To jeden z najsłabszych wyników w Europie, jednak kobiety są pod tym względem i tak nieznacznie lepsze od polskich mężczyzn. Na szczęście, sytuacje ratuje młode pokolenie – 88% kobiet w wieku 16-24 korzysta z komputera codziennie, co stanowi wynik najlepszy w Unii Europejskiej.
Raport „Agentki Cyfrowej Zmiany: Kompetencje cyfrowe kobiet w Polsce” przygotowany przez socjolożkę Justynę Pokojską z DELab UW opiera się na danych Eurostatu w zakresie kompetencji cyfrowych społeczeństw różnych krajów Unii Europejskiej. Badaczka wzięła pod uwagę wiele kwestii związanych z wykorzystaniem ICT (Information and Communication Technologies) przez Polki, m.in. częstotliwość korzystania z komputera i Internetu, wykorzystywanie urządzeń mobilnych w życiu codziennym i pracy; cele w jakich kobiety korzystają z technologii czy konkretne narzędzia (usługi chmurowe, aplikacje). Badanie dotyczyło całego roku 2015 i daje pełen obraz kompetencji cyfrowych Polek na tle innych krajów UE.
Zobacz również
„Młode Polki nie mają się czego wstydzić względem swoich zagranicznych koleżanek – zarówno w zakresie częstotliwości korzystania z komputerów, jak i Internetu plasują się w europejskiej awangardzie. Sytuacja pogarsza się niestety wraz ze wzrostem wieku badanych kobiet – w grupie 55+ obserwujemy bardzo niewielki poziom kompetencji cyfrowych – zaledwie 22% kobiet starszego pokolenia korzysta z komputera codziennie, aż 58% nigdy tego nie robiło. Podobnie sytuacja wygląda w kwestii Internetu – jedynie 36% kobiet z grupy wiekowej 55% deklaruje korzystanie z Sieci. Jest to niechlubny, najgorszy wynik zaobserwowany w Unii Europejskiej.” – komentuje autorka raportu,socjolożka Justyna Pokojska, ekspert Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab UW.
Co Polka robi w Internecie?
Najczęstszą aktywnością online podejmowaną przez Polki (ok. 50% respondentek) jest poszukiwanie informacji, na drugim miejscu jest komunikacja z rodziną i znajomymi (46%). Najmłodsze z Polskich użytkowniczek Internetu (kategoria wiekowa 16-24) bardzo chętnie, w porównaniu do swoich zagranicznych rówieśniczek, realizuje w Sieci różne działania kreatywne (np. pisanie blogów), dość często korzysta również z możliwości załatwienia spraw publicznych on-line, w tym np. w zakresie uzyskania dostępu do usług medycznych.
Polki wypadają blado na tle Europejek, jeśli chodzi o wykorzystanie internetowych narzędzi ułatwiających pracę. Zarówno oprogramowanie online służące do edycji dokumentów, zdjęć czy dyski w chmurzę są przez nie stosunkowo rzadko używane, w wielu kategoriach wypadamy najgorzej wśród wszystkich krajów Unii. Nieobca jest nam natomiast internetowa rozrywka. Zwłaszcza najmłodsze polskie użytkowniczki Internetu bardzo chętnie korzystają z różnego rodzaju serwisów umożliwiających słuchanie muzyki lub oglądanie filmów, wyprzedzając Europejki „starej piętnastki” i będąc nieco poniżej średniej „nowej Unii”. Sytuacja odwraca się jednak wraz ze wzrostem wieku – tylko 32% użytkowniczek Internetu w wieku 55-74 lata korzysta z multimediów w trybie online.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Zakupy w e-sklepach nie dla Polek
Wśród aktywności podejmowanych przez użytkowniczki Internetu nie wolno zapominać o zakupach online. Pozwalają one zaoszczędzić czas, energię i niejednokrotnie pieniądze. Jednak nie wśród Polek…
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zarówno polskie kobiety jak i mężczyźni w kwestii e-commerce zostają daleko w tyle za swoimi rówieśnikami z krajów „starej Unii”. Największe różnice dotycz a młodych mężczyzn, którzy kupują online o ok. 1/3 rzadziej niż ich zachodnioeuropejscy rówieśnicy. Nieco mniejsza przepaść dzieli młode kobiety od ich koleżanek z krajów „starej piętnastki” – różnica to trochę ponad 15 punktów procentowych. Na szczęście, nie odstajemy bardzo od tzw. New Member State, czyli „nowej Unii”- jedynie młodzież wypada nieco gorzej niż ich zagraniczni rówieśnicy, w starszych grupach wiekowych Polacy robią zakupy nieco częściej niż użytkownicy w krajach ”nowej dwunastki”.