW propagowały niebezpieczną jazdę

KER: reklamy BMW propagowały niebezpieczną jazdę
Komisja Etyki Reklamy orzekła, że spoty z kampanii „BMW M Town” marki BMW propagowały niebezpieczną jazdę i mogły zachęcać do łamania przepisów prawa drogowego.
O autorze
1 min czytania 2019-01-30

Przedmiotem skargi rozpatrywanej przez Komisję Etyki Reklamy był spoty z kampanii „BMW M Town”, opublikowane w październiku 2018 roku na facebookowym profilu marki BMW.

W pierwszym spocie „kobieta bardzo szybko jeździ autem BMW, mija fotoradar, film dzieje się w Warszawie. Zachęca do szybkiej jazdy po mieście, do łamania przepisów drogowych, zachęca zwłaszcza młodych kierowców do brawury. W wypadkach drogowych ginie w Polsce bardzo dużo ludzi” – czytamy w treści w skargi.

Z kolei druga reklama przedstawiała kierowcę ścigającego się z pociągiem, który w ostatniej chwili przejeżdża przez przejazd kolejowy przed opuszczającym się szlabanem.

Przedstawiciel BMW w odpowiedzi na obie skargi tłumaczył, że „Cykl reklam „BMW M Town” to element globalnej kampanii, która przedstawia utopijne miasto fanów motoryzacji. Wszystkie pokazane w nim wydarzenia mają wyłącznie fikcyjny charakter, tak jak np. przejazd kolejowy z pierwszeństwem przejazdu dla samochodów. Wszystkie ujęcia przedstawione w materiałach wideo zostały nagrane w bezpiecznych warunkach, na zamkniętych odcinkach dróg z udziałem profesjonalnych kierowców. Filmy zawierają stosowne oznaczenia i jednocześnie przestrogę przed próbą ich naśladowania. Naszym celem nigdy nie było promowanie niebezpiecznych zachowań na drodze” – czytamy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Spoty już wcześniej były krytykowane m.in. przez PKP i wówczas firma BMW zdecydowała się usunąć je z Facebooka. Jedynie spot „Roadtrip to BMW M Town” jest obecnie dostępny w kampanii centralnej na YouTubie.

Komisja Etyki Reklamy uznała, że przedmiotowe reklamy naruszyły kodeks etyki i nie były prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej ponieważ propagują niebezpieczna jazdę. Niemniej „Zespół Orzekający docenił, że reklamodawca zareagował na głosy krytyki i niezwłocznie usunął kontrowersyjne reklamy”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na reklamę ciasteczek Oreo „Co się stanie, gdy Oreo dam…”, która rzekomo miała oswajać dzieci z nekrofilią. Zespół Orzekający KER nie dopatrzył się w spocie naruszenia normy.

PS2

Reklama lubi kontrowersje – czasami aż za bardzo. Sprawdziliśmy, kto przesadził z formą oraz treścią i w ostatnim czasie został ukarany przez Komisję Etyki Reklamy.