– W latach 90. Polacy zachłysnęli się produktami zagranicznymi, które były postrzegane jako lepsze i modniejsze. Obecnie klienci coraz częściej szukają produktów rodzimych – pochodzenie stało się ważne, a „polska marka” zaczęła być kojarzona z jakością. Ten zwrot w percepcji polskości to dowód na dojrzewanie rynku oraz na rosnącą świadomość konsumentów. Polska podąża ścieżką charakterystyczną dla rozwiniętych gospodarek, gdzie kluczowy staje się nacisk na jakość, unikalność oraz wartości, jakie marka sobą reprezentuje. Polskie marki bez względu na to, czy mają wieloletnią tradycję, czy są stosunkowo młode, kryją w sobie ogromne pokłady potencjału – tłumaczy Sho Kondo, Managing Partner w Kondo&Partners Consulting.
Zobacz również
Bytom, Vistula i 4F na czele
Wśród pięciu najlepiej rozpoznawalnych polskich marek odzieżowych na trzech podium uplasowały się kolejno: Bytom (60%), Vistula (50%) i 4F (42%). Czołową piątkę ze znacząco niższymi wynikami rozpoznawalności uzupełniły Reserved (25%) oraz Sinsay (16%).

Co ciekawe, pierwsze dwie firmy mogą pochwalić się dziesiątkami lat tradycji, podczas gdy brand 4F jest stosunkowy nowy na polskim rynku (2003). Sinsay i Reserved wspólnie należą do grupy LPP, zrzeszającej kilka marek odzieżowych. Jednocześnie to właśnie Sinsay jest marką, której produkty Polacy kupują najczęściej.
SW Research: zawody marzeń dla dzieci według ich rodziców [BADANIE]
Kobiety rozpoznają La Manię, mężczyźni – Bytom
Jednym z aspektów, który wzięli pod uwagę autorzy badania przeprowadzonego przez Kondo&Partners Consulting, jest rozpoznawalność polskich marek odzieżowych przez konsumentów ze względu na płeć. Kobiety znacznie lepiej znają takie narodowe brandy, jak La Mania, Wittchen czy wspomniany Sinsay, podczas gdy mężczyźni – 4F, Bytom oraz Vistulę.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Myślę, że wysoka pozycja La Manii wśród najbardziej rozpoznawalnych polskich marek jest zdecydowanie efektem przemyślanej, unikalnej i konsekwentnie realizowanej strategii rozwoju. Ważnym – a nawet najważniejszym – czynnikiem sukcesu jest spójna i wyraźnie zdefiniowana tożsamość marki. W La Manii stawiamy na „ludzką esencję”, która wyraża się w estetyce (łączącą bezkompromisowo wygodną elegancję ze współczesną kobiecością), rzemiośle, limitowanych kolekcjach oraz dbałości o detale w każdym aspekcie działalności, od lokalnej produkcji po sesje zdjęciowe kreowane przez wiodące talenty branży modowej. La Mania, unikając masowości, konsekwentnie buduje wizerunek luksusowej i ponadczasowej marki, co znajduje odzwierciedlenie w lojalności szerokiej grupy klientek – mówi Rafał Gruszkiewicz, Dyrektor Marketingu w La Mania.
Co oznacza „polska marka”
Ale co tak naprawdę oznacza pojęcie „polska marka”? Zdaniem 66% pytanych, o polskości świadczy fakt płacenia przez firmę podatków w naszym kraju. Dla 64% to produkowanie towaru w Polsce, a według 60% pytanych o polskości marki decyduje zarejestrowanie spółki w granicach Rzeczpospolitej.
Jak wynika z badania, konsumentki oraz przedstawiciele młodszego pokolenia (Z, Y) przykuwają dużą wagę do polskiej produkcji, podczas gdy mężczyźni i starsze pokolenia (baby boomers i X) – do kwestii podatkowej. Dla kobiet (47%) bardziej niż dla mężczyzn (35%) ważnym kryterium w postrzeganiu marki jako polskiej jest też produkcja z materiałów pochodzących z naszego kraju.
Zdjęcia: mat. pras.
Zdjęcie główne: Freepik